لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

فرانسه: از نظامی بودن برنامه اتمی ایران مدرک داریم


وزیر دفاع فرانسه می گوید که نظر ما مخالف با دیدگاه محمد البرادعی است.
وزیر دفاع فرانسه می گوید که نظر ما مخالف با دیدگاه محمد البرادعی است.

هروه مورن، وزير دفاع فرانسه روز دوشنبه، ۲۹ اکتبر، با رد اظهارات محمد البرادعی درباره نظامی نبودن برنامه اتمی ایران گفت که «فرانسه مدارکی دارد که خلاف نظر آقای البرادعی است.»


آقای مورن که در يک کنفرانس خبری در ابوظبی سخن می گفت، اظهار داشت:« اطلاعات ما که با ساير کشورها مطابقت می کند، موجب شده که نظر ما مخالف باشد.»


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه، ۲۸ اکتبر، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت: « من هيچ مدرکی در دست ندارم که نشان دهد ايران در حال ساختن سلاح هسته ای است.»


وی از سخنان تند رهبران آمريکا در مورد برنامه اتمی ايران انتقاد کرد و گفت که «اين سخنان مانند ريختن بنزين بر روی آتش است و با رد و بدل کردن سخنان تند مسئله هسته ای ايران حل نخواهد شد.»


وزير دفاع فرانسه با اشاره به سخنان محمد البرادعی گفت: «اگر سخنان البرادعی درست است، پس دليلی وجود ندارد که مقامات ايران در خواست بازرسی از تاسيسات اتمی ايران را رد کنند.»


  • «اگر سخنان البرادعی درست است، پس دليلی وجود ندارد که مقامات ايران در خواست بازرسی از تاسيسات اتمی ايران را رد کنند.»
وزیر دفاع فرانسه

آقای مورن افزود: «اين تعجب آور است که ايران از بازرسی ها جلوگيری کند، اگر واقعا فعاليت های اتمی اين کشور تنها برای مصارف صلح جويانه است.»


وی گفت: «ما اميدواريم که ايران درهای خود را به روی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بگشايد.»


در همين حال وزیر دفاع فرانسه اين نظريه که «فشارهای جامعه بين المللی بر ايران حول برنامه اتمی تهران، سرانجام به جنگ خواهد انجاميد» را رد کرد.


او افزود: دورنمای جنگ چيزی است که در سياست فرانسه وجود ندارد و اظهار اميدواری کرد که فشارهای بين المللی بر روی ايران موجب شود که تهران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


به گفته آقای مورن، فشارهای بين المللی بر کره شمالی برای توقف فعاليت های هسته ای این کشور ثمر بخش بوده است و پاريس اميدوار است که اين فشارها بر روی ايران نيز موثر باشد.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نيز روز گذشته با اشاره به مذاکرات هسته ای با کره شمالی، گفت: اين گونه مذاکرات با جمهوری اسلامی ايران نيز می تواند کارساز باشد.


کره شمالی پس از مذاکرات با آمريکا و پنج کشور ديگر، حاضر شد در مقابل دريافت مشوق های اقتصادی و ديپلماتيک، برنامه هسته ای خود را متوقف کند.


اين اظهارات در حالی صورت می گيرد که صبح روز دوشنبه هفتم آبان هياتی از نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای ادامه گفت وگوها با مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، وارد تهران شد.


رهبری اين تيم را اولی هاينونن، معاون آقای البرادعی بر عهده دارد و هيات مذاکره کننده ايرانی را، جواد وعيدی سرپرستی می کند.


قرار است در دور جدید گفت وگو ها میان طرفین، ادامه بحث ها پیرامون ابهامات مطرح درباره برنامه های سابق اتمی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود.


کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که به مدت ۱۸سال برنامه اتمی خود را به صورت پنهان دنبال کرده و بیم آن می رود که هدف از تعقیب برنامه هسته ای تهران تولید سلاح اتمی باشد.


این در حالی است که تهران ادعاهای مربوط به ساخت سلاح هسته ای را رد کرده و می گوید که بدنبال مصارف صلح آمیز از برنامه غنی سازی اورانیوم و تهیه سوخت برای نیروگاه های اتمی برق است.


XS
SM
MD
LG