لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

افزایش انتقادها از دولت احمدی نژاد در آستانه انتخابات مجلس


مهدی کروبی (چپ) گفته است که سخنرانی های «تحريک آميز» به برنامه هسته ای ايران ضربه زده است. (عکس: مهر)
مهدی کروبی (چپ) گفته است که سخنرانی های «تحريک آميز» به برنامه هسته ای ايران ضربه زده است. (عکس: مهر)

صحنه مبارزات انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی به انتقاد از سياست خارجی و برنامه های اقتصادی محمود احمدی نژاد تبديل شده است.


در يکی از صريحترين انتقاد ها که روز يکشنبه ابراز شد، مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی بدون نام بردن از رييس جمهوری اسلامی گفت که سخنرانی های «تحريک آميز» به برنامه هسته ای ايران ضربه زده است.


آقای کروبی در يک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «سياست ما بر پايه تنش زدايی است و ما خواهان تعامل با همه دنيا به جز اسراييل هستيم.»


دبيرکل اعتماد ملی که حزب تحت رهبری وی گفته است به صورت فعالانه در انتخابات شرکت می کند اظهار داشت: «اگر اعضای حزب اعتماد ملی به مجلس راه پيدا کنند در موضع هسته ای بر اساس اصول انقلاب حرکت خواهند کرد اما هيچ گاه ديگران را تحريک نکرده و بهانه ای دست آنها نخواهند داد.»


به نظر بسياری از ناظران سياسی، انتخابات روز جمعه که در آن رقابت اصلی ميان گروه های اصولگرا با يکديگر و سپس با اصلاح طلبان است معياری برای سنجش ميزان محبوبيت دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود که سياست های وی در سه سال گذشته مورد انتقاد های شديد داخلی و خارجی بوده است.


رييس جمهوری اسلامی ايران متهم است که با در پيش گرفتن سياست های تندورانه در برابر دنيای خارج به انزوای ايران و صدور سه قطعنامه عليه جمهوری اسلامی کمک کرده است و در سياست داخلی نيز موج سرکوب زنان، دانشجويان و کارگران را شدت بخشيده است.


در عرصه اقتصادی نيز به رغم افزايش سريع درآمدهای نفتی، سياست های دولت آقای احمدی نژاد به رشد نقدينگی، افزايش واردات و بالا رفتن نرخ تورم منجر شده است.


رييس سابق مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود گفته است که ايران بايد با «دشمنان» خود از جمله آمريکا به گفت وگو بپردازد.


به نظر بسياری از ناظران سياسی، انتخابات روز جمعه که در آن رقابت اصلی ميان گروه های اصولگرا با يکديگر و سپس با اصلاح طلبان است معياری برای سنجش ميزان محبوبيت دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود که سياست های وی در سه سال گذشته مورد انتقاد های شديد داخلی و خارجی بوده است.

آقای کروبی گفت: «قطع رابطه ای که با آمريکا صورت گرفته نبايد تا ابد باشد، هر چند ظلم هايی از سوی آمريکايی ها ... صورت گرفته اما اگر اين کشور حقوق ما را رعايت کند و سلطه نخواهد ، مسئله مذاکره با آمريکا نيز دنبال خواهد شد.»



انتقاد به عملکرد اقتصادی دولت


محمد رضا خاتمی، دبير کل سابق جبهه مشارکت اسلامی که بسياری از نامزدهای آن برای انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شده است نيز به انتقاد از سياست های اقتصادی دولت و مجلس هفتم پرداخته و گفت: «آقايان شعار اقتصادی دادند و اکنون تابلوی آن مشخص شده است، آقای خاتمی در سال ۷۶ چه شاخص‌هايی تحويل گرفت و در سال ۸۴ چه شاخص‌هايی تحويل داد؟ يا همينطور مجلس ششم. دولت آقای احمدی ‌نژاد به برکت سرمايه‌گذاری ‌های سال‌های پيش دائما ورزشگاه و کارخانه افتتاح می‌کند، آيا دولت احمدی ‌نژاد چيزی باقی گذاشته است که دولت‌های بعدی افتتاح کنند؟»


وی که در يک مناظره با محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس هفتم شرکت کرده بود، سلامت انتخابات هشتم را زير سوال برد و گفت: « احساس می ‌کنم که شور و نشاط تلويزيون کمتر از هميشه شده و شايد احساس می کنند که چون قرار است در جای ديگری سرنوشت مجلس رقم بخورد خيلی نيازمند تبليغات نباشد، ما به شدت نسبت به سلامت انتخابات نگرانيم. فکر می‌کنيم که تکليف مجلس از قبل مشخص شده است.»


اصلاح طلبان درون نظام جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير نسبت به روند برگزاری انتخابات و يکدست بودن اعضای هيات های اجرايی و نظارت برای بررسی صلاحيت نامزدها انتقاد کرده و دولت محمود احمدی نژاد و شورای نگهبان را مسئول سردی فضای انتخابات دانستند.


صاحب نظران در ايران معتقدند که قانون انتخابات جمهوری اسلامی با «ايرادهايی اساسی» رو به رو است.


اين گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حاضرين ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غير ممکن کرده است.


از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


XS
SM
MD
LG