لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

ایران نشست روز جمعه با آمریکا را لغو کرد


ایران و آمریکا تا کنون سه دور مذاکره را در بغداد انجام داده اند.
ایران و آمریکا تا کنون سه دور مذاکره را در بغداد انجام داده اند.

مقامات عراقی و سفارت آمريکا در بغداد روز پنج شنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی مذاکرات کارشناسان ايران و آمريکا در روز جمعه را بدون ارايه دلیل مشخصی لغو کرده است.


مذاکرات روز جمعه چهارمين نشست مشترک ايران و آمريکا به شمار می رفت که قرار بود برای بحث در باره امور امنيتی عراق برگزار شود.


دولت عراق از ماه ها قبل تلاش زيادی کرده بود که مذاکرات دو کشور پس از ماه ها توقف بار ديگر از سر گرفته شود.


  • « ما از طريق دولت عراق مطلع شديم که ايران خواستار تعويق گفت وگوهای دو جانبه در خصوص مسائل امنيتی عراق شده است. ما از هفته ها پيش گفته بوديم که آماده گفت وگو هستيم و اکنون به روشنی مشخص شده که ايران چنين چيزی را نمی خواهد.»
یکس سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد

ميربه نانتونگو، يک سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد گفته است: « ما از طريق دولت عراق مطلع شديم که ايران خواستار تعويق گفت وگوهای دو جانبه در خصوص مسائل امنيتی عراق شده است. ما از هفته ها پيش گفته بوديم که آماده گفت وگو هستيم و اکنون به روشنی مشخص شده که ايران چنين چيزی را نمی خواهد.»


به تعويق افتادن گفت وگوها تنها توسط مقاماتی در دفتر نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، همين مقامات و يک نفر در سفارت ايران در بغداد ابتدا اعلام کرده بودند که مذاکرات لغو شده است، ولی هيچ دليلی را برای اين لغو ذکر نکرده اند.


به رغم آنکه ارتش آمريکا در ماه های اخير اعلام کرده است که از شمار حملات شورشيان و دخالت ايران در تجهيز شبه نظاميان شيعه کاسته شده است، ولی همچنان جمهوری اسلامی را متهم می کند که شورشيان را آموزش نظامی داده و انواع مواد منفجره را در اختيار آنها قرار می دهد.


جمهوری اسلامی اين اتهامات را رد کرده و می گويد که به دنبال ثبات و امنيت در عراق است.


رايان کروکر، سفير ايالات متحده آمريکا در عراق اوايل ماه فوريه گفته بود که او خواستار از سر گيری مذاکرات سه جانبه با ايران و مقام های عراقی است و انتظار می رود که اين دور از گفت وگو ها در سطح پايين تری برگزار شود.


نشست روز ۲۸ می ميان حسن کاظمی قمی و رايان کروکر، سفرای ايران و آمريکا در عراق به ۲۷ سال نداشتن ارتباط رسمی ميان مقامات دو کشور پايان داد. دو سفير بار ديگر در اواخر تابستان با يکديگر ملاقات کردند و پس از آن نشستی ميان کارشناسان امنيتی دو کشور برگزار شود ولی از آن زمان ادامه اين گفت وگو ها متوقف شده است.


XS
SM
MD
LG