لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

«بهترین راه، مذاکره بدون پیش شرط با ایران است»


شيرين عبادى، وكيل دادگسترى و برنده جايزه ى صلح نوبل، روز يكشنبه در برنامه تحليل سياسى «فريد زكريا، جى پى اس» در شبكه ى خبرى «سى ان ان» حاضر شد و درباره موضوعات مختلف، از جمله انتخابات اخير در آمريكا و محبوبيت محمود احمدى نژاد در ميان مردم ايران سخن گفت.


حضور اين مدافع حقوق بشر در تلويزيون سى ان ان در حالى صورت گرفت، كه تلويزيون دولتى ايران معمولا از سخن گفتن و دعوت منتقدين دولت سر باز مى زند.


اولويت هاى اوباما و ايران


برنامه «فريد زكريا، جى پى اس» در شبكه خبرى سى ان ان، برنامه اى هفتگى به مدت يك ساعت است كه به تحليل مسائل مرتبط با سياست خارجى مى پردازد.


ميزبان اين برنامه، فريد زكريا، روزنامه نگار مشهور هندى - آمريكايى و از ويراستاران نشريه نيوزويك است.


در برنامه اين هفته فريد زكريا، موضوع بحث، اولويت هاى كاخ سفيد تحت رهبرى رييس جمهور جديد آمريكا، باراك اوباما بود.


در اين برنامه سه موضوع روسيه، افغانستان و ايران مورد بررسى قرار گرفت. در قسمت سوم و پايانى اين برنامه كه مربوط به ايران بود، فريد زكريا ميزبان شيرين عبادى، برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ ميلادى، اولين ايرانى و اولين زن مسلمانى بود كه به دريافت اين جايزه نائل شد.


فريد زكريا موضوع مواجهه با ايران را يكى از چالش برانگيزترين مسائل پيش روى باراك اوباما قلمداد كرد. وى به نفوذ ايران در منطقه خاورميانه از لبنان تا عراق اشاره كرد و از نگرانى همسايگان ايران درباره برنامه هسته اى آن كشور سخن گفت.


  • «بهترين راه براى مذاكره با ايران، مذاكره بدون پيش شرط است. در اين صورت اگر دولت ايران حاضر به مذاكره با آمريكا شود بهترين حالت است اما اگر دولت ايران حاضر به گفت و گو بدون پيش شرط نباشد، ديگر نمى تواند نقش قربانى را بازى كند و همه دنيا نيز از موضع ايران آگاه مى شوند.»\
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل

زكريا به عنوان اولين سوال از خانم عبادى، نظر وى و همچنين نيروهاى اصلاح طلب در ايران را درباره انتخابات اخير آمريكا جويا شد.


شيرين عبادى در پاسخ به اين سوال با بيان اينكه وى و مردم ايران از انتخاب يك فرد مخالف جنگ خوشحال هستند افزود: بدون شك تنها تندروها نه فقط در ايران بلكه در سراسر جهان هستند كه احتمالا از اين انتخاب راضى نيستند.


خانم عبادى همچنين درباره موضوع مذاكره و گفت و گو با دولت ايران كه در مبارزات انتخاباتى باراك اوباما مطرح شده بود گفت: «بهترين راه براى مذاكره با ايران، مذاكره بدون پيش شرط است. در اين صورت اگر دولت ايران حاضر به مذاكره با آمريكا شود بهترين حالت است اما اگر دولت ايران حاضر به گفت و گو بدون پيش شرط نباشد، ديگر نمى تواند نقش قربانى را بازى كند و همه دنيا نيز از موضع ايران آگاه مى شوند.»


فريد زكريا از خانم عبادى درباره محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران پرسيد و اينكه آمريكايى ها بايد وى را چگونه مردى قلمداد كنند.


اين برنده جايزه صلح نوبل در پاسخى كوتاه گفت: «اگر شما به چند سخنرانى ايشان گوش كنيد و برخى از مصاحبه هاى وى را ببينيد، جواب خود را خواهيد گرفت.»


وى همچنين درباره ميزان محبوبيت آقاى احمدى نژاد در ايران گفت که اگر شما به راى ۲۲ميليون نفرى محمد خاتمى نگاه كنيد و آن را با آراء ۱۴ميليون نفرى محمود احمدى نژاد در دور دوم انتخابات مقایسه کنید، می بینید که محبوبيت آقاى احمدى نژاد به اندازه محمد خاتمى نيست.»


حقوق زنان در ايران


بحث حقوق زنان در ايران يكى از موضوعاتى بود كه فريد زكريا به آن پرداخت. خانم عبادى به عنوان وكيل تعداد زيادى از فعالان حقوق زنان در ايران، با اشاره به اينكه قوانين اسلام تفاسير مختلفى دارند، به كشورهايى چون اندونزى و مراكش اشاره كرد كه با تفسير متفاوتى از قوانين اسلام، مشكلات حقوق زنان را بر طرف كرده اند.


وى با بيان اينكه خود به جدايى دين از سياست قائل است، افزود: «به دليل حكومت اسلامى كه توسط مردم ايران انتخاب شده است، ما بايد به تفسيرى صحيح از اسلام دست يابيم تا در چارچوب حقوق بشر بگنجد و من فكر مى كنم كه اين كار واقع گرايانه و عملى است.»


در پايان اين برنامه، فريد زكريا از خانم عبادى پرسيد: اگر وى فردى مشهور و برنده جايزه صلح نوبل نبود، آيا در بازگشت به ايران، با مشكلى مواجه مى شد يا خير كه خانم عبادى در پاسخ گفت: «همانطور كه مى دانيد تعدادى زيادى روزنامه نگار، دانشجو و منتقد در ايران در زندان به سر مى برند و مطمئننا براى من هم اين خطر وجود دارد.»


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG