لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

اجلاس گروه هشت؛ «روسیه در صدد همراه کردن چین علیه ایران است»


وزيران امور خارجه هشت كشور قدرتمند جهان، موسوم به گروه ۸، قرار است دستور كار اجلاس سران گروه را تعيين كنند؛ اجلاسى كه نزديك به دو ماه ديگر و باز هم در كانادا برگزار خواهد شد.
وزيران امور خارجه هشت كشور قدرتمند جهان، موسوم به گروه ۸، قرار است دستور كار اجلاس سران گروه را تعيين كنند؛ اجلاسى كه نزديك به دو ماه ديگر و باز هم در كانادا برگزار خواهد شد.
اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاى صنعتى جهان، در كانادا، كه هم اينك در جريان است، در كنار موضوع هايى چون؛ صلح و امنيت جهانى، پيشبرد دموكراسى، رعايت حقوق بشر و حمايت از حكومت قانون، تحريم بين المللى ايران را نيز در دست بررسى دارد.

وزيران امور خارجه هشت كشور قدرتمند جهان، موسوم به گروه ۸، قرار است دستور كار اجلاس سران گروه را تعيين كنند؛ اجلاسى كه نزديك به دو ماه ديگر و باز هم در كانادا برگزار خواهد شد.

هوشنگ حسن يارى، استاد مسايل استراتژيك در دانشگاه نظامى سلطنتى كانادا، در گفت و گو با رادیو فردا به دلایل اهمیت این نشست پرداخته است.



رادیو فردا: پرسش نخست من این است که اساسا ميزان اثرگذارى تصميم هاى گروه هشت چقدر است؟

هوشنگ حسن يارى:
گروه هشت متشكل از كشورهاى عمده صنعتى جهان به اضافه تمامى كشورهاى عضو دايمى شوراى امنيت سازمان ملل منهاى چين هستند، در نتيجه آن چه در اين جلسه در مورد ايران مطرح مى شود به طور قطع بازتابى خواهد بود از گفت وگوهاى ميان اعضاى شوراى امنيت سازمان ملل.

يعنى اجلاس وزيران خارجه گروه هشت و پس از آن اجلاس سران گروه هشت نوعى زمينه سازى است براى قطعنامه تحريم هاى تازه عليه ايران در شوراى امنيت؟

امروز (این) روسيه است كه مى خواهد چين را متقاعد كند تا ايران را به خاطر رفتارش در مورد پرونده هسته اى مورد تحريم قرار داد.

هوشنگ حسن یاری
در واقع دنباله بحث هايى است كه در چند ماه گذشته آغاز شده و به شوراى امنيت ختم خواهد شد. چون كشورهاى مختلف جهان به خصوص قدرت هاى برتر، اروپايى ها، روسيه و به تدريج چين از وضعيت پرونده هسته اى ايران ناراضى هستند. به اعتقاد من اين دو اجلاس مى تواند به طور روشن مواضع اين كشورها را در قبال روند تحريم ها عليه ايران و محتواى آن بر جهانيان روشن كند.

آقاى حسن يارى! با توجه به اين كه سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، گفته است روسيه از تحريم هاى هوشمند عليه دستگاه ها و اشخاص مرتبط با فعاليت هاى هسته اى ايران حمايت مى كند، چنين به نظر مى رسد كه اجلاس هاى مختلف و صحبت هاى هر روزه در مورد تحريم عليه ايران طرف هاى جهانى را به هم نزديك تر و اتفاق نظر را بيشتر مى كند.

به تدريج به خصوص بعد از انتخابات رياست جمهورى خردادماه ۱۳۸۸ در ايران نزديكى بيشترى بين كشورهاى مختلف جهان و مردم ايران به وجود آمده و گفته هاى آقاى لاوروف به نوعى بازگو كننده چنين وضعيتى است. از اين نظر كشورهايى كه در اين دو اجلاس شركت خواهند كرد همگى اتفاق نظر خواهند داشت كه تحريم ها بايستى كسانى را مورد هدف قرار دهد كه در پرونده هسته اى مسئوليت دارند و نه مردم ايران را.

چين هم در اجلاس وزيران خارجه گروه هشت و هم در اجلاس سران گروه هشت شركت دارد. شما چشم انداز موضع گيرى چين را در شوراى امنيت و در مذاكرات پيش رو چگونه ارزيابى مى كنيد؟

كشورى كه با چين به طور جدى در مورد مسئله هسته اى ايران بحث كرده و بحث تحريم ها را دنبال مى كند روسيه است، يعنى كشورى كه در گذشته در مورد اعمال تحريم ها عليه ايران توسط شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى و شوراى امنيت سازمان ملل سوالاتى داشت. اما امروز روسيه است كه مى خواهد چين را متقاعد كند كه ايران را به خاطر رفتارش در مورد پرونده هسته اى بايد مورد تحريم قرار داد.

به نظر من چين هم چاره ديگرى نخواهد داشت مگر اين كه به تدريج موضعش را به موضع كشورهاى ديگر كه خواهان تحريم ها هستند نزديك كند و در اين مورد نه تنها موضع چين در حال تحول است بلكه برزيل هم كه عضو غير دايم شوراى امنيت سازمان ملل است به تدريج مواضع خود را به كشورهاى غربى نزديك تر مى كند.

در نتيجه كشورهاى عمده جهان سوم هم به نوعى خواهان تغيير جهت گيرى ها و سياست هاى جمهورى اسلامى ايران در پرونده هسته اى هستند، در صورتى كه آن چه را دنبال مى كنند به دست نياورند آنها هم به طور جدى و فعال وارد بحث تحريم‌ها مى شوند.
XS
SM
MD
LG