لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

«اسرائیل در به کار گیری زور علیه ایران جدی است»


نخست وزیر بریتانیا در سفر به اسرائیل با مقام های این کشور در باره برنامه اتمی ایران گفت و گو کرد.(عکس: AFP)
نخست وزیر بریتانیا در سفر به اسرائیل با مقام های این کشور در باره برنامه اتمی ایران گفت و گو کرد.(عکس: AFP)


گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا که به اسرائیل سفر کرده است، روز دوشنبه، ۲۱ ژوئیه در سخنانی که در پارلمان این کشور ایراد کرد بار دیگر برنامه اتمی ایران را به باد انتقاد کرد و در باره اعمال تحریم های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی هشدار داد.


بریتانیا همراه با سایر کشورهای غربی و اسرائیل همواره جمهوری اسلامی ایران را به داشتن اهداف بلندپروازانه در برنامه هسته ای خود متهم می کنند و مسیر این برنامه را، تلاش برای برای ساخت سلاح اتمی می دانند. ولی جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد می کند.


در هفته های اخیر اخباری مبنی بر احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده است که حل نشدن پرونده هسته ای ایران می تواند به وقوع آن دامن بزند. هر چند که کشورهای غربی و اسرائیل از راهکار دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای ایران سخن می گویند ولی افراییم کام، معاون رییس موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل در شهر تل آویو معتقد است که کشورش در به کار گیری زور علیه ایران جدی است.


وی در گفت و گویی با رادیو فردا به ارزیابی سخنان روز دوشنبه آقای براون و احتمال حمله به ایران می پردازد.


رادیو فردا: آقای کام، یکی از محورهای سخنرانی روز دوشنبه گوردن براون، نخست وزیر بریتانیا در پارلمان اسراییل برنامه هسته ای ایران بود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟


افراییم کام: من فکر می کنم آقای براون موضع مشهور دولت بریتانیا در قبال برنامه اتمی ایران را مطرح می کند که خود را موظف می داند، مانع از آن شود که ایران به بمب اتمی دست پیدا کند. من فکر می کنم این بخش از سخنان آقای براون برای آن بود که به اسراییل اطمینان بدهد او همچنان به این موضع پایبند است.


آیا سخنان نخست وزیر بریتانیا برای اسراییل آرامش بخش بود و باعث آرام کردن زبان جنگ و تهدید خواهد شد؟



افراییم کام: دولت اسراییل اعلام کرده است که گزینه نظامی در برنامه اش هست، البته نگفته که الان حمله می کند.


جوهره سخنان آقای براون آن بود که ایران این گزینه را دارد که برنامه هسته ایش را متوقف کند و پیشنهاد کشورهای پنج به علاوه یک را بپذیرید و یا آنکه از سوی جامعه بین المللی منزوی خواهد شد. این حرف جدیدی نیست و موضع مشهور کشورهای اروپایی از جمله دولت بریتانیاست.


نظر اسراییل درباره آغاز مجدد گفت و گوها میان ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران چیست، بویژه با توجه به اینکه اکنون ایالات متحده هم یک نماینده ارشد برای شرکت در این مذاکرات اعزام کرده است؟


من فکر می کنم این یک حرکت تاکتیکی جدید از سوی آمریکاست که برای نخستین بار نماینده ای را برای شرکت در این گفت و گوها فرستاده است.


من فکر نمی کنم که این اقدام اساسا چیز تازه ای باشد چرا که گرچه تا کنون نماینده ای از سوی آمریکا بر سر میز مذاکره حاضر نمی شده، ولی واشینگتن یکی از طرف های مذاکره بوده و بسته جدید پیشنهاد شده به ایران از سوی کشورهای اروپایی هم با مشورت آمریکا تهیه شده است. پس حضور نماینده آمریکا در مذاکرات تنها یک حرکت تاکتیکی است برای سرعت بخشیدن به مذاکرات که تا کنون نتیجه مهمی به همراه نداشته است.


من فکر می کنم مهم است که آمریکا به ایران بگوید، حاضر است مستقیما با این کشور وارد مذاکره شود و به کشورهای اروپایی هم اعلام کند که از ایده مذاکرات مستقیم حمایت می کند. ولی در مجموع فکر می کنم که تا کنون نه موضع ایالات متحده و نه موضع ایران تغییری کرده است.


اسراییل تهدید کرده است که در صورت لزوم به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کند. این تهدید تا چه حد جدی است؟


اسراییل جدی است و دولت اسراییل اعلام کرده است که گزینه نظامی در برنامه اش هست، البته نگفته که الان حمله می کند ولی تل آویو قصد دارد که این گزینه را همچنان برای خود نگه دارد تا به ایران بگوید در صورتی که برنامه اتمی اش را متوقف نکند ممکن است با حمله نظامی روبرو خواهد شد.


گوردون براون در سخنرانی خود در پارلمان اسراییل گفت، اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، بیشتر منزوی و با تحریم های شدید تری مواجه خواهد شد. آیا از دید اسراییل این کافی نیست؟


اینها کافی نیست چون این تهدیدها و فشارها نتیجه ای نداشته و ایران موضع خود را تغییر نداده است. ولی من فکر می کنم باید منتظر ماند و دید، شاید در آینده تغییری در این موضع صورت بگیرد. من زیاد خوشبین نیستم ولی نمی گویم که احتمال آن هم صفر است. هنوز هم این امکان وجود دارد که ایران پیشنهاد جدید کشورهای پنج به علاوه یک را بپذیرد البته بازهم تکرار می کنم، ما هنوز از این هدف فاصله بسیار زیادی داریم.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG