لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

خبرگزاری فارس به مدت سه روز توقیف شد


اتهام خبرگزاری فارس تشویش اذهان عمومی اعلام شده است.
اتهام خبرگزاری فارس تشویش اذهان عمومی اعلام شده است.

خبرگزاری فارس، از رسانه های نزديک به اصولگرايان و دولت، شامگاه يکشنبه از سوی هيئت نظارت بر خبرگزاری های غير دولتی توقيف موقت شد.


يک «مقام آگاه» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که «خبرگزاری فارس به علت انتشار اخبار دروغين و تشويش اذهان عمومی به طور موقت توقيف شده است.»


در همين حال، عباس توانگر، سردبير خبرگزاری فارس به فرانس پرس گفته است: «ما نامه ای از هيئت نظارت بر خبرگزاری های غير دولتی دريافت کرده ايم که از ما خواسته شده است به مدت سه روز فعاليت خود را متوقف کنيم.»


جزئياتی در باره علل توقيف موقت خبرگزاری فارس منتشر نشده است و مقام آگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خبر تکميلی را به آينده موکول کرده است .


با اين حال برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اين خبرگزاری روز يکشنبه خبری مبنی بر برکناری طهماسب مظاهری، ريس کل بانک مرکزی منتشر و از جانشينی پرويز داوودی، معاون اول رييس جمهوری به جای وی خبر داد.


خبرگزاری فارس ساعاتی بعد اين خبر را تکذيب کرد.


به رغم اعلام توقيف موقت فارس، اين خبرگزاری به فعاليت خود تا ظهر روز دوشنبه ادامه داد.


عباس توانگر، سردبير خبرگزاری فارس به فرانس پرس گفته است که اين خبرگزاری به مدت سه روز فعاليت خود را متوقف خواهد کرد.


توقيف فعاليت سه روزه خبرگزاری فارس با تعطيلات پنج روزه در ايران همزمان شده است که در آن مراسم سالگرد درگذشت آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی و روز ۱۵ خرداد برگزار می شود و معمولا پوشش اخبار توسط خبرگزاری ها در این روزها محدود است.

توقيف فعاليت سه روزه خبرگزاری فارس با تعطيلات پنج روزه در ايران همزمان شده است که در آن مراسم سالگرد درگذشت آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی و روز ۱۵ خرداد برگزار می شود و معمولا پوشش اخبار توسط خبرگزاری ها در این روزها محدود است.


تغييرات در مديريت


خبرگزاری فارس که از جمله خبرگزاری های حامی دولت به شمار می آيد، در ماه های اخير از روند تغيير مديريت خبرگزاری های کشور در امان نماند ، و در چهارم دی ۸۶، مهدی فضائلی، دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان و مدير عامل اين خبرگزاری از ابتدای تاسيس آن، از مقام خود بر کنار شد.


در همان زمان برخی ناظران اين تغييرات را ناشی از تغيير فرمانده کل سپاه پاسداران عنوان کرده و احتمال دادند که هدف محمدعلی جفری، فرمانده سپاه پاسداران و حجت الاسلام حسن تائب، جانشين وی در فرماندهی بسيج از تغيير مدير عامل خبرگزاری فارس، «استقرار مدير عاملی کاملا همسو با خود در صدر خبرگزاری فارس» بوده است.


خبرگزاری فارس که از ۲۲ بهمن سال ۸۱ آغاز به کار کرد اگر چه تحت عنوان خبرگزاری غير دولتی فعاليت می کند اما گفته می شود که از سوی برخی از موسسات وابسته به سپاه پاسداران و بسيج مديريت، حمايت و تامين مالی می شود.


اين خبرگزاری پس از تحولات رسانه ای در سال های موسوم به اصلاحات و مديريت اصلاح طلبان بر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، و راه اندازی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به عنوان ارگان خبری محافظه کاران فعاليت خود را آغاز کرد.


به عقيده بسياری از ناظران، با برکناری آقای فضائلی از مديريت این خبرگزاری و جانشينی وی توسط حميد مقدم فر، خبرگزاری فارس روندی پرشتاب در هماهنگی با دولت را طی کرده است.


انتشار بسياری از اخبار عليه گروه های اصلاح طلب که «ساختگی» و «غير واقعی» توصيف شده است يکی مواردی است که ناظران از آن به عنوان علل «مخدوش شدن اعتبار حرفه ای» اين خبرگزاری ياد می کنند.


روند انتشار چنین اخباری در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات مجلس هشتم در اسفند ماه گذشته شدت بیشتری گرفت و این خبرگزاری در گفت وگو ها و یادداشت های مختلف، بازگشت اصلاح طلبان به قدرت را خطری برای نظام جمهوری اسلامی توصیف می کرد.


حميد مقدم فر مدير عامل فعلی خبرگزاری فارس در ۱۴ اسفند ۸۶ در گفت و گويی با روزنامه «تهران امروز»، مجلس ششم را که در اختیار اطلاح طلبان بود، «خطری برای نظام جمهوری اسلامی» دانست.


وی فضای نسبتا باز رسانه ای در دوره اصلاحات را «خاطره ای تلخ» توصيف و گفت: «ما يک خاطره تلخ تاريخی از عملکرد رسانه ها در مجلس ششم داريم، در مجلس ششم، کسانی به مجلس رفتند که نبايد می رفتند و بخش عمده ای از مجلس را تبديل به ظرفيتی عليه نظام کردند که اوج آن را در تحصن ديديم.»


مديرعامل فارس همچنين حمايت اين خبرگزاری از دولت نهم را تائيد کرده و گفته است: «ما از دولت دفاع می کنيم، اگر چه نقد هم می کنيم. البته قبول دارم که سهم انتقادات کمتر است.»


وی می گويد: «ما در جنگ هستيم ولی اين بار، قلم ما در حکم موشک است و جنگ ما، جنگ رسانهای است. ابزارش هم رسانه ای است، بايد نيروهای مدافع انقلاب در عرصه خبر، متحد شوند و پدافند خوبی عليه دشمن در عرصه رسانه ای به کار ببندند، اين عرصه مجروح و شهيد دارد و بايد از آبروی خودمان نيز خرج کنيم.»


XS
SM
MD
LG