لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

«۶۰ دانشجو از تحصيل در دانشگاه محروم شده اند»


منابع مستقل و رسمی در ایران هنوز آماری از تعداد دانشجویان محروم از تحصیل ارائه نکرده اند.
منابع مستقل و رسمی در ایران هنوز آماری از تعداد دانشجویان محروم از تحصیل ارائه نکرده اند.

۶۰ تن از دانشجويان دانشگاه های مختلف ايران در کمتر از يک ماه گذشته به کميته های انضباطی احضار و با احکام سنگين همچون محروميت از تحصيل مواجه شده اند.


بر اساس گزارش های رسيده، اين دانشجويان از دانشگاه های تهران، علامه طباطبايی تهران، علم و صنعت تهران، دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه کرمان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شيراز، دانشگاه شاهرود، دانشگاه ياسوج و دانشگاه آزاد مشهد هستند که با محروميت از تحصيل مواجه شده اند.


انتشار این گزارش در حالی صورت می گیرد که منابع مستقل و رسمی در ایران هنوز آماری از تعداد دانشجویان محروم از تحصیل ارائه نکرده اند.


در سال تحصيلی گذشته نيز تعداد زيادی از دانشجويان در همين زمان و نزديک به امتحانات پايان ترم، به کميته های انضباطی احضار و از تحصيل محروم شده بودند که وزير علوم در واکنش به اعتراض برخی رسانه ها، محروميت از تحصيل دانشجويان در آستانه امتحانات پايان ترم را «اتفاقی» خواند.


به گفته فعالان دانشجويی، بيش از ۶۰ تن از دانشجويان در ۲۰ روز گذشته، با احکام محروميت از تحصيل، تعليق و ممنوعيت از ورود به دانشگاه، اخراج از دانشگاه، توبيخ کتبی با درج در پرونده و در برخی از موارد از جمله در دانشگاه شيراز با احضار به وزارت اطلاعات مواجه شده اند.


به گفته فعالان دانشجويی، بيش از ۶۰ تن از دانشجويان در ۲۰ روز گذشته، با احکام محروميت از تحصيل، تعليق و ممنوعيت از ورود به دانشگاه، اخراج از دانشگاه، توبيخ کتبی با درج در پرونده و در برخی از موارد از جمله در دانشگاه شيراز با احضار به وزارت اطلاعات مواجه شده اند.

امين نظری، دبير انجمن اسلامی منتخب دانشگاه بوعلی همدان در گفت و گو با راديو فردا می گويد: برای چهار تن از اعضای انجمن اسلامی منتخب اين دانشگاه يک ترم تعليق با احتساب سنوات منظور شده و برای شش تن ديگر حکم توبيخ و درج در پرونده صادر شده است.


اين دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان که خود به يک ترم از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شده است، در ادامه درباره اتهام خود و ديگر دانشجويان می گويد:« اتهامات دانشجويان، اخلال در نظم دانشگاه و دادن شعار عليه نظام جمهوری اسلامی عنوان شده است. اما اتهام خود من اين است که مجری برنامه تجمع دفتر تحکيم وحدت در روز ۱۸ آذر در دانشگاه تهران بودم که رييس دانشگاه تهران از من شکايت کرده است. اتهام من شرکت در اين مراسم، شرکت در تجمعات خودجوش دانشجويی برای آزادی فرشاد دوستی پور، دانشجوی دستگير شده کرد دانشگاه بوعلی همدان و اقدام


برای براندازی نظام جمهوری اسلامی عنوان شده است.»

آقای نظری، در ادامه با اشاره به اين که دانشجويان اين دانشگاه به احکام صادر شده توسط کميته های انضباطی اعتراض خواهند کرد، می گويد:«جنبش دانشجويی شايد تنها نهادی در ايران باشد که در حال حاضر مشغول فعاليت است و خود را وامدار و وابسته به نهاد قدرت در جمهوری اسلامی نمی داند.»


وی در ادامه نزديکی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در ايجاد سختگيری های بيشتر بر دانشجويان موثر می داند و می گويد:« جمهوری اسلامی نياز دارد گروه های منتقد در آستانه انتخابات آرام تر باشند تا انتخاباتی را بتوانند برگزار کنند که مردم در آن حضور داشته باشند. اين مسئله مستلزم اين است که نهاد تاثيرگذاری مثل دانشگاه آرام باشد.»


امين نظری در ادامه به اين نکته اشاره می کند که پيش از اين در دولت محمد خاتمی و نيز در دولت محمود احمدی نژاد بخشنامه ای صادر شده بود که هيچ دانشجويی در نزديکی فصل امتحانات پايان ترم به کميته های انضباطی احضار نشود و می افزايد:« اکنون عملا اين بخشنامه نقض شده است و در کمتر از يک ماه ۶۰ دانشجو در دانشگاه های مختلف به کميته های انضباطی احضار شده اند. من فکر می کنم مسوولان جمهوری اسلامی هنوز دانشگاه را نشناخته اند و بايد بدانند که خط قرمزهای کميته های انضباطی و زندان ديگر شکسته است و با همه محدوديت ها دانشجويان ساکت نشده اند و اتفاقا بر عکس دانشجويان مصمم تر شده اند. وقتی همکلاسی ما را زندانی می کنند يا با حکم کميته انضباطی محروم از تحصيل شده است، ما نمی توانيم نسبت به اين اتفاقات آرام بمانيم.»


  • «جنبش دانشجويی شايد تنها نهادی در ايران باشد که در حال حاضر مشغول فعاليت است و خود را وامدار و وابسته به نهاد قدرت در جمهوری اسلامی نمی داند.»
دبير انجمن اسلامی منتخب دانشگاه بوعلی همدان

در همين حال سلمان يزدان پناه، دانشجوی مستقل و دمکراسی خواه دانشگاه تهران که به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شده است، می گويد: به اتهام توهين و فحاشی به کارکنان دانشگاه از تحصيل محروم شده است در حالی که هيچ شاکی ندارد.


وی می افزايد:«هيچ کارمند دانشگاه تهران نيست که بگويد من به او توهين کرده ام. پيرو فعاليت هايی که من در دانشگاه داشته ام و فعاليت هايی که در نشريات دانشجويی کرده ام و تجمعاتی که در آنها شرکت کرده ام، از تحصيل محروم شده ام. مسوولان دانشگاه به خاطر فعاليت های سياسی من، اتهام دروغ به من زده اند.»


سلمان يزدان پناه در ادامه به اتهام ديگری که به او تفهيم شده اشاره می کند و می گويد:« اين حکم در دادگاه تجديد نظر است و حکم قطعی آن توسط کميته انضباطی صادر نشده است. من در ۱۵ مهر ماه که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای افتتاح سال تحصيلی جديد در دانشگاه تهران حضور يافت من هم که از تحصيل محروم شده بودم، در آن جلسه نامه ای به آقای احمدی نژاد دادم که به اتهام دروغ از تحصيل مرا محروم کرده اند. پس از آن مسوولان به من اتهام رهبری تجمع ۱۶ مهر و اغتشاش و برهم زدن نظم دانشگاه در اين مراسم را زدند.»


اتهام ديگر سلمان يزدان پناه، شرکت در مراسم شب هفت زهرا بنی يعقوب، دانشجوی پزشکی است که اعلام شد در همدان خودکشی کرده اما خانواده او و شيرين عبادی، وکيل مدافع او معتقدند خانم بنی يعقوب به قتل رسيده است .


سلمان يزدان پناه می گويد: يکی از اتهامات ديگرش تجمع در دانشگاه امير کبير در حمايت از سه دانشجوی در بند دانشگاه امير کبير، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی است که رييس دانشگاه امير کبير رسما از او به دليل بر هم زدن نظم اين دانشگاه شکايت کرده است .


اين دانشجوی مستقل در ادامه می گويد: ۲۰ روز ديگر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت خواهد کرد اما با توجه به حکم دو ترم از محروميت از تحصيل بعيد می داند که بتواند تحصيل خود را ادامه دهد .


او می افزايد:« اين اجحاف است در حق من و دانشجويانی که صدايمان به هيچ جا نمی رسد. من چون رتبه خوبی دارم و مسوولان دانشگاه می دانند حتما در کنکور کارشناسی ارشد قبول می شوم، نزديک کنکور هر روز من را احضار می کنند. من در دو سه ماه اخير نزديک به ۲۰ بار به کميته انضباطی احضار شده ام. اين ناعادلانه است که من بايد با اين ذهن آشفته درس بخوانم.»


اين فعال دانشجويی پيشتر به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شده بود.


XS
SM
MD
LG