لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

آیت الله خامنه ای از مذاكره اعراب و ۱+۵ درباره ایران انتقاد كرد


آيت الله على خامنه اى، از نشست مشترک گروه پنج به علاوه يك با كشورهاى عربى در باره برنامه هسته اى ايران انتقاد كرد
آيت الله على خامنه اى، از نشست مشترک گروه پنج به علاوه يك با كشورهاى عربى در باره برنامه هسته اى ايران انتقاد كرد

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، روز چهارشنبه از برگزارى نشست گروه پنج به علاوه يك با كشورهاى عربى در باره برنامه هسته اى ايران انتقاد كرد.


رهبر ايران كه در مراسم روز عيد غدير و در تهران سخن مى گفت، به طور تلويحى، كشورهاى گروه پنج به علاوه يك را متهم كرد كه سران برخى دولت هاى عربى را وادار به «مقابله با حقوق هسته اى و ديگر خواست هاى ملت ايران كرده اند.»


آيت الله خامنه اى افزود: «اين حداكثر كارى است كه دشمن مى تواند بكند. ضمن اينكه آن دولت ها (اعراب) هم ملاحظه كارى هاى خود را دارند و آماده نيستند در مسئله مقابله با ايران، خود را يكجا در اختيار آمريكا و صهيونيست ها قرار دهند.»




گروه پنج به علاوه شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان برنامه هسته اى جمهورى اسلامى ايران را بررسى و تاكنون سه قطعنامه تحريمى عليه تهران در شوراى امنيت به تصويب رسانده اند.


روز سه شنبه اين گروه براى نخستين بار، نشست مشتركى را با نمايندگان كشورهاى بحرين، مصر، اردن، كويت، عراق، امارات متحده عربى و عربستان در نيويورك برگزار كرد.


به گفته وزير امور خارجه آمريكا، «همه شركت كنندگان در اين نشست با ابراز نگرانى از سياست هاى هسته اى ايران و بلندپروازى هاى منطقه اى اين كشور از تلاش هاى شوراى امنيت سازمان ملل، گروه پنج به علاوه يك و آژانس بين المللى انرژى اتمى در باره ايران حمايت كردند.»


كاندوليزا رايس همچنين گفت: نمايندگان كشورهاى حاضر در نشست نيويورك «خواهان ادامه نشست هاى خود به طور منظم هستند.»


رهبر جمهورى اسلامى ايران در بخش ديگرى از سخنان خود گفت: «به هر حال استكبار هر توطئه اى انجام دهد...نخواهد توانست اهداف خصمانه خود را در تضعيف امت اسلامى محقق سازد.»


جمهورى اسلامى همواره آمريكا را متهم مى كند كه «در صدد تحريف ماهيت برنامه صلح آميز هسته اى ايران و نقش سازنده اش در منطقه است.»


به گفته ایران، برنامه هسته ای این کشور اهداف صلح آمیز دارد و تهران در صدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست. این در حالی است که کشورهای غربی معتقدند ایران با پنهانکاری در دو دهه گذشته و همکاری نکردن با آژانس به دنبال تولید سلاح هسته ای و تهدید همسایگان خود است.


این کشورها با ارائه یک بسته مشوق های اقتصادی از ایران خواسته اند تا غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد ولی تهران این درخواست را «خط قرمز» خود در برنامه اتمی اش دانسته است.


نقش ایران در خاورمیانه که به گفته تحلیلگران، پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین تقویت شده است نیز به یکی از نگرانی های غرب و کشورهای عرب تبدیل شده است.


برخی کشورها نظیر اردن از شکل گیری یک هلال شیعی در منطقه به رهبری ایران ابراز نگرانی کرده اند. این کشورها همچنین در واکنش به فعالیت های هسته ای تهران، پاره ای طرح ها را برای ساخت نیروگاه های اتمی با مشارکت قدرت های غربی اعلام کرده اند.


XS
SM
MD
LG