لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

ابراز «نگرانی جدی» آژانس از تحقیقات نظامی - اتمی ایران


آژانس می گوید که ایران تنها سه هزار و 500 دستکاه سانتریفوز فعال دارد.(عکس: ایتار تاس)
آژانس می گوید که ایران تنها سه هزار و 500 دستکاه سانتریفوز فعال دارد.(عکس: ایتار تاس)

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تازه ای اعلام کرد که نگرانی جدی در باره تحقیقات نظامی – اتمی ایران وجود دارد و در این زمینه «توضیحات زیادی» لازم است.


محمد البرادعی که گزارش خود را اواخر روز دوشنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار داده است همچنین گفته است: « تهران حدود سه هزار و 500 سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی خود در نطنز دارد که اندکی بیشتر از تعداد اعلام شده در اوایل سال جاری میلادی است.»


آمار ارائه شده توسط آژانس در تضاد با سخنان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران است که در فروردین ماه جاری اعلام کرده بود ایران توانسته است شش هزار سانتریفوژ را در تاسیسات نطنز نصب کند.


مدیر کل آژانس در بخش دیگری از گزارش خود گفته است: این نهاد نتوانسته است به تاسیسات اتمی ایران که در ماه آوریل درخواست بازدید از آنها را ارائه کرده بود دسترسی داشته باشد.


آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، به برخی از اسناد دست یافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمینه استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی سریعتر اورانیوم، آژمایش مواد منفجره و تحقیقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعالیت زیادی کرده است.


  • «آژانس نتوانسته است به تاسیسات اتمی ایران که در ماه آوریل درخواست بازدید از آنها را ارائه کرده بود دسترسی داشته باشد.»
محمد البرادعی

ایران این اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمینه پاسخگویی به این اسناد با آژانس همکاری کند.


به رغم اینکه قرار بود ایران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ دهد ولی آقای برادعی در گزارش خود تاکید کرده است: « توضیحات زیادی از ایران درخواست شده است تا به مطالعات ادعایی و سایر فعالیت هایی که با جهت گیری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد.»


وی می افزاید: «ما پاسخ های لازم را دریافت نکرده ایم در حالی که می توانستیم آنها را خیلی زودتر دریافت کنیم. این مسئله (اکنون) به ایران بستگی دارد.»


مدیر کل آژانس در گزارش ماه فوریه خود گفته است که ایران سه هزار دستگاه سانتریفوژ مدل قدیمی « P –1 » که با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می کنند در تاسیسات نطنز نصب کرده است. به گفته آژانس، تعداد محدودی از نسل جدید سانتریفوژهایی که قادرند دو تا سه برابر دستگاه های قدیمی، اورانیوم را غنی کنند نیز به صورت آزمایشگاهی به کار گرفته شده است.


آژانس می گوید که در ماه آوریل از ایران خواسته بود تا امکان دسترسی به مراکز مرتبط با ساخت سانتریفوژها، تحقیقات و توسعه غنی سازی و معادن اورانیوم فراهم کند ولی « تا این زمان، ایران هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب سه قطعنامه تحریم از جمهوری اسلامی خواسته است تا روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق کرده و به میز مذاکره با طرف های درگیر با پرونده اتمی خود باز گردد.


کشورهای مختلف جهان نگران هستند که ایران با استفاده از غنی سازی اورانیوم به فناوری ساخت بمب اتمی دست یابد. ولی جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرده و بر موضع خود در خصوص ادامه غنی سازی اورانیوم پافشاری می کند.


کشورهای غربی برای ترغیب ایران به تعلیق فعالیت های اتمی قرار است که بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به جمهوری اسلامی ارائه کنند و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این بسته آماده شده است.


XS
SM
MD
LG