لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

فیاض: اسراییل عامل ناکامی مذاکرات صلح است


آقای فیاض از عمليات ارتش اسراييل در تعقيب نيروهای مسلح فلسطينی انتقاد کرد.
آقای فیاض از عمليات ارتش اسراييل در تعقيب نيروهای مسلح فلسطينی انتقاد کرد.


يک روز پس از ديدار اهود اولمرت و محمود عباس، که در آن بر تلاش مشترک برای استقلال هر چه زودتر کشور فلسطين تاکيد کردند، نخست وزير دولت فلسطينی اعلام کرد که اسراییل به وعده های خود عمل نمی کند.


سلام فياض، گفته است: ميان قول هایی که اسراييل می دهد با عملکرد اين کشور در قبال فلسطینی ها تفاوت زيادی وجود دارد و شماری از وعده های مهمی که دولت اسراييل به حکومت فلسطينی داده بود، عملی نشده است.



ميان قول هایی که اسراييل می دهد با عملکرد اين کشور در قبال فلسطینی ها تفاوت زيادی وجود دارد و شماری از وعده های مهمی که دولت اسراييل به حکومت فلسطينی داده بود، عملی نشده است.
نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی

نخست وزیر تشکیلات خودگردان در مصاحبه ای که در شماره روز چهارشنبه روزنامه عرب زبان الدستور، چاپ اردن منتشر شده است، گفت: دليل اصلی ناکامی مذاکرات و تماس های اسراييل با فلسطینی ها (برای صلح)، عملکرد دولت اسراييل است.


وی از عمليات ارتش اسراييل در تعقيب نيروهای مسلح فلسطينی انتقاد کرده و آن را مغاير با قول های پيشين اسراييل دانسته است.


سلام فياض همچنين از اينکه اسراييل پست های بازرسی بين کرانه باختری با محدوده خاک اسراييل را همچنان فعال نگه داشته است، انتقاد کرد و گفت: اسراييل قول داده بود که شمار زيادی از اين پست های بازرسی را بر می چيند تا از مشکلات رفت و آمد فلسطینی ها کاسته شود.


نخست وزير فلسطينی ادامه وجود اين پست های بازرسی بين جاده ها را برای فلسطینی ها «تحقيرآميز» توصيف کرد.


وی در اين مصاحبه تاکيد کرد که «عامه فلسطینی ها بايد از ثمرات تماس های سياسی رهبران خود با اسراييل بهره ای ببينند و شاهد فضای جديدی باشند.»


سلام فياض در حالی اين انتقادها را بيان کرده که خود او شامگاه دوشنبه در اورشليم ديدار ديگری با وزير امور خارجه اسراييل به عمل آورده و در هفته های اخير با شمار زيادی از مقامات بلندپايه اسراييل، از جمله رییس جمهوری اين کشور ديدار کرده بود.


جزئیات تفاهم عباس - اولمرت


در اين ميان، رسانه های عربی و اسراييلی به تفصيل به جزئيات تفاهم هایی پرداخته اند که در ديدار روز سه شنبه اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل با محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان بدست آمد.



محمود عباس تاکيد کرده که توافق های صلح بايد به همه پرسی ملت فلسطينی گذاشته شود و بدون گرفتن حمايت عامه فلسطینی ها وی هيچ توافقی را قطعی نخواهد کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، نخست وزير اسراييل در اين ديدار موافقت کرده است که پس از استقلال کشور فلسطين، بخش های عرب نشين شرق اورشليم در اختيار اين دولت قرارگيرد.


بيش از ۳۰۰ هزار عرب فلسطينی در اين بخش از اورشليم زندگی می کنند. مهمترين اماکن مقدس مسلمانان در اين منطقه، مساجد عمر و الاقصی هستند.


از آنجا که در کنار اين دو مسجد، اماکن مقدسه مسيحی و يهودی نيز در قلب بخش عرب نشين اورشليم واقع است، نخست وزير اسراييل و رهبر حکومت خودگردان به اين تفاهم رسيده اند که پس از استقلال کشور فلسطين، هيات مشترکی از مسيحيان، مسلمانان و يهوديان سرپرستی اماکن مقدسه برای پيروان اين سه دين توحيدی را دردست داشته باشند.


به گزارش رسانه های اسراييلی و فلسطينی، تفاهم های میان این دو رهبر، ملاک و پايه سندی قرار خواهد گرفت که به همايش صلح خاورميانه در پاییز آينده ارائه خواهد شد.


اين کنفرانس به رياست وزير امور خارجه آمريکا و احتمالا در آبان ماه در واشنگتن برگزار خواهد شد.


محمود عباس تاکيد کرده که توافق های صلح بايد به همه پرسی ملت فلسطينی گذاشته شود و بدون گرفتن حمايت عامه فلسطینی ها وی هيچ توافقی را قطعی نخواهد کرد.


اين قول وی پاسخی به انتقادهای شديدی است که سازمان اسلامگرای حماس از تماس ها وتفاهم های محمود عباس با دولتمردان اسراييل به عمل آورده است.


حماس می گويد که جنبش فتح نمی تواند به تنهایی سرنوشت ملت فلسطين را رقم بزند.


XS
SM
MD
LG