لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

وزارت امور خارجه ايران سفير قرقيزستان را احضار كرد


يك روز پس از اين كه وزارت امور خارجه قرقيزستان بازداشت دو نفر در پرواز هواپیمایی اين كشور در مسير ايران را تكذيب كرد، سفير قرقيزستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى احضار شد.

گزارش خبرگزارى‌هاى ايران حاكى است كه معاون خاورميانه و مشترك‌المنافع وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى با احضار سفير قرقيزستان نسبت به آن چه كه «به كارگيرى سرزمين كشورهاى منطقه عليه منافع، مصالح و امنيت ايران» خوانده، ابراز نگرانى كرده است.

بر اساس اين گزارش، محمدرضا شيبانى از سفير قرقيزستان خواسته تا اين كشور به «اسناد و قطعنامه‌هاى سازمان ملل متحد و ساير اسناد بين‌المللى در زمينه مبارزه با تروريسم» توجه كند و گفته است: «از كشورهاى منطقه انتظار مى‌رود كه از رويكردهاى مغاير با اين قوانين بين‌المللى خوددارى كنند.»

به نظر می‌رسد اشاره این مقام ایرانی به حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی مناس در خارج از شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، باشد. بخشی از این فرودگاه بین‌المللی برای انتقال مهمات و بار برای نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان در اختیار دولت ایالات متحده است.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى مى‌گويند كه يك پرواز شركت هواپيمايى قرقيزستان سه‌شنبه گذشته هنگام عبور از آسمان ايران با دو جت جنگنده ايران مجبور به فرود اجبارى شده و عبدالمالك ريگى، رهبر گروه جندالله، و يك معاون وى که در میان مسافران این پرواز بوده‌اند دستگير شده‌اند.

حيدر مصلحى، وزير اطلاعات جمهورى اسلامى ايران، گفته بود كه آقاى ريگى پس از «مديريت اطلاعاتى پنج ماهه» و بدون دخالت سرويس‌هاى امنيتى خارجى در پرواز دبى – بيشكك بازداشت شده است.

این در حالی است که روز دوشنبه وزارت خارجه قرقيزستان در بيانيه‌اى رسمى اعلام كرد كه اخبار منتشره در رسانه‌ها مبنى بر دستگيرى دو نفر در پرواز دبى به قرقيزستان «دور از واقعيت است» و وزارت خارجه جمهورى اسلامى بابت فرود اجبارى اين پرواز در بندرعباس رسما از اين كشور عذرخواهى كرده است.

در همين زمينه، آكى ‌پرس، خبرگزارى رسمى قرقيزستان، گزارش داد كه سفير اين كشور در ايران در ديدار با محمدرضا رئوف شيبانى، معاون وزير خارجه جمهورى اسلامى، «ضمن اعتراض به اقدام ايران» براى فرود اجبارى هواپيماى اين كشور خواستار ارائه توضيحات از سوى جمهورى اسلامى شده است.

به گفته وزارت امور خارجه قرقيزستان، معاون وزارت خارجه ايران نيز «عذرخواهى رسمى» كشورش را به سفير قرقيزستان ابلاغ كرده است.

عبدالمالك ريگى از سوى جمهورى اسلامى ايران متهم است كه در بمب‌گذارى‌هاى سال‌هاى اخير در استان سيستان و بلوچستان و همچنين به قتل رساندن نيروهاى سپاه پاسداران و نيروى انتظامى دست داشته است.

وى هفته گذشته در «اعترافات تلويزيونى» خود مدعى شد كه قصد داشته در قرقيزستان با مقام‌هاى آمريكايى ملاقات و با آنها درباره در اختيار گرفتن يك پايگاه نظامى مذاكره كند.

بر اساس گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، با اشاره به «اعترافات ريگى» از دولت آمريكا خواسته است تا «توضيح دهد كه در مورد چه موضوعى با عبدالمالك ريگى قرار ملاقات داشته است».

واشينگتن پيشتر هر گونه خبر در اين زمينه را به شدت رد كرده و ارين پلتن، از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريكا، در گفت‌وگو با «راديوفردا» گفته است که آمريكا قويا هر نوع تروريسم را محكوم مى‌كند و «از گروه‌هاى تروريستى حمايت نمى‌كند».
XS
SM
MD
LG