لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

احتمال تصویب قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران در روز جمعه


خبرگزاری های بين المللی گزارش داده اند که انتظار می رود آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه پس از چهار سال، قطعنامه جديدی را عليه برنامه هسته ای ايران صادر و از اين کشور بخواهد تا اهداف و جزئيات مربوط به تاسيسات اتمي فردو را منتشر کند

روز سه شنبه، ديپلمات های حاضر در آژانس اعلام کردند، قدرت های جهانی پيش نويس قطعنامه جديدی را به اين نهاد ارائه کرده اند که بر اساس آن از ايران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسيسات مخفی هسته ای در نزديکی قم را روشن کرده و تاييد کند که مراکز اتمی مخفی ديگری ندارد.

جمهوری اسلامی ايران در ماه سپتامبر با ارسال نامه ای به مدير کل آژانس وجود اين مرکز اتمی را اطلاع داد و از آن زمان بازرسان آژانس نيز دو بار از تاسيسات فردو بازديد کرده اند.

تاسيسات فردو در ۲۰ کيلومتری شمال شهر قم و در دل کوه قرار دارد که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود و به گفته ايران، ظرفيت نصب سه هزار سانتريفوژ را داراست. اين تاسيسات قرار است در پايان سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغازکند.

تحليلگران غربی گفته اند، مرکز اتمی فردو آن قدر کوچک است که برای توليد اورانيوم مورد نياز يک نيروگاه هسته ای نظير نيروگاه بوشهر بايد ۹۰ سال فعاليت کند.

اين تحليلگران احتمال داده اند از اين تاسيسات تنها می توان برای توليد اورانيوم به منظور ساخت سلاح هسته ای استفاده کرد که دستيابی به اين هدف نيز بين يک تا چهار سال زمان می برد.


گفته ديپلمات های نزديک به آژانس، پيش نويس قطعنامه ارائه شده توسط قدرت های بزرگ، از ايران می خواهد تا در يک ظرف زمانی مشخص جزئيات مربوط به هدف اصلی از ساخت اين مرکز اتمی و طراحی آن را فاش سازد.

احتمال تصويب قطعنامه با اکثريت آراء

ديپلمات ها در نشست ۳۵ نفره شورای حکام پيش بينی می کنند که قطعنامه ارائه شده از سوی اين قدرت ها در روز جمعه با اکثريت آراء به تصويب برسد.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس در آخرين گزارش خود در باره ايران که دو هفته پيش ارائه شد، گزارش داد: اعلام وجود دومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم از سوی تهران پرسش های تازه ای در خصوص احتمال وجود مراکز هسته ای مخفی ديگری در اين کشور مطرح کرده است.

آقای برادعی روز پنجشنبه نيز در آغاز به کار نشست شورای حکام اعلام کرد که تلاش های آژانس برای راستی آزمايی اظهارات ايران مبنی بر صلح آميز بودن فعاليت های هسته ايش به بن بست رسيده است.

در واکنش به ارائه قطعنامه مطرح در شورای حکام، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس چنين روشی را «غير سازنده» خواند و گفت:«قطعنامه ها هميشه موضوع را پيچيده تر می کند و همواره اثر معکوس خواهد داشت

وی افزو:ما توصيه و نصحيت ميکنيم که از اين کارها انجام ندهند و بگذارند امور در فضای مثبت و سازنده پيش برود.

آقای سلطانيه تهديد کرد که در صورت تصويب قطعنامه ياد شده، ايران سطح همکاری خود با آژانس را «به حداقل» ميزانی که تهران از لحاظ قانونی متعهد آن است« کاهش خواهد داد»

ايران به دليل آنچه که «پنهانکاری»طولانی در زمينه فعاليت های هسته ای خود و عدم شفاف سازی اهداف برنامه اتمی اش خوانده شده است مورد سوء ظن کشورهای غربی است و نگران هستند که تهران در صدد ساخت سلاح هسته ای باشد. اين در حالی است که ايران ماهيت اين برنامه را مسالمت آميز و با هدف توليد برق عنوان می کنند.
XS
SM
MD
LG