لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۷

ايران از «شناسايى» عاملان بمبگذارى در مهاباد خبر داد


حید مصلحی در گفت و گو با خبرنگاران به جزئیات مجموعه شناسایی شده در بمبگذاری مهاباد اشاره ای نکرده است.
حید مصلحی در گفت و گو با خبرنگاران به جزئیات مجموعه شناسایی شده در بمبگذاری مهاباد اشاره ای نکرده است.
وزير اطلاعات جمهورى اسلامى از شناسايى عوامل بمبگذارى در مراسم رژه نيروهاى مسلح در مهاباد خبر داد و جانشين فرمانده نيروى زمينى ارتش نيز گفته است كه «عاملان حادثه تروريستى مهاباد را به اشد مجازات خواهيم رساند.»

حيدر مصلحى روز پنجشنبه، اول مهرماه، بدون اشاره به جزئيات گفته است: «مجموعه اى كه اين حركت تروريستى را انجام داده اند توسط سربازان گمنام امام زمان شناسايى شده اند و اميدواريم به زودى و در همين هفته دفاع مقدس، آنان را به سزاى اعمال شان برسانيم.»

اين مقام اطلاعاتى جمهورى اسلامى مى گويد كه براى جلوگيرى از بروز چنين حوادثى، «اطلاع رسانى هايى كه بايد براى هوشيارى دستگاه هاى مختلف داده مى شد، ارسال كرده ايم ولى استكبار هم طراحى خودش را دارد.»

آقاى مصلحى به طور مشخص از كشور خاصى نام نبرده است ولى مقام هاى جمهورى اسلامى معمولا از واژه «استكبار» براى معرفى ايالات متحده آمريكا استفاده مى كنند.

پيشتر مجتبى هاشمى ثمره، از مشاوران رييس جمهور ايران كه در نيويورك به سر مى برد به خبرگزارى ايسنا گفته بود كه محمود احمدى نژاد به وزير كشور دستور داده است تا فورا حادثه بمبگذارى در مهاباد را مورد رسيدگى قرار دهد.

در جريان انفجار بمبى قوى كه روز چهارشنبه در ۵۰ مترى جايگاه رژه نيروهاى مسلح در مهاباد منفجر شد ۱۲ نفر كشته و ۸۲ نفر نيز زخمى شده اند.

در حالی که رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی به دست داشتن شورشیان کرد در این بمبگذاری اشاره کرده اند ولی گروه هاى مختلف كرد مخالف جمهورى اسلامى ايران هر گونه دخالت در اين حادثه را رد و آن را محکوم کرده اند.
خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است كه ۵۱ نفر از مجروحان اين حادثه زن، ۲۸ نفر مرد و سه نفر نيز كودك هستند. استاندار آذربايجان غربى پيشتر اعلام كرده بود كه تمام كشته شدگان اين بمبگذارى، زن هستند.

واکنش ها به انفجار

بمبگذارى روز چهارشنبه در مهاباد واكنش گسترده مقام هاى جمهورى اسلامى را در پى داشت و آنها ضمن محكوم كردن اين اقدام، آن را به «دشمنان نظام جمهورى اسلامى» نسبت داده اند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در بیانیه ای گفته است که این حادثه، «بار ديگر چهره زشت و ننگين دشمنان کوردل اين انقلاب و نظام مقدس را نمايان ساخت.»

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران نیز اظهار عقیده کرده که «اين حمله تروريستي كور كه بيشتر شهداء و آسيب‌ ديدگان آن زنان و كودكان بي‌گناه هستند فاقد هرگونه ارزش نظامي، عملياتي و سياسي است.»

در حالی که رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی به دست داشتن شورشیان کرد در این بمبگذاری اشاره کرده اند ولی گروه هاى مختلف كرد مخالف جمهورى اسلامى ايران هر گونه دخالت در اين حادثه را رد و آن را محکوم کرده اند.

كميته مركزی «حزب كومه له کردستان ایران» در بیانیه ای این بمبگذاری را به شدت محکوم کرده و گفته است که «براي خنثي كردن‌ اقدامات تفرقه اندازانه رژيم جمهوري اسلامي، خواهان انجام تحقيقات مستقل مردمي، خارج از حيطه دست اندازي رژيم، براي روشن شدن جزئيات اين جنايت» هستیم.

حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، نیز که با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می جنگد تاکید کرده که «نیروهای این حزب، هیچگونه ‌ارتباطی با چنین اقدامات فتنه ‌انگیزانه‌ای ندارند.»

این گروه هدف از چنین اقداماتی را « فتنه‌انگیزی و آماده ‌سازی زمینه‌های جنگ» علیه کردها دانسته است.

بمبگذارى روز چهارشنبه همچنين واكنش هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا را به دنبال داشت و با محكوميت وى روبرو شد.

خانم كلينتون در اين زمينه گفته است: «آمريكا خشونت عليه شهروندان بى گناه و تروريسم را در هر شكلى و در هر مكانى محكوم مى كند.
اين حمله، بار ديگر تاكيدى بر اين نكته است كه جامعه بين المللى نياز دارد تا با همكارى با يكديگر با تروريسم كه جان بيگناهان را در سراسر جهان تهديد مى كند، مبارزه كند.»

در همين حال، امير سرتيپ كيومرث حيدرى، جانشين فرمانده نيروى زمينى ارتش ايران گفته است: «ما تنها به محكوميت لسانى اين حادثه اكتفاء نكرده و تمام تلاش خود را براى شناسايى عاملان آن به كار خواهيم برد.»

وى در گفت و گو با خبرگزارى ايرنا افزوده است: «اگر لازم باشد وجب به وجب تخته سنگ ها را جستجو خواهيم كرد تا عاملان اين حادثه جنايتكارانه را دستگير كرده و در ميدان اين شهر به دار مجازات بسپاريم.»

به رغم گذشته بيش از ۲۴ ساعت از بمبگذارى در مهاباد هنوز هيچ شخص يا گروهى مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.

مهاباد در شمال غربى ايران و ۱۱۹ كيلومترى مركز استان آذربايجان غربى قرار دارد. ساكنين اين شهرستان كرد و سنى مذهب هستند.
XS
SM
MD
LG