لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ایران پیش شرط آمریکا را برای مذاکره رد کرد


آقای متکی از آمريکا خواسته است تا قدم های عملی مثبتی بردارد.
آقای متکی از آمريکا خواسته است تا قدم های عملی مثبتی بردارد.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پيش شرط آمریکا مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم را برای آغاز مذاکره میان تهران و واشینگتن رد کرد.


آقای متکی گفته است: مقامات آمريکايی پس از انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی اين کشور از گفت وگو مشروط با جمهوری اسلامی ايران سخن گفته اند ولی ما هيچ پيش شرطی را نمی پذيريم.


اظهارات اين مقام جمهوری اسلامی سه روز پس از سخنان کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا ابراز می شود که گفته بود واشينگتن حاضر است با ايران گفت وگو کند مشروط به اينکه تهران برنامه هسته ای خود را به حال تعليق درآورد.


  • «مقامات آمريکايی پس از انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی اين کشور از گفت وگو مشروط با جمهوری اسلامی ايران سخن گفته اند ولی ما هيچ پيش شرطی را نمی پذيريم.»
منوچهر متکی

وزير امور خارجه ايران که سخنانش توسط شبکه تلويزيونی پرس تی وی وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی منتشر شده است، اظهار داشت: آمريکايی ها بايد ثابت کنند که در پی اغراض منفی گذشته نيستند و رويکرد جديدی را پيگيری می کنند.


وی از آمريکا خواسته است تا قدم های عملی مثبتی بردارد که « مبين تغيير اساسی در رويکرد آنها نسبت به جمهوری اسلامی ايران باشد.»


سازمان های برآوردهای اطلاعاتی ايالات متحده آمريکا روز سوم دسامبر سال جاری در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی برنامه ساخت سلاح اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


اين گزارش که بازتاب زيادی در جهان داشت به گفته تحليلگران، امکان وقوع جنگ ميان تهران و واشينگتن بر سر برنامه های هسته ای ايران را کاهش داده است.


با توجه به اين رويکرد برخی از کارشناسان مسائل ايران به آمريکا توصيه کرده اند که بدون هيچگونه پيش شرطی مذاکره با ايران را آغاز کند.


اما وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس خبری روز ۲۱ دسامبر خود اين توصيه را رد کرد و گفت: گزارش جديد سازمان های اطلاعاتی نياز به ادامه فشار بر ايران را ثابت کرده است.


آمريکا و ساير کشورهای غربی از سال ها پيش درباره اهداف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با اين کشور به چالش پرداخته و تهران را متهم می کنند که در پوشش اين برنامه بدنبال توليد سلاح اتمی است ولی ايران اين ادعاها را رد می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است که روند غنی سازی اورانيوم را که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد به حال تعليق درآورد ولی جمهوری اسلامی اين خواسته را نپذيرفته و به تلاش های خود در اين زمينه ادامه داده است.


به رغم اينکه ايران و آمريکا از سه دهه پيش روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند ولی سفرای دو کشور در عراق و همچنين کارشناسان امنيتی اين کشورها تاکنون سه دور مذاکره رسمی را در سال جاری در بغداد انجام داده اند.


گرچه اين مذاکرات حول محور کاهش خشونت ها در عراق بوده است ولی تابوی انجام گفت وگو ميان طرفين را شکسته است.


XS
SM
MD
LG