لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

آژانس: حل مطالعات ادعايى برنامه اتمى ايران پيشرفتى نداشته است


قرار است گزارش جدید آقای برادعی در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرد. (عکس: AFP)
قرار است گزارش جدید آقای برادعی در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرد. (عکس: AFP)


آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش تازه اى اعلام كرد كه بررسى «مطالعات ادعايى» در ارتباط با برنامه اتمى ايران هيچگونه پيشرفتى نداشته است.


محمد البرادعى، مدير كل آژانس در گزارش روز دوشنبه خود كه به بررسى ماهيت برنامه هسته اى ايران اختصاص داشت، گفت: «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعایی و ساير مسائل باقى مانده در پرونده اتمى ايران كه نگرانى های جدى ای را برانگيخته، به پيشرفت واقعى دست يابد.»


آژانس مى گويد كه «ايران در راستاى همكارى خود بايد اطلاعات لازم را براى آژانس فراهم كند و به افراد و اسناد مرتبط با برنامه اتمى خود را اجازه دسترسى دهد.»


قرار است گزارش جديد آقاى برادعى بعد از طرح شوراى حكام آژانس در هفته آينده در اختيار شوراى امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.


محمد البرادعى در گزارش خود از ايران خواسته است تا در اولين فرصت ممكن نسبت به اعتماد سازى در زمينه «صلح آميز» بودن ماهیت برنامه هسته اى خود اقدام كند.


اين گزارش مى گويد كه «بر خلاف تصميمات شوراى امنيت، ايران فعاليت هاى مرتبط با غنى سازى اورانيوم را متوقف نكرده است.»


محمد البرادعى در گزارش خود از ايران خواسته است تا در اولين فرصت ممكن نسبت به اعتماد سازى در زمينه «صلح آميز» بودن ماهیت برنامه هسته اى خود اقدام كند.


يك مقام نزديك به آژانس كه نام او فاش نشده به خبرگزارى ها در وين گفته است كه «ما به نقطه بن بست رسيده ايم» و از ايران خواست تا تمام اطلاعات لازم براى راستى آزمایی ماهيت برنامه اتمى خود را منتشر كند.

آژانس بين المللى انرژى اتمى كه خواستار افشاى تمام جزئيات برنامه اتمى ايران است پيشتر اعلام كرده بود، به برخى از اسناد دست يافته است كه نشان مى دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمينه استفاده از سانتريفوژهاى پيشرفته براى غنى سازى سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روى كلاهك هاى هسته اى كه بر روى موشك سوار مى شوند، انجام داده است.


ايران اين اسناد را «جعلى و ساختگى» خوانده بود ولى بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگویی به اين اسناد با آژانس همكارى كند.


به رغم اينكه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش هاى مطرح در اين زمينه پاسخ دهد، ولى محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى، در گزارش خود از برنامه هسته اى ايران كه ۱۳ خرداد به شوراى حكام اين آژانس ارائه شد، تاكيد كرده بود كه تهران، تحقيقاتى در زمينه تسليحات هسته اى انجام داده و «بايد توضيحات كافى در اين زمينه ارائه كند.»


افزايش شمار سانتريفوژها


گزارش تازه محمد البرادعى پس از آن منتشر مى شود كه بازرسان ارشد آژانس به سرپرستى اولى هاينونن، معاون مدير كل، در ماه اوت نشست هاى مختلفى را با مقام هاى دست اندركار برنامه اتمى ايران برگزار كردند.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، از ایران خواست تا فعالیت های اتمی خود را به حال تعلیق در آورد و گرنه با تحریم های بیشتری روبرو خواهد شد.

گزارش آژانس بين المللى انرژى اتمى مى گويد كه ايران تعداد سانتريفوژها براى غنى سازى اورانيوم را به سه هزار و ۸۲۰ دستگاه افزايش داده كه در مقايسه با ماه مه ۵۲۰ دستگاه بيشتر است. رقم اعلام شده جديد دو هزار سانتريفوژ بيش از زمانى است كه نصب اين دستگاه ها در ايران آغاز شد.


آژانس بين المللى انرژى اتمى همچنين گفته كه ايران ۴۸۰ كيلوگرم اورانيوم با غلظت پايين انبار كرده است.


كارشناسان مى گويد كه ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم مورد نياز است تا براى غنى سازى با غلظت بالا مورد استفاده قرار گيرد و در نهايت بتوان از آن براى ساخت بمب اتمى استفاده كرد.


همزمان با این تحولات، گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید آمریکا از ایران خواست تا فعالیت های اتمی خود را به حال تعلیق در آورد و گرنه با تحریم های بیشتری روبرو خواهد شد.


وی در واکنش به گزارش محمد البرادعی گفت: این گزارش نشان می دهد که ایران یک بار دیگر از همکاری با جامعه بین المللی خودداری کرده است.


آژانس بين المللى انرژى اتمى از چهار سال پيش تحقيقات خود را در باره ماهيت برنامه هسته اى جمهورى اسلامى ايران آغاز كرده است و همواره تاكيد كرده كه نمى تواند صلح آميز بودن فعاليت هاى اتمى ايران را تاييد كند.


كشورهاى غربى نيز بارها بر تلاش ايران براى دستيابى به بمب اتمى تاكيد كرده و خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم توسط تهران شده اند. ولى جمهورى اسلامى ايران با رد اين اتهام از متوقف كردن اين برنامه خوددارى كرده است.


ايران مى گويد كه تمام ابهامات آژانس بين المللى انرژى اتمى را رفع كرده است.


روز يكشنبه، منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران بار ديگر بر اين موضع تهران تاكيد كرد و اظهار داشت: «همكارى هاى ما با آژانس طى سال هاى گذشته و به ويژه يك سال اخير به صورت صميمانه، جدى و در چارچوب نظارت آژانس ادامه داشته است.»


XS
SM
MD
LG