لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

گيبس: اقدام هاى بعدی کاخ سفید در قبال برنامه اتمى ايران آغاز شده است


رابرت گبیس به خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خود را شروع كرده ايم، در صورتى كه ايران نخواهد به مسئوليت هاى خود عمل نكند.»
رابرت گبیس به خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خود را شروع كرده ايم، در صورتى كه ايران نخواهد به مسئوليت هاى خود عمل نكند.»
رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد، روز سه شنبه اعلام كرد: آمريكا اقدام هاى بعدی خود را براى مواجه با موضوع عدم تمايل ايران به انجام تعهداتش در قبال برنامه هسته اي خود آغاز كرده است.

وى به خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خود را شروع كرده ايم، در صورتى كه ايران نخواهد به مسئوليت هاى خود عمل كند.»

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این پرسش که محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، گفته است که این کشور به ضرب الاجل پایان سال اعتنایی نخواهد کرد اظهار داشت: «قدرت های عمده جهانی که این ضرب الاجل را تعیین کرده اند از ایران خواسته اند تا به آن عمل کند.»

وی اظهار داشت: «ممکن است آقای احمدی نژاد به هر دلیلی، این ضرب الاجل را به رسمیت نشناسد، اما این ضرب الاجل بسیار واقعی برای جامعه جهانی است.»

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، تا پايان سال جارى ميلادى به جمهورى اسلامى ايران فرصت داده است تا به مشوق هاى اقتصادى كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك پاسخ مثبت دهد و يا اينكه با تحريم هاى شديدتر روبرو خواهد شد.

بر اساس اين مشوق ها كه دو سال پيش به ايران ارائه شد ايران در ازاى دريافت راكتور آب سبك و برخى ديگر از مشوق هاى اقتصادى بايد فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

تهران اين درخواست را رد كرده و در مقابل بسته اى حاوى پيشنهادهايى براى حل مسائل بين المللى از جمله مذاكره در باره آنچه كه «فعاليت هاى هسته اى صلح آميز» خود عنوان كرده ارائه داده است.

در تحولى ديگر، رييس ستاد كل نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران روز سه شنبه گفته است: باراک «اوباما نبايستى مانند پيشينيان خود فريب اطلاعات اپوزيسيون بى ريشه را بخورد و فرصت هاى مثبت در ايران را از دست بدهد.»

سيد حسن فيروز آبادى مدعى شده كه «صاحبان نفوذ در حكومت هاى آمريكا موفق شدند شعار تغيير اوباما را بى خاصيت كنند» و افزوده كه «هر چند بعضى شعارها، اقدامات و تحركات سياسى دولت اوباما در جهت تغيير مطرح شد، اما شاخص هاى اصلى كه نشان دهنده تغيير باشد، مشاهده نمى شود.»

رييس ستاد كل نيروهاى مسلح ايران اشاره نكرده است كه چه «فرصت هاى مناسبى» در ايران براى دولت آمريكا وجود دارد.

این در حالی است که پیشتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، اعلام کرده بود که سیاست تبادل سوخت فرصتی برای آمریکا بود تا با ایران تعامل کند.

باراك اوباما تابستان سال جارى در گفت و گو با شبكه «العربيه» اعلام كرد، در صورتى كه ايران مشت گره كرده خود را باز كند آمريكا دست دوستى خود را به سوى اين كشور دراز خواهد كرد.

واشينگتن بارها گفته است كه مايل به انجام مذاكرات بدون قيد و شرط با تهران بر سر مشكلات و اختلافات ميان دو كشور طى ۳۰ سال گذشته است.

دو كشور در سه دهه به دليل گروگانگيرى ديپلمات هاى آمريكا در تهران روابط خصمانه اى با يكديگر داشته و تنها گفت و گوى رسمى و علنى دو كشور بر سر موضع استقرار امنيت در عراق بوده است.

رييس جمهور آمريكا در سال نو خورشيدى پيام تبريكى خطاب به رهبران و مردم ايران ارسال كرد و گفت كه «ما اختلافاتى جدى داريم كه با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است.»

آقاى اوباما گفته بود: «دولت من اكنون به ديپلماسى متعهد است كه طيف كاملى از مسائلى را كه پيش روى ماست مورد بررسى قرار مى‌دهد و درصدد ايجاد پيوند سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعۀ جهانى است.»

با اين حال، پس از گذشت يكسال از اعلام اين ديپلماسى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا هفته گذشته اعلام كرد كه سياست واشينگتن در قبال ايران به سمت «فشار بيشتر» بر تهران حركت خواهد كرد.

به نظر مى رسد كه عدم پاسخگويى ايران به درخواست هاى گروه پنج به علاوه يك براى تعليق فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم و شفاف سازى بر سر برنامه هسته اى خود دليل اتخاذ چنين تصميم بوده است.

آمريكا و متحدان غربى اين كشور، ايران را متهم مى كنند كه در صدد است تا در پوشش برنامه هسته اى خود براى توليد انرژى، به دانش لازم براى توليد سلاح اتمى دست يابد.

ايران اين اتهام را رد مى كند و مى گويد برنامه هسته اى اين كشور كاملا صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG