لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

وزیر آموزش و پرورش ایران استعفا کرد


استعفای وزير آموزش و پرورش شش ماه پس از آن صورت می گيرد که آقای فرشيدی به دليل آنچه سوء مديريت در اين وزارتخانه خوانده شد، از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی استيضاح شد.
استعفای وزير آموزش و پرورش شش ماه پس از آن صورت می گيرد که آقای فرشيدی به دليل آنچه سوء مديريت در اين وزارتخانه خوانده شد، از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی استيضاح شد.

بر اساس گزارش منابع خبری در ايران، محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی از سمت خود استعفاء داده است.


مير ولی موسوی، مشاور اجرايی وزير آموزش و پرورش با اعلام اين خبر گفته است که « آقای فرشيدی، استعفای خود را به رييس جمهوری تقديم کرده است.»


گزارش ها حاکيست که محمود فرشيدی تا چند روز آينده همه برنامه های خود را در وازرتخانه آموزش و پرورش لغو کرده و در آنها شرکت نخواهد کرد.


هنوز دلايلی برای علت استعفای وزير آموزش و پرورش اعلام نشده است. خبرگزاری های ايران از عليرضا احمدی، رييس دانشگاه پيام نور به عنوان سرپرست فعلی آموزش و پرورش و نامزد اصلی برای تصدی اين وزارتخانه نام می برند.


استعفای محمود فرشيدی پنجمين استعفا در کابينه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن وی در سال ۱۳۸۴ است. آقای احمدی نژاد تاکنون وزرای رفاه، تعاون، نفت و صنايع و معادن را تغيير داده است.

اين در حالی است که آقای احمدی پيشتر از سوی رييس جمهوری ايران به عنوان کانديدای وزارت تعاون معرفی شده بود ولی رای اعتماد نمايندگان مجلس را کسب نکرده بود.


استعفای وزير آموزش و پرورش در حالی صورت می گيرد که وی اوايل سال جاری در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که او «موفق ترين وزير آموزش و پرورش در تاريخ جمهوری اسلامی است.»


استعفای محمود فرشيدی پنجمين استعفا در کابينه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن وی در سال ۱۳۸۴ است. آقای احمدی نژاد تاکنون وزرای رفاه، تعاون، نفت و صنايع و معادن را تغيير داده است.


استعفای وزير آموزش و پرورش شش ماه پس از آن صورت می گيرد که آقای فرشيدی به دليل آنچه سوء مديريت در اين وزارتخانه خوانده شد، از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی استيضاح شد ولی وی توانست با کسب ۱۳۲ رای موافق بار ديگر از مجلس رای اعتماد کسب کند.


نمايندگان مخالف وزير آموزش و پرورش در طرح خود با ابراز نارضايتی از عملکرد محمود فرشيدی ۱۷ مورد را برای دلايل استيضاح بر شمرده بودند که از جمله آنها می توان به «عملکرد ضعيف در پرداخت به هنگام معوقات و مطالبات قانونی فرهنگيان»، «کند شدن تحول در نظام آموزشی»، « عملکرد ضعيف در پيگيری مسائل معيشتی معلمان و بويژه عادلانه کردن نظام هماهنگ حقوق و مزايا» و «تغييرات گسترده در مديريت های تخصصی و کارشناسان» اشاره کرد.


آقای فرشيدی که از دوسال پيش فعاليت خود را در اين وزارتخانه آغاز کرده بود در يکسال گذشته به خاطر عملکرد خود زير فشار شديد منتقدين و معلمان معترض قرار داشت.


معلمان در تجمع های پی در پی خود به عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و ضعف مديريتی وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی اعتراض کرده و خواستار استعفا يا برکناری وی توسط رييس جمهوری ايران شده بودند.


انتشار سوالات آزمون فرهنگيان که گفته می شد در آنها به پيامبر اسلام توهين شده است، موج انتقادها از عملکرد وزير آموزش و پرورش را گسترده تر کرد و واکنش برخی از روحانيون بلندپايه را برانگيخت.


اما به رغم همه اعتراضات صورت گرفته، محافظه کاران جمهوری اسلامی که آقای فرشیدی از افراد نزدیک به این طیف محسوب می شود به دفاع از وی پرداختند و انتقادات معترضین را رد کردند.


«استعفاء با هماهنگی قبلی»


شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسایل آموزش و پرورش در تهران، در گفت و گو با رادیو فردا، محمود فرشیدی را یکی از نزدیک ترین وزیران دولت نهم به محمود احمدی نژاد ذکر کرد و گفت:«به لحاظ نزدیکی عقاید سیاسی و اعتقادی و نیز رفتارهای شخصی، رییس جمهوری او ر از مدیریت یک مدرسه غیرانتفاعی به سمت وزیر آموزش و پرورش برگزید.»


  • «استعفای آقای فرشیدی، به نوعی، با هماهنگی قبلی با رییس جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.»
یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش

آقای عبداللهی همچنین به دفاع از محمود احمدی نژاد از محمود فرشیدی در اردیبهشت سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که از سوی نماینگان مورد استیضاح قرار گرفته بود.


این کارشناس مسایل آموزش و پرورش در همین ارتباط اعتقاد دارد که استعفای آقای فرشیدی، به نوعی، با هماهنگی قبلی با رییس جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.


او با اشاره به اینکه بلافاصله پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش، علیرضا احمدی، رییس دانشگاه پیام نور، به سرپرستی این وزارت خانه منصوب شده است، افزود:« دانشگاه پیام نور در زمان آقای احمدی نژاد توسعه کمی زیادی پیدا کرده است و پس از آنکه رییس جمهوری نتوانست دانشگاه آزاد را تحت نفوذ خود درآورد، وی تصمیم گرفت دانشگاه پیام نور را در مقابل آن دانشگاه قرار دهد.»


به اعتقاد این کارشناس مسایل آموزش و پرورش، «در صورتی که آقای علیرضا احمدی در سمت وزیر آموزش و پرورش فعالیت کند، باید انتظار آن را داشت که تمامی امکانات این وزارتخانه از جمله فضای آموزشی اش در اختیار دانشگاه پیام نور قرار گیرد.»


این درحالیست که به اعتقاد او، در حال حاضر، وزارت آموزش و پرورش با کمبود فضای آموزشی مواجه است.


شیرزاد عبداللهی در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که تغییر و تحول در وزارت آموزش و پرورش همراه با توقف احکام قضایی و تنبیهات اداری علیه معلمان و همچنین پایان فشار بر تشکل های معلمان باشد.


XS
SM
MD
LG