لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

مير حسين موسوى در نماز جمعه اين هفته تهران شركت مى كند


زهرا رهنورد همراه با میر حسین موسوی
زهرا رهنورد همراه با میر حسین موسوی
مير حسين موسوى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى ايران، روز چهارشنبه اعلام كرد كه در مراسم نماز جمعه اين هفته تهران به امامت اكبر هاشمى رفسنجانى شركت مى كند.

آقاى موسوى در بيانيه اى كه سايت قلم نيوز، پايگاه رسمى وى، آن را منتشر كرده است خطاب به مردم گفته است: «از آنجا كه اكيدا پاسخ به دعوت همدلان و همراهان در راه صيانت از حقوق مشروع زندگى آزاد و شرافتمندانه را بر خود واجب مى دانم، روز جمعه مورخ ۲۶ تير در ميان صف هاى شما حاضر خواهم شد.»

نخست وزير سابق ايران كه طى دو دهه گذشته در كمتر مراسم نماز جمعه اى حضور پيدا كرده است گفته كه حضور در نماز جمعه اين هفته تهران، «بهترين طريق وصول به آزادى هاى به ناحق مسلوب شده از ماست.»

مير حسين موسوى كه نامزد انتخابات رياست جمهورى دهم بود نتيجه این انتخابات را ناشى از تقلب گسترده و مهندسى آرا دانست و گفت كه دولت بر آمده از انتخابات را مشروع نمى داند.

وى از هواداران خود و معترضان خواسته است تا از راه هاى مسالمت آميز و قانونى به نتيجه انتخابات اعتراض كنند.

در اين انتخابات محمود احمدى نژاد با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى برنده اعلام شد ولى انتخاب وى با اعتراض هاى گسترده خيابانى در تهران و شهرهاى ايران و واكنش منفى بسيارى از احزاب و گروه هاى سياسى داخلى و كشورهاى خارجى روبرو شد.

نماز جمعه اين هفته تهران به امامت اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس مجلس خبرگان برگزار مى شود كه نخستين حضور او در اين مراسم پس از هشت هفته است.

وى و نامزدهاى معترض به انتخابات رياست جمهورى حاضر نشدند كه در مراسم نمازجمعه روز ۲۹خرداد به امامت آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، حضور پيدا كنند.

نخست وزير سابق ايران كه طى دو دهه گذشته در كمتر مراسم نماز جمعه اى حضور پيدا كرده است گفته كه حضور در نماز جمعه اين هفته تهران، «بهترين طريق وصول به آزادى هاى به ناحق مسلوب شده از ماست.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از مخالفان برنامه ها و سياست هاى محمود احمدى نژاد به شمار مى رود و اين در حالى است كه رهبر جمهورى اسلامى ديدگاه هاى آقاى احمدى نژاد را به خود نزديكتر دانسته است.

انتظار مى رود كه بسيارى از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى كه راهپيمايى هاى مسالمت آميز آنها از سوى نيروهاى امنيتى و بسيجى سركوب شده است در مراسم نماز جمعه تهران حاضر شوند.

در روزهاى اخير هواداران آقاى موسوى فراخوان هاى زيادى را در شبكه هاى اجتماعى اينترنتى منتشر كرده اند كه در آن خواستار شركت در نماز جمعه و رساندن صداى اعتراض خود شده اند.

گمانه زنى در باره خطبه هاى نماز جمعه

در روزهاى اخير گمانه زنى هاى زيادى در باره سخنان احتمالى و موضعگيرى رييس مجلس خبرگان در نماز جمعه تهران مطرح شده است.

در حالى كه گروه و جريان هاى سياسى نزديك به اصلاح طلبان خواستار شفافيت آقاى رفسنجانى و موضعگيرى وى عليه نتيجه انتخابات و سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم شده اند گروه هاى اصولگرا گفته اند وى بايد از اظهارات تنش آفرين خوددارى كرده و خطبه هاى «وحدت آفرين و ولايتمدارانه» ايراد كند.

آقاى رفسنجانى از زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى در روز ۲۲ خردادماه تنها دو بار به صورت مبهم و سر بسته به موضوع انتخابات پرداخته و «تحولات اخير پس از انتخابات را فتنه اى پيچيده از سوى عوامل مرموز دانست» كه به گفته او «ايجاد نفاق و جداىى ميان مردم و نظام و سلب اعتماد و اطمينان آحاد مردم را از نظام اسلامى را هدف قرار گرفته است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنان خود اشاره اى به ماهيت اين «عوامل مرموز» نكرد.

روز چهارشنبه يك نماينده عضو كميته تحقيق مجلس شوراى اسلامى در باره حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى اعلام كرد: اكبر هاشمى رفسنجانى قصد داشته است در بيانيه اى خواستار ابطال انتخابات شود كه با موضعگيرى رهبر جمهورى اسلامى در مراسم نماز جمعه اين تصميم لغو شده است.

محمد كوثرى، نايب رييس كميسيون امنيت ملى مجلس با اشاره به ديدار كميته تحقيق با آقاى رفسنجانى گفت: «از آقاى هاشمى خواستيم تا بيانيه ‌اى صادر كنند و ايشان نيز اين را قبول كردند اما پس از تهيه اين بيانيه ديديم كه همان حرف‌ هاى آقاى موسوى يعنى ابطال انتخابات را در بيانيه آورده بودند كه مقام معظم رهبرى به صراحت در نماز جمعه با ابطال انتخابات مخالفت كردند و به اين ترتيب بيانيه آقاى هاشمى صادر نشد.»

همزمان روز چهارشنبه اعلام شد كه سخنرانى وزير اقتصاد دولت محمود احمدى نژاد پيش از خطبه ها لغو شده و قرار است كه رييس ستاد نماز جمعه به جاى وى سخنرانى كند.

محمود احمدى نژاد كه در مراسم نماز جمعه به امامت رهبر جمهورى اسلامى شركت كرده بود روز پنجشنبه به مشهد سفر مى كند و روز جمعه هيئت دولت خود را در اين شهر تشكيل مى دهد.
XS
SM
MD
LG