لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

سيد حسين فضل الله، مرجع عالى شيعيان لبنان، درگذشت


سيد محمد حسين فضل الله داراى پيروان زيادى در كشورهاى مختلف اسلامى از لبنان گرفته تا آسياى مركزى و خليج فارس بود و از هواداران انقلاب اسلامى ايران به شمار مى رفت.
سيد محمد حسين فضل الله داراى پيروان زيادى در كشورهاى مختلف اسلامى از لبنان گرفته تا آسياى مركزى و خليج فارس بود و از هواداران انقلاب اسلامى ايران به شمار مى رفت.
سيد محمد حسين فضل الله، مرجع عالى شيعيان لبنان، روز يكشنبه در سن ۷۴ سالگى و بر اثر خونريزى شديد معده در بيمارستانى در جنوب بيروت درگذشت.

گزارش هاى رسيده از بيروت حاكى است كه آيت الله فضل الله از چند روز پيش در بيمارستان بسترى شده بود و سرانجام روز يكشنبه به دليل تشديد بيمارى اش درگذشت.

سيد محمد حسين فضل الله داراى پيروانى در كشورهاى مختلف اسلامى از لبنان گرفته تا آسياى مركزى و خليج فارس بود و از هواداران انقلاب اسلامى ايران به شمار مى رفت. از وى به عنوان رهبر معنوى گروه حزب الله لبنان كه در سال ۱۹۸۲ تاسيس شد نام برده مى شد.

سيد محمد حسين فضل الله از منتقدان ايالات متحده آمريكا به شمار مى رفت و در نماز جمعه هر هفته خود در منطقه شيعه نشين بيروت از سياست هاى واشينگتن در خاورميانه، بويژه در ارتباط با اسرائيل انتقاد مى كرد.

وى ابتدا از باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، به دليل بيان اين نكته كه آمريكا با اسلام در جنگ نيست، ستايش كرد ولى بعد سياست هاى وى را دنباله روى از اقدام هاى دولت جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريكا، در قبال خاورمیانه دانست.

به گزارش خبرگزارى رويترز، ديدگاه هاى وى در باره مقاومت عليه اشغال جنوب لبنان و سرزمين هاى فلسطينى از سوى اسرائيل سبب شد که چندين عمليات ترور بر ضد او صورت گيرد كه در جريان يكى از اين بمب گذارى ها در سال ۱۹۸۵، بيش از ۸۰ نفر در جنوب بيروت كشته شدند.

گرچه سيد محمد حسين فضل الله ارتباطى با گروه حزب الله لبنان نداشت ولى بسيارى از رهبران و چهره هاى شاخص اين گروه از شاگردان و هواداران وى به شمار مى رفتند و به همين دليل بارها متهم شد كه در جريان گروگانگيرى ها و بمبگذارى هاى دهه ۱۹۸۰ در لبنان عليه نيروهاى غربى دست دارد.

ولى وى گفته بود كه با هر گونه گروگانگيرى مخالف است و خواستار آزادى آنها است.

سيد محمد حسين فضل الله به عنوان يك روحانى بلندپايه ميانه رو شناخته مى شد كه ديدگاه هاى او بويژه در ارتباط با مسائل زنان شهرت زيادى داشت. وی در يكى از فتواهاى خود اعلام كرد در صورتى كه زنان مورد آزار و اذيت شوهران خود قرار گيرند آنها در دفاع از خود مى توانند مقابله به مثل كنند.

این روحانی بلندپایه شیعه در طول عمر خود فتواهاى مهمى صادر كرد كه يكى از آنها ممنوعيت قمه زنى شيعيان در مراسم روز عاشورا، سالروز كشته شدن امام سوم شيعيان، بود.

سيد محمد حسين فضل الله در زمان حيات خود نظراتى درباره زندگى فاطمه زهرا، دختر پيامبر اسلام، بيان كرد كه با موافقت ها و مخالفت هاى بسيارى در ميان صاحب نظران علوم اسلامى روبرو شد.

ابراز ترديد او درباره روايت شيعيان از ماجراى آتش زدن خانه فاطمه زهرا و شكستن پهلوى دختر پيامبر اسلام كه منجر به سقط جنين او شد، از جنجالى ترين نظرات وى بود.

اين نظر اگرچه با استقبال اهل سنت روبرو شد، اما مخالفت هاى شديدى را در حوزه علميه قم برانگيخت.

سيد محمد حسين فضل الله در سال ۱۹۳۵ در شهر نجف عراق به دنيا آمد و در سن ۹ سالگى تحصيلات حوزوى خود را در اين شهر آغاز كرد. سپس در سال ۱۹۵۲ و در سن ۱۷ سالگى به لبنان سفر كرد. وی سپس در سال ۱۹۶۶ به لبنان بازگشت و تا زمان مرگ در اين كشور زندگى مى كرد.

سيد محمد حسين فضل الله در طول حيات خود بيش از ۷۰ عنوان كتاب منتشر كرد كه حاوى ديدگاه هاى او در ارتباط با اسلام، سياست و زنان است. از وى چندين مجموعه شعر نيز به چاپ رسيده است.

اين روحانى بلندپايه همچنين چندين مدرسه علوم دينى و موسسه هاى خيريه تاسيس كرد كه براى افراد فقير خدمات اجتماعى و پزشكى ارائه مى كنند.
XS
SM
MD
LG