لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

«اصرار دارند به ايران جنس بفروشند؛ ما نمى خواهيم»


محمود احمدی نژاد می گوید که موضع اسفندیار رحیم مشایی موضع دولت است.(عکس: EPA)
محمود احمدی نژاد می گوید که موضع اسفندیار رحیم مشایی موضع دولت است.(عکس: EPA)

محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران روز پنجشنبه گفت كه ايران از برنامه اتمى خود عقب نشينى نمى كند و تحريم ها هم كارساز نخواهد بود.


رييس جمهورى ايران كه در يك كنفرانس خبرى در تهران سخن مى گفت، گزارش تازه آژانس را تاييدى بر «صلح آميز» بودن برنامه هسته اى تهران دانست و گفت: «در گزارش اخير البرادعى حق به طور كامل به ملت ايران داده شد و در گزارش نوشتند كه به طور كامل قادر به راستى آزمايى فعاليت هاى هسته اى ايران هستيم.»


وى با رد تحريم هاى اعمال شده عليه جمهورى اسلامى اظهار داشت: «در حال حاضر صدها تاجر آمريكايى و غربى اصرار دارند كه جنس به ايران بفروشند. اما ما شرط گذاشته ايم و امتناع مى كنيم.»


محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد كه ايران در زمينه بررسى فعاليت هاى نظامى – اتمى خود با اين نهاد همكارى نداشته است و «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعاىى و ساير مسائل باقى مانده در پرونده اتمى ايران كه نگرانى هاى جدى اى را برانگيخته، به پيشرفت واقعى دست يابد.»


  • «در حال حاضر صدها تاجر آمريكايى و غربى اصرار دارند كه جنس به ايران بفروشند. اما ما شرط گذاشته ايم و امتناع مى كنيم.»
محمود احمدی نژاد

آژانس بين المللى انرژى اتمى كه خواستار افشاى تمام جزئيات برنامه اتمى ايران است پيشتر گفته بود، به برخى از اسناد دست يافته است كه نشان مى دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمينه استفاده از سانتريفوژهاى پيشرفته براى غنى سازى سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و


تحقيقات بر روى كلاهك هاى هسته اى كه بر روى موشك سوار مى شوند، انجام داده است.

جمهورى اسلامى ايران اين اسناد را «ساختگى» و ناشى از گزارش سازمان هاى اطلاعاتى غربى عنوان مى كند.


آقاى احمدى نژاد در سخنان خود گفته است: «نوشته اند ايران به ادعاى آمريكا پاسخ نداده است بله ما قرار هم نيست به ادعاهاى آمريكا پاسخ بدهيم. مقررات آژانس هم اجازه نمى دهد كه ادعاهاى يك كشور را عليه كشورى ديگر مطرح كند.»


رييس جمهورى ايران، تهديد به تحريم از سوى كشورهاى غربى را «نشانه عجز تحريم كننده ها» عنوان كرد و گفت: «اين حرفها را هم براى حفظ آبروى خودشان زده اند. دست ملت ايران پر است و اگر تصميم بگيرد مقابله به مثل كند اين كار را با قدرت خواهد كرد.»


شوراى امنيت سازمان ملل متحد از زمان روى كار آمدن محمود احمدى نژاد و اصرار ايران بر ادامه برنامه غنى سازى اورانيوم تا کنون، سه دور تحريم هاى مالى، اقتصادى و نظامى عليه موسسات و دست اندركاران اين برنامه وضع كرده است.


آمريكا، فرانسه، آلمان و بريتانيا در روزهاى اخير و پس از انتشار گزارش تازه آژانس بين المللى انرژى اتمى خواستار تشديد تحريم ها عليه تهران شده اند.


دبیر کل سازمان ملل نیز از این گزارش ابراز نگرانی کرد و گفته است که در باره آن با رییس جمهوری ایران در جریان سفرش به نیویورک گفت و گو خواهد کرد.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا روز پنجشنبه اعلام كرد كه روسيه و چين، ديگر متحدان چهار كشور غربى ياد شده، از گزارش اخير محمد البرادعى در باره برنامه اتمى ايران «كاملا نگران» شده اند.


اين پنج كشور همراه با آلمان گروه موسوم به پنج به علاوه يك را تشكيل مى دهند كه در باره انجام اقدامات لازم براى مقابله با غنى سازى اورانيوم توسط تهران رايزنى و تصميم گيرى مى كنند.


  • آقاى مشايى «بيش از ۳۰ سال به انقلاب خدمات صادقانه و پاك داشته است. موضع او موضع دولت است.»
رییس جمهوری اسلامی ایران

قرار است كه كارشناسان اين شش كشور روز جمعه در واشینگتن گردهم آيند تا در باره اقدام هاى بعدى خود رايزنى كنند.


«موضع مشايى، موضع دولت است»


محمود احمدى نژاد در بخش ديگرى از اظهارات روز پنجشنبه خود به جنجال اخير بر سر اظهارات اسفنديار رحيم مشايى، معاونش، در باره «اظهار دوستى با مردم اسرائيل» واكنش نشان داد و گفت كه وى واژه «ملت اسرائيل» را در سخنان خود به كار نبرده است.


وى اظهار داشت: تصور مى كنم آقاى مشايى در اين زمينه مظلوم واقع شد در حاليكه او هيچگاه واژه «ملت اسرائيل» را به كار نبرده است.


رييس جمهورى اسلامى ايران در عين حال اعلام كرد كه آقاى مشايى «بيش از ۳۰ سال به انقلاب خدمات صادقانه و پاك داشته است. موضع او موضع دولت است.»


اسفنديار رحيم مشايى اواخر تيرماه گذشته در سخنانى بى سابقه گفته بود كه «ايران امروز با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتى در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است.»


اين سخنان معاون احمدى نژاد با واكنش اصولگرايان روبرو شد و آقاى رحیم مشايى ناچار شد كه اظهارات خود را تكذيب كند و خبرنگاران را در اين زمينه متهم كرد.


با اين حال، وى در روز ۲۰ مردادماه بار ديگر از «دوستى با مردم اسرائيل» سخن گفت و اعلام كرد: «براى هزار مين بار اعلام مى كنم كه ما با مردم دنيا دوست هستيم، حتا با مردم آمريكا و اسراييل.»


آقاى مشايى افزود: «اين جمله را به افتخار اعلام مى كنم كه مردم ايران به هيچ وجه دشمن پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمنى ندارند. مردم ما با همه مردم دنيا دوست هستند، حتا با مردم اسراييل.»


اصرار معاون رييس جمهورى اسلامى ايران بر موضع خود موجى از واكنش هاى گسترده را در ميان محافظه كاران برانگيخت و ۲۰۰ نماينده مجلس، برخى از روحانيون بلندپايه محافظه كار در قم و گروه هاى تندرو با اعمال فشار بر محمود احمدى نژاد خواستار بركنارى وى شدند.


با این حال، آقاى احمدى نژاد به رغم تهديد به احضار به صحن علنى مجلس براى ارائه توضيح در این زمینه، در برابر فشارها برای برکناری معاونش مقاومت كرده است.


رييس جمهورى ايران در پاسخ به سوالى در باره توصيه مراجع به بركنارى اسفنديار رحيم مشايى گفته است: «توصيه آنها را هم بررسى خواهيم كرد اما تصميم گيرى در دولت تابع ضوابط خودش است. دولت نمى تواند توصيه ها را ملاك خود قرار دهد اما تصميم گيرى مستقل خواهد بود و جايگاه اين افراد هم بسيار محترم است.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG