لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

«حماس با آتش بس یکساله با اسرائیل موافق است»


در حملات روز پنجشنبه اسرائيل به نوار غزه ۱۵ فلسطينى كشته شدند و يك ساختمان متعلق به سازمان ملل، يك بيمارستان و يك دفتر تلويزيونى نيز هدف قرار گرفتند. (عکس: AFP)
در حملات روز پنجشنبه اسرائيل به نوار غزه ۱۵ فلسطينى كشته شدند و يك ساختمان متعلق به سازمان ملل، يك بيمارستان و يك دفتر تلويزيونى نيز هدف قرار گرفتند. (عکس: AFP)

منابع خبرى اعلام كردند كه گروه حماس با آتش بس يكساله با اسرائيل موافقت كرده است مشروط بر اينكه ارتش اين كشور ظرف پنج تا هفت روز غزه را ترك كند.

مقام هاى مصرى اين پيشنهاد حماس را به اسرائيل ارائه كرده اند و قرار است كه كابينه اين كشور در زمينه رد يا پذيرش آن تصميم گيرى كند.

بان كى مون، دبير كل سازمان ملل كه در اورشليم (بيت المقدس) به سر مى برد پس از ديدار با رهبران اسرائيل گفت: «من امروز متوجه شدم كه دولت اسرائيل تصميم مهمى در باره آتش بس خواهد گرفت. اميدوارم كه اين تصميم درست باشد.»

حماس در پيشنهاد خود خواستار آن شده است كه مرز غزه در رفح باز شود و اين مسئله از سوى مصر و جامعه جهانى نيز تضمين شود. حماس گفته است كه آتش بس پيشنهادى قابل تمديد خواهد بود.

گزارش خبرگزارى «رويترز» حاكى است كه گروه حماس با حضور ناظرانى از تركيه در گذرگاه مرزى رفح كه بين غزه و مصر قرار دارد موافق است ولى حضور نيروهاى فتح در اين منطقه را نمى پذيرد.

حماس از سال ۲۰۰۷ و در جريان يك درگيرى شديد با نيروهاى فتح به رهبرى محمود عباس توانست كنترل نوار غزه را در دست گيرد.

از آن زمان اسرائيل محاصره زمينى و دريايى نوار غزه را تشديد كرده است و از ۲۷ دسامبر گذشته براى مقابله با موشك پرانى گروه حماس به اين منطقه حمله كرده است.

سعید صیام، وزیر کشور دولت حماس روز پنجشنبه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

اسرائيل مى گويد كه حماس بايد حملات راكتى خود به خاك اين كشور را متوقف كند و جريان قاچاق سلاح از مرز مصر براى اين گروه نيز قطع شود.

روز پنجشنبه حدود ۲۵ موشك از خاك غزه به جنوب اسرائيل اصابت كرد كه به گفته پليس، شش نفر را زخمى كرد.

حملات اسرائيل در ۲۰ روز گذشته حدود يك هزار و ۹۵ كشته و بيش از پنج هزار زخمى بر جاى گذاشته است كه به گفته منابع فلسطينى ۶۹۸ نفر از كشته شدگان غير نظامى هستند.

۱۳ اسرائيلى نيز در جريان درگيرى با گروه حماس يا حملات موشكى آنها كشته شدند كه سه نفر از آنها غير نظامى هستند.

گزارش ديگرى در باره غزه حاكى است كه در حملات روز پنجشنبه اسرائيل، سعيد صيام، وزير كشور سابق فلسطينى در دولت حماس كشته شد.

تلويزيون القدس وابسته به گروه حماس در این زمینه گفت: «سعيد صيام، پسر او و برادرش در غزه به شهادت رسيدند.»

اين سه نفر در جريان حملات هوايى اسرائيل به خانه برادر سعيد صيام در شمال شهر غزه كشته شدند.

گروه شهداى گردان القصى كه شاخه نظامى حماس به شمار مى رود تهديد كرد كه «خون سعيد صيام به هدر نخواهد رفت و ما با اقدام خود و نه با حرف پاسخ اين عمل را خواهيم داد.» صيام بر عملكرد ۱۳ هزار پليس و نيروى امنيتى حماس نظارت داشت.

در حملات روز پنجشنبه اسرائيل به نوار غزه ۱۵ فلسطينى كشته شدند و يك ساختمان متعلق به سازمان ملل، يك بيمارستان و يك دفتر تلويزيونى نيز هدف قرار گرفتند.

سازمان ملل گفته است كه در ساختمان متعلق به خود حدود ۷۰۰ فلسطينى پناه گرفته بودند. سه نفر از كاركنان اين سازمان در جريان اين حمله صدمه ديدند و انبار مواد غذايى آن نيز در آتش سوخت.

دبير كل سازمان ملل اين اقدام را «هتك حرمت» اين سازمان از سوى اسرائيل دانست و اتحاديه اروپا نيز آن را «غير قابل قبول» خواند.

XS
SM
MD
LG