لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

ليگ قهرمانان آسيا؛ بيم و اميد براى چهار تيم فوتبال ايران


تیم فوتبال استقلال روز سه شنبه تیم الغرافه قطر را در ورزشگاه آزادی سه بر صفر شکست داد و صدر نشین گروه خود شد.
تیم فوتبال استقلال روز سه شنبه تیم الغرافه قطر را در ورزشگاه آزادی سه بر صفر شکست داد و صدر نشین گروه خود شد.
مرحله اول و گروهى ليگ قهرمانان فوتبال آسيا به نيمه رسيد و از هفته آينده مسابقه هاى نيمه دوم در هشت گروه چهار تيمى آسيايى به آغاز مى شود.

از ايران تيم هاى استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان، بى شكست پيشتازان گروه هاى اول و دوم هستند و تيم هاى سپاهان اصفهان به ترتيب با يك شكست و دو تساوى و دو شكست و يك پيروزى شرايط مطمئنى ندارند؛ مگر اين كه در سه مسابقه باقى مانده به نتايج مطلوبى دست يابند و در دو بازى خانگى پيروز باشند.

استقلال دو پيروزى خوب در تهران و جده داشته است، اما در برابر تيم قعرنشين الجزيره امارات در تهران به تساوى بدون گل رسيده است. اين تيم هفت امتياز دارد و در بعد از ظهر سه شنبه سه بر صفر تيم الغرافه را در ورزشگاه آزادى شكست داد و به جاى اين تيم پيشتاز شد.

در بعد از ظهر چهارشنبه آينده اين تيم در دوحه قطر مسابقه برگشت را با الغرافه انجام مى دهد كه يك پيروزى در آن مى تواند درصد راهيابى تيم پر طرفدار تهرانى به مرحله حذفى ۱۶ تيمى را بسيار بالا ببرد و حتى در صورت نتيجه تساوى تيم هاى الجزيره و الاهلى حتمى كند. تيم الاهلى در جده پنج بر يك الجزيره را خرد كرد. الغرافه با شش امتياز، الاهلى با سه امتياز و الجزيره با يك امتياز در پشت سر استقلال هستند.

در گروه دوم، ذوب آهن اصفهان با پيروزى سه بر صفر بر تيم معتبر بنيادكار ازبكستان به بهترين نتيجه روز دست يافت. اين تيم كه تاكنون در برابر تيم هاى ايرانى شكست ناپذير بود، با وجود فيليپو اسكولارى بر روى صندلى سرمربي گرى و بازيكنانى چون دنيلسون و ملى پوشان اين تيم مغلوب تمام عيار شاگردان منصور ابراهيم زاده بود. تنها غايب بزرگ اين مسابقه ريوالدوى پير برزيلى بود.

پس از اين پيروزى بزرگ سايت كنفدراسيون فوتبال اسيا از قول منصور ابراهيم زاده نوشت كه «ازبك ها ما را دست كم گرفته بودند.»
او افزود: «ذوب آهن براى پيروزى گام به ميدان گذاشت اما ازبك ها هم از قدرت تيم ما غافل شده بودند.»

اين در شرايطى بود كه فيليپو اسكولارى نيز پيش از مسابقه قدرت ذوب آهن در خانه اش را به يارانش هشدار داده بود. حالا سرنوشت و حتمى شدن صعود ذوب آهن به مسابقه سه شنبه آينده با همين تيم در تاشكند است. اين تيم اصفهانى يك بازى حساس با الاتحاد عربستان در فولادشهر اصفهان و يك بازى با الوحده در امارات هم باقى دارد.

دو گل نخست ذوب آهن به بنيادكار حاصل دو تاكتيك متفاوت بود و گل سوم حاصل خستگى و ضعف دفاعى تيم ازبك.

ابراهيم زاده با تجليل از اسكولارى و تيم او برد ذوب آهن را يك افتخار بزرگ توصيف كرد و بر اهميت و سختى بازى هفته آينده با اين تيم در خانه اش تاكيد داشت.

به نظر مى آمد در مسابقه اى كه بنيادكار سراسر تحت تاثير ذوب آهن بود، نبود ريوالدوى بازي ساز نقشى مهم داشت. اسكولارى اظهار اميدوارى كرد كه او براى مسابقه برگشت از مصدوميت مچ پا رهايى يابد و آماده بازى باشد. او گفت كه ذوب آهن با پيروزى بر تيم او حالا در ميان اميدهاى قهرمانى جام آسيا قرار گرفته است.

تيم هاى ذوب آهن و بنيادكار به ترتيب با هفت و شش امتياز مدعيان اصلى صعود هستند و تيم الاتحاد عربستان، نايب قهرمان فصل پيش با چهار امتياز هنوز اميد به صعود دارد. اين تيم در آخرين بازى اش دو بر صفر بر الوحده امارات و بدون امتياز پيروز شد.

در گروه سوم، شكست دو بر يك سپاهان از پاختاكور ازبكستان در تاشكند، اميد صعود تيم اصفهانى را كاهش داد و پرافتخارترين تيم ايرانى از هنگام حرفه اى شدن جام قهرمانى باشگاه هاى آسيا را قعرنشين گروه كرد. تنها پيروزى سپاهان در مسابقه چهارشنبه آينده بر پاختاكور در اصفهان مى تواند اين تيم را در كنار تيم هاى پاختاكور شش امتيازى و الشباب عربستان و العين امارات چهار امتيازى بار ديگر مدعى صعود كند. سپاهان دو امتياز دارد.

در گروه چهارم، مس كرمان در حالى چهار بر يك در برابر تيم السد قطر در دوحه به شكست تن داد كه نيمه نخست يك بر صفر پيش بود.

السد با اين پيروزى شش امتيازى و شانه به شانه تيم الهلال عربستان شد. مس در سايه نخستين پيروزى بر تيم الاهلى امارات با سه امتياز بر روى كاغذ هنوز صاحب بخت است، به ويژه كه هنوز دو بازى خانگى مهم در پيش دارد.

اولين شرط بازيابى مس پيروزى در مسابقه سه شنبه آينده بر السد در كرمان است. تيم الاهلى با سه شكست پياپى قعرنشين گروه است كه در هفته پنجم ميزبان تيم مس خواهد بود.

اوره لين كازمين، سرمربی تیم «السد» كه در رقابت براى قهرمانى ليگ قطر مغلوب الغرافه شده بود، در سايت «AFC» قول داده بود كه آن ناكامى را در برابر مس كرمان جبران خواهد كرد.

جالب اين كه السد با همان نتيجه اى مس را شكست داد كه مغلوب الغرافه شده بود. سرمربی این تیم، مس را يك تيم بسيار خوب با بازيكنانى بلندقامت و محكم توصيف كرده بود.

لوكا بوناچيچ، سرمربى تيم مس، خواهان يك تساوى در دوحه و سپس پيروزى در كرمان بود. خواسته نخست او به شكستى سنگين بدل شد.

مس كه در ليگ برتر فوتبال ايران شرايطى مطلوب ندارد، مى تواند در مسابقه برگشت با السد راه صعود را هموار و آن را تا مرحله دوم شانزده تيمى طى كند؟
XS
SM
MD
LG