لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۸

بحران اتمی ایران، از محورهای مذاکرات سرکوزی در چین


آقای سرکوزی به شين هووا، خبرگزاری دولتی چین گفته است که از نظر دولت فرانسه ايران مسلح به سلاح اتمی غير قابل قبول است.
آقای سرکوزی به شين هووا، خبرگزاری دولتی چین گفته است که از نظر دولت فرانسه ايران مسلح به سلاح اتمی غير قابل قبول است.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، بامداد روز يکشنبه، ۲۵ نوامبر، وارد چين شد تا درباره بحران اتمی ايران، افزايش مناسبات و روابط تجاری دو کشور چين و فرانسه و محيط زيست گفت و گو کند.


بر اساس اظهارات مقامات فرانسوی، آقای سرکوزی در اين ديدار سه روزه، همچنين گسترش روابط سياسی بين پکن و پاريس را با دولتمردان چينی به بحث و تبادل نظر خواهد گذاشت.


رييس جمهوری فرانسه قبل از آنکه پاريس را به مقصد چين ترک کند در مصاحبه اختصاصی با شين هووا، خبرگزاری دولتی اين کشور، گفت که از نظر دولت فرانسه ايران مسلح به سلاح اتمی غير قابل قبول است.


  • «فرانسه در مواجهه با بحران اتمی ايران بر روی تعهد و همکاری دولت چين حساب می کند.»
نیکلا سرکوزی

اين خبرگزاری به نقل از آقای سرکوزی می نويسد که «فرانسه در مواجهه با بحران اتمی ايران بر روی تعهد و همکاری دولت چين حساب می کند.»


آقای سرکوزی که با هواپيمای ويژه رياست جمهوری فرانسه وارد شهر باستانی « شی ان» در شمال چين شده است، شامگاه روز يکشنبه به پکن پرواز می کند تا در ضيافت شامی که از سوی هو جين تائو، رييس جمهوری اين کشور، ترتيب داده شده شرکت کند.


انتظار می رود نیکلا سرکوزی، که در اين سفر هفت تن از وزرای کابينه فرانسه و حدود چهل تن از تجار برجسته آن کشور وی را همراهی می کنند، قراردادهای کلانی را در زمينه راکتورهای هسته ای و خريد و فروش هواپيمای ايرباس با دولت چين امضا کند.


هر چند از جزييات گفت و گو های آقای سرکوزی با مقامات چينی در باره پرونده هسته ای ايران گزارشی منتشر نشده اما پيش بينی می شود که دولت فرانسه در تلاش است با ايجاد روابط مستحکم با دولت چين، پکن را در شرايط حساس پيش رو بيش از پيش به ساير کشورهای غربی و به ويژه به اتحاديه اروپا نزديکتر کند تا بتواند حمايت دولت چين را بر سر مسئله اتمی ايران به دست آورد.


پکن که پيش از اين به دو قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران رای مثبت داده اعلام کرده است که با دور سوم تحريم ها مخالف است.


جوزف چنگ، استاد علوم سياسی دانشگاه هنگ کنگ، درباره علت مخالفت پکن با تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران می گوید که « به اعتقاد دولت چين افزايش تحريم بيش از آن که اين بن بست را حل کند به تنش های جاری ميان ايران و جامعه جهانی دامن خواهد زد.»


اين کارشناس روابط بين الملل به راديو فردا می گويد:« طبيعتا پکن با تکثير سلاح های کشتار جمعی مخالف است و در اين زمينه با آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه نقطه نظر مشترکی دارد.»


وی می گويد: « دولت چين نگران است که افزايش فشار دولت آمريکا بر ايران تماميت ارضی کشور ايران را با اختلالاتی همراه کند.»


آقای چنگ معتقد است که از نظر دولت چين ايران حق استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را دارد و دولت آمريکا بهتر است به جای حمله نظامی بکوشد اين مشکل را از طريق گفت و گو حل کند.


اين کارشناس علوم سياسی در پاسخ به اين سوال که به نظر وی دولت آمريکا تا چه اندازه برای حمله نظامی به ايران آمادگی دارد، می گويد: « از نقطه نظر نظامی، آمريکا ممکن است توان اين را داشته باشد که به آسانی ايران را تصرف کند اما مشکل آمريکا، مشکل تصرف ايران نيست بلکه مشکل، کنترل کشور پس از حمله نظامی است.»


اين استاد روابط بين الملل دانشگاه هنگ کنگ معتقد است که آمريکا به دو دليل عمده ممکن است در حال حاضر حمله نظامی به ايران را در دستور کار خود نداشته باشد.


وی، دليل اول را نگرانی آمريکا از کنترل ايران پس از جنگ می داند و در اين رابطه به دو کشور افغانستان و عراق به عنوان شاهد مثال اشاره می کند، و دليل دوم را اينگونه ذکر می کند که مردم آمريکا ممکن است نخواهند کشورشان در اين شرايط حساس تاريخی وارد جنگ ديگری در خاور ميانه شود.


XS
SM
MD
LG