لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

قذافی: ایران در همان مسیر دوران صدام پیش می رود


قذافی می گويد: ايران ضعيف تر از آن است که بتواند به تنهايی با چالش های پيش رو به مقابله بپردازد.(عکس: EPA)
قذافی می گويد: ايران ضعيف تر از آن است که بتواند به تنهايی با چالش های پيش رو به مقابله بپردازد.(عکس: EPA)

معمر قذافی، رهبر ليبی ايران را کشوری «گستاخ» خطاب کرد و گفت: ايران در همان مسير عراق دوران صدام حسين پيش می رود که به دلیل مقابله با غرب به آن حمله شد.


قذافی می گويد: ايران ضعيف تر از آن است که بتواند به تنهايی با چالش های پيش رو به مقابله بپردازد.


رهبر ليبی روز سه شنبه در جريان ديدار خود از تونس گفت: «آنچه که ايران انجام می دهد غرور و تکبر محض است. اگر اقدامی عليه ايران صورت گيرد اين کشور به سرنوشت عراق دچار خواهد شد. ايران قوی تر از عراق نيست و نخواهد توانست که مقاومت کند.»


اشاره معمر قذافی به حمله سال ۲۰۰۳ نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق است که هدف از اين حمله نيز قصد عراق برای دستيابی به سلاح هسته ای اعلام شد.


جمهوری اسلامی ايران که از سال پيش بر سر پرونده هسته ای خود با غرب در چالش به سر می برد با خواست قدرت های بزرگ جهانی برای تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم مخالفت کرده است.


در روزهای اخير و پس از امتناع ايران برای پاسخ به بسته پيشنهادی غرب، فشارهای آمريکا و کشورهای اروپايی برای تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران به شدت افزايش يافته است.


معمر قذافی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: کشورهايی که انزوا را انتخاب می کنند محکوم به شکست هستند.


معمر قذافی در سال ۱۹۶۹ و در جريان يک کودتای نظامی در ليبی به قدرت رسيد و کشورش برای سال های متمادی از سوی غرب تحت تحريم و انزوای بين المللی قرار داشت.


اين کشور در سال ۲۰۰۳ برنامه های توليد سلاح کشتار جمعی خود را متوقف کرد و در سال های اخير تلاش کرده است که روابط خود را با کشورهای غربی بهبود بخشيد.


وی افزود: «هيچ کشوری در آينده نمی تواند روی پای خود بايستد. چالش هايی که ايران با آنها روبرو است بزرگتر از توانايی اين کشور برای غلبه بر آنها است.»


به گفته وی، آينده از آن اتحاديه های منطقه ای از جمله اتحاديه آفريقا و اتحاديه اروپا است.


XS
SM
MD
LG