لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

برزيل خواستار تلاش برای یافتن «راه حل عادلانه» در باره برنامه اتمى ایران شد


لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل، (چپ) از محمود احمدی نژاد، همتای ایرانی خود استقبال می کند.
لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل، (چپ) از محمود احمدی نژاد، همتای ایرانی خود استقبال می کند.
لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس جمهور برزيل، روز دوشنبه در مراسم استقبال از محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، از تهران خواست تا در تعامل با غرب يك «راه حل عادلانه» براى پايان دادن به جنجال بر سر برنامه هسته ايش پيدا كند.

لولا داسيلوا در اين زمينه بار ديگر موضع برزيل را مورد تاكيد قرار داد كه از «برنامه هسته اى صلح آميز» ايران با رعايت مقررات بين المللى حمايت مى كند.

وى از محمود احمدى نژاد خواست تا ايران به «تماس هاى خود با طرف هاى ذينفع براى يافتن يك راه حل عادلانه بر سر برنامه هسته ایش ادامه دهد.»

رییس جمهور برزیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تعامل و نه انزوای ایران، تنها راه حل برای پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه است.

آمريكا و كشورهاى اروپايى از مخالفان فعاليت هاى هسته اى ايران هستند كه نگرانى هايى را در زمينه ماهيت و اهداف آن برانگيخته است.

اين كشور مى گويند كه تهران در پوشش اين برنامه به دنبال ساخت سلاح هسته اى است و از ايران مى خواهند تا فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم كه كاربرد دوگانه نظامى و غير نظامى دارد را متوقف كند.

ايران اين درخواست را رد كرده است. برزيل بارها از فعاليت هاى هسته اى ايران حمايت كرده و مى گويد كه مخالف اعمال تحريم هاى تازه عليه جمهورى اسلامى است.

جمهورى اسلامى ايران روز دوشنبه بار ديگر پيش نويس تازه آژانس براى ارسال اورانيوم كم غنى شده خود به خارج براى تبديل به سوخت اتمى را رد كرد و گفت كه تنها حاضر به مبادله اين سوخت در داخل خاك اين كشور است.

محمود احمدى نژاد روز يكشنبه براى ديدارى پنج روزه از دو كشور آفريقايى و سه كشور آمريكاى لاتين به گامبيا رفت و روز دوشنبه وارد برازيليا، پايتخت برزيل، شد.

پيش از سفر رييس جمهور ايران به برزيل صدها تن از فعالان حقوق بشر، هنرمندان آفريقايى – برزيلى و گروه هاى مسيحى، يهودى و حاميان حقوق همجنسگرايان در شهر ريودوژانيرو دست به راهپيمايى اعتراض آميز عليه اين سفر زدند.

تظاهر كنندگان در شعارهاى خود با انتقاد از «زير پا گذاشتن حقوق بشر» از سوى جمهورى اسلامى ايران، اظهارات محمود احمدى نژاد در محو كشور اسرائيل از نقشه جهان را محكوم كردند.

دو هفته پيش از سفر رييس دولت دهم به برزيل، شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل به اين كشور رفته بود و خواستار حمايت برزيل از اعمال تحريم عليه تهران و اعمال فشار بر اين كشور بر سر برنامه اتمى اش شده بود.

اين در حالى است كه رييس جمهور برزيل با هرگونه تحريم عليه ايران مخالفت كرده است.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، دوشنبه شب گزارش داد كه در جريان سفر محمود احمدى نژاد به برازيليا ۱۳ سند همكارى ميان دو كشور امضاء شد.

بر اساس اين گزارش، اسناد ياد شده در زمينه همكارى ‌هاى بازرگانى، انرژى، بانكى، علوم و فناورى، كشاورزى، تجارت و بازرگانى ، لغو رواديد، دانشگاهى، بورس، آژانس خبرگزارى، ورزشى، سينمايى و برنامه اجراى موافقت نامه فرهنگى بوده است.

این گزارش می افزاید: در ديدار روساى جمهور ايران و برزيل پيشنهاد شد كه در پنج سال آينده حجم مبادلات دو كشور به سقف ‪ ۲۵‬ميليارد دلار برسد.

حجم مبادلات تجارى تهران و برازيليا در حال حاضر يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون دلار است.
XS
SM
MD
LG