لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

ارائه اسناد تازه از «برنامه نظامی اتمی» ایران به آژانس


اولی هاینون، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اسلایدهایی در رابطه با طرح ساخت یک کلاهک هسته ای و اتصال آن به موشک در ایران نشان داد. ( عکس: AFP)
اولی هاینون، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اسلایدهایی در رابطه با طرح ساخت یک کلاهک هسته ای و اتصال آن به موشک در ایران نشان داد. ( عکس: AFP)


آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه روز دوشنبه شورای حکام، اسلایدهایی را درباره برنامه هسته ای ایران نشان داد که به گفته دیپلمات ها می تواند حاکی از احتمال ادامه برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران باشد.


دیپلمات ها می گویند: اسلایدهایی که اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره طرح ساخت یک کلاهک هسته ای و اتصال آن به موشک در ایران نشان داد می تواند حاکی از ادامه برنامه تسلیحات هسته ای در جمهوری اسلامی باشد.


جلسه روز دوشنبه برای بررسی تازه ترین گزارش محمد البرادعی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تشکیل شده بود.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس در گزارش اخیر خود گفته بود: ایران به پرسش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش، پاسخ داده اما از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شدید است.


وی افزوده است: تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشد و ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است.



سیمون اسمیت، نماینده بریتانیا در آژانس پس از نمایش این اسلایدها گفت: تاریخ برخی از این اسلایدها حاکی از ادامه برنامه هسته ای تسلیحاتی ایران پس از سال ۲۰۰۳ میلادی است.


سوم دسامبر سال گذشته آژانس های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی ایران برنامه ساخت سلاح هسته ای را متوقف کرده است.


اما آقای اسمیت می گوید: ایران احتمالا برنامه ساخت بمب اتمی را بعد از سال ۲۰۰۳ ادامه داده است.


این مقام بریتانیایی حاضر نشد تا جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کند.


  • «اسلایدهایی که اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره طرح ساخت یک کلاهک هسته ای و اتصال آن به موشک در ایران نشان داد می تواند حاکی از ادامه برنامه تسلیحات هسته ای در جمهوری اسلامی باشد.»
دیپلمات های مستقر در آژانس بین المللی انرژی اتمی

ولی یک دیپلمات دیگر که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفته است: برخی از اسناد مربوط به بعد از سال ۲۰۰۴است که در آن ایران متهم است فعالیت های ساخت سلاح اتمی را دنبال کرده است.


اما این زن دیپلمات گفت: این موضوع روشن نیست تا زمانی که بر روی آن کار شود.


علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس در نخستین واکنش ها به ارائه اسناد تازه از برنامه هسته ای ایران، این اسناد را «جعلی» خوانده است.


وی افزود: «من هشدار می دهم که باز شدن باب جديد در فعاليت های آژانس و دبيرخانه و پرداختن به مسايلی همچون موشک و مواد انفجاری با برنامه ها و وظايف مندرج در اساسنامه مغايرت دارد.»



مذاکرات گسترده رایس در چین درباره ایران


در تحولی دیگر، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای چینی او روز سه شنبه درباره برنامه اتمی ایران مذاکره کردند.


کاندولیزا رایس پس از دیدار با یانگ جی چی در پکن، در یک کنفرانس خبری گفت که «مذاکرات گسترده ای» با سران چین در برنامه اتمی ایران داشته است.


به گفته وی، این مذاکرات حول محور « اقدامات در دستور کار در شورای امنیت و حرکت به سوی تصویب یک قطعنامه بود که به ایران هشدار دهد نباید با خواسته های جامعه جهانی مقابله کند.»


ایالات متحده آمریکا خواستار تحریم های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل تعقیب برنامه غنی سازی اورانیوم توسط تهران است. این در حالی است که چین و روسیه بارها تکرار کرده اند که خواهان پایان مسئله اتمی ایران از راه گفت وگو هستند.


وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری خود با خانم رایس گفت: «ما معتقدیم که باید رهیافت دو گانه ای را در این زمینه دنبال کرد.»


رهیافت دو گانه ناظر به اعمال تحریم های جدید همزمان با ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران است.


یانگ افزود: «در پایان این مراحل، نتیجه تنها می تواند از طریق گفت وگوی مسالمت آمیز حاصل شود.»


نتایج نشست پنج به علاوه یک


اظهارات مقام های آمریکایی و چینی یک روز پس از آن صورت می گیرد که نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه همراه با آلمان روز دوشنبه در واشینگتن گردهم آمدند تا درباره قطعنامه جدید به مذاکره بپردازند.


کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار رای گیری شورای امنیت در هفته جاری برای تصویب قطعنامه تازه علیه ایران هستند ولی به نظر می رسد که برخی از کشورهای عضو غیر دائم این شورا از جمله لیبی احتمالا از چنین قطعنامه ای حمایت نمی کنند.

اگرچه نتیجه مذاکرات میان طرفین منتشر نشده است ولی تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که قدرت های عمده جهانی خواستار آن هستند که شورای امنیت به زودی قطعنامه ای را تصویب کند.


وی جزئیات بسیار کمی از این نشست ارائه کرد و به نظر می رسد که روسیه و چین انتظار دارند «مشوق های» بیشتری ارائه شود تا اینکه «تنبهیات» تازه برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از فعالیت های حساس هسته ای خود اعمال شود.


آقای کیسی گفت: «این کشورها بار دیگر بر تعهد خود برای ادامه دادن رهیافت دوگانه خود در قبال واکنش به چالش موجود ناشی از برنامه هسته ای ایران تاکید کردند.»


کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار رای گیری شورای امنیت در هفته جاری برای تصویب قطعنامه تازه علیه ایران هستند ولی به نظر می رسد که برخی از کشورهای عضو غیر دائم این شورا از جمله لیبی احتمالا از چنین قطعنامه ای حمایت نمی کنند.


سفیر لیبی در سازمان ملل گفته است که « ما در واقع نمی توانیم حامی تحریم های بیشتر باشیم.»


تلاش برای تصویب قطعنامه جدید تحریم علیه تهران پس از آن صورت می گیرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که گرچه ایران به پرسش های آژانس درباره ابهامات برنامه اتمی خود پاسخ داده است ولی قادر نیست که غیر نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کند.


اما جمهوری اسلامی ایران گزارش تازه محمد البرادعی را «پیروزی هسته ای» برای خود دانسته است و اعلام کرده که روز بیستم فروردین ماه جشن هسته ای بر پا خواهد کرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG