لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

حسینی: موضع اتحادیه اروپا درباره انتخابات فرصت طلبانه است


حسینی گفته است که انتخابات با حضور سلیقه های مختلف برگزار شده است. ( عکس: ایسنا)
حسینی گفته است که انتخابات با حضور سلیقه های مختلف برگزار شده است. ( عکس: ایسنا)

جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با رد بيانيه اتحاديه اروپا درباره «آزاد» نبودن نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، اين موضعگيری را «غير قابل قبول» و «فرصت طلبانه» دانست.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت که «بيانيه رياست دوره ای اتحاديه اروپا درباره انتخابات دمکراتيک، مشارکت گسترده و شور انگيز مردم و طيف های مختلف سياسی در هشتمين دوره انتخابات مجلس، عجولانه و با اغراض سياسی، فرصت طلبانه و غير قابل قبول است.»


اتحاديه اروپا روز يکشنبه و دو روز پس از انتخابات مجلس در ايران اعلام کرد که نحوه برگزاری اين انتخابات آزاد و منصفانه نبوده و رای گيری را دور از استانداردهای بين المللی دانست.


در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: « استانداردهای معمول بين الملی از اين جهت نقض شده است که ايرانيان نمی توانند کانديداهايی از جناح های مختلف سياسی را انتخاب کنند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اين بخش از بيانيه اتحاديه اروپا را رد کرده و گفت: «مشارکت بيش از چهار هزار و ۷۵۰ کانديدا در سراسر کشور برای انتخاب ۲۹۰ نماينده مجلس نشانگر حضور گسترده نامزدها با سليقه ها و گرايشات مختلف است.»



  • «مشارکت بيش از چهار هزار و ۷۵۰ کانديدا در سراسر کشور برای انتخاب ۲۹۰ نماينده مجلس نشانگر حضور گسترده نامزدها با سليقه ها و گرايشات مختلف است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

به گفته آقای حسينی، «بهتر بود رياست اتحاديه اروپايی به جای انتشار اين قبيل پيش داوری های شتابزده و مغرضانه به بررسی پيام های متعدد نتايج انتخابات دمکراتيک ملت بزرگ ايران برای اروپا و اصلاح رويکردهای نا عادلانه و غير سازنده خويش بپردازد.»


بر اساس آمار منتشره توسط وزير کشور جمهوری اسلامی ايران بيش از ۷۱ درصد از کرسی های مجلس هشتم در اختيار طيف موسوم به اصولگرايان قرار گرفته است که از سياست های آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد حمايت می کنند.


گروه های مستقل و اصلاح طلب در هفته های اخير به شدت از روند برگزاری انتخابات و رد صلاحيت های گسترده نامزدها انتقاد و در باره سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.


اصلاح طلبان قبل از برگزاری انتخابات اعلام کردند که دو سوم از کرسی های مجلس از پيش در اختيار اصولگرايان قرار گرفته و تنها در يک سوم از کرسی ها اجازه رقابت به آنها داده شده است.


در انتخابات مجلس هشتم، محافظه کاران، نامزدهای خود را در مجموع زير دو عنوان جبهه متحد و ائتلاف فراگير اصولگرايان معرفی کرده اند.


جبهه متحد اصولگرايان که به گروه ۵ + ۶ نيز معروف هستند متشکل از رايحه خوش خدمت (حاميان محمود احمدی نژاد)، جبهه پيروان خط امام (۱۴ گروه اصولگرا) و اصولگرايان موسوم به تحول خواه و ايثارگران هستند که به ديدگاه ها و سياست های رهبر جمهوری اسلامی و رييس جمهوری ايران نزديک تر هستند.


ائتلاف فراگير اصولگرايان نيز که تنها پنج نامزد مشترک با جبهه متحد دارد به افرادی چون محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک هستند.


XS
SM
MD
LG