لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

عباس : با حماس گفت وگو نمی کنیم


مردم نوار غزه وسایل به جا مانده از دفاتر فتح را با خود می برند.
مردم نوار غزه وسایل به جا مانده از دفاتر فتح را با خود می برند.

محمود عباس، رييس حکومت خودگردان فلسطينی، با رد هرگونه گفت و گو با حماس، رهبران اين گروه اسلام گرای فلسطينی را متهم کرد که در طراحی توطئه ترور او نقش داشته اند.


محمود عباس که در اولين سخنرانی خود پس از تصرف غزه توسط حماس سخن می گفت، تاکيد کرد که «با قاتلان و کودتا چيان توطئه گر» مذاکره نخواهد کرد.


رييس حکومت خودگردان فلسطينی، که در جلسه شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين، در رام الله سخن می گفت، خالد مشعل رهبر تبعيدی حماس را متهم به دست داشتن در توطئه ترور خود کرد.


حمله هوایی اسراییل به شمال نوار غزه


اسراییل روز چهارشنبه تهاجم عمده ای را علیه نوار غزه انجام داد که نخستین عملیات عمده این کشور در این منطقه از زمان کنترل کامل آن توسط جنبش اسلامگرای حماس به شمار می رود.


در این عملیات، هواپیماهای اسراییلی مراکز موشکی در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. اسراییل می گوید که از این پایگاه ها حداقل یک موشک به خاک آن اصابت کرده است.


جنبش تندوری جهاد اسلامی مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.


گزارش دیگری حاکیست که اسراییل اوایل روز چهارشنبه چهار جنگجوی فلسطینی را از پای درآورده است که نخستین برخورد نیروهای نظامی این کشور با شبه نظامیان فلسطینی از زمان از دست رفتن کنترل جنبش فتح بر نوار غزه محسوب می شود.


بر اساس این گزارش ها، دو نفر از کشته شدگان افراد وابسته به حماس بوده و هویت دو نفر دیگر اعلام نشده است. این افراد در نزدیکی یک گذرگاه مرزی اسراییلی مورد هدف قرار گرفته اند.


منابع نظامی می گویند که تانک ها و نیروهای اسراییلی وارد منطقه تحت محاصره غزه شده و هدف آنها نیز جستجوی شبه نظامیان فلسطینی اعلام شده است.


به گفته منابع نظامی اسراییلی، دو شبه نظامی دیگر که وابسته به جهاد اسلامی و جنبش فتح بودند در منطقه جنین در کرانه باختری رود اردن کشته شدند. این منطقه در اختیار جنبش فتح به رهبری محمود عباس است.



منابع نظامی می گویند که تانک ها و نیروهای اسراییلی وارد منطقه تحت محاصره غزه شده و هدف آنها نیز جستجوی شبه نظامیان فلسطینی اعلام شده است.

جنبش حماس که سکان هدایت دولت فلسطینی را در دو بخش کرانه باختری و نوار غزه به عهده داشت بدنبال چندین روز درگیری با افراد فتح توانست کنترل تمام نوار غزه را به عهده گیرد.


بدنبال این اقدام که هفته گذشته صورت گرفت، این جنبش از هدایت دولت کنار گذاشته شد و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، سلام فیاض را مامور تشکیل دولت اضطراری کرد.


نوار غزه در حال حاضر در محاصره کامل قرار گرفته است و بسیاری از افراد جنبش فتح به همراه خانوده هایشان در گذرگاه مرزی غزه با اسراییل در انتظار دریافت روادید برای عزیمت به کرانه باختری به سر می برند.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا و اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل روز سه شنبه حمایت خود را از دولت جدید فلسطینی اعلام کردند ولی هیچ برنامه مشخصی برای از سرگیری گفت وگوهای صلح با محمود عباس اعلام نکردند.


تل آویو در مقابل از تشدید فشارها بر حماس در نوار غزه خبر داده است.
XS
SM
MD
LG