لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

وزير كشور ايران براى مذاكره در باره «جندالله» به پاكستان مى رود


گروهی از افراد مسلح گروه «جندالله»
گروهی از افراد مسلح گروه «جندالله»
وزیر کشور ایران روز جمعه برای مذاکره درباره برخورد با گروه جندالله به پاکستان می رود ویک کارشناس غربی نیز از ارتباط میان قدرت گرفتن این گروه و افزایش قاچاق مواد مخدر سخن گفته است.

مصطفى محمد نجار، وزير كشور ايران، روز جمعه به پاكستان سفر مى كند تا در باره راه هاى برخورد با گروه «جندالله» با مقام هاى اين كشور گفت و گو كند.

تلويزيون دولتى ايران اواخر روز پنجشنبه با اعلام اين خبر گفت: يك هيئت امنيتى آقاى نجار را در سفر به اسلام آباد همراهى مى كند كه هدف از آن چگونگى مشاركت پاكستان و اقدام عليه گروه سنى جندالله است.

گروه شورشى جندالله كه در استان سيستان و بلوچستان دست به عمليات هاى متعدد انتحارى و بمبگذارى زده است روز يكشنبه مسئوليت انفجارى در منطقه «پيشين» شهرستان سرباز در اين استان را بر عهده گرفت.

در جريان اين انفجار ۴۱ نفر كشته شدند كه ۱۵ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى از جمله نور على شوشترى، جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه، در ميان آنها به چشم می خوردند.

به گفته مدير كل روابط عمومى وزارت كشور ايران، «مصطفى محمد نجار در ديدار با مقامات پاكستانى از جمله وزير كشور درباره اقدام تروريستى اخير در شهرستان سرباز استان سيستان و بلوچستان و چگونگى برخورد با گروهك تروريستى ريگى گفت و گو خواهد كرد.»

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در روزهاى اخير با انتقاد شديد از دولت پاكستان اعلام كرده اند كه گروه جندالله تحت حمايت سازمان هاى اطلاعاتى اين كشور قرار دارد و از خاك پاكستان براى انجام بمبگذارى و حمله به نيروهاى نظامى ايران استفاده مى كند.

محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى، و ساير مقام هاى تهران در گفت وگو با همتايان پاكستانى خود خواستار اقدام اين كشور در برخورد با گروه جندالله به رهبرى عبدالمالك ريگى شده اند.

اين در حالى است كه اسلام آباد حضور اين گروه در خاك خود را رد كرده و گفته است كه اعضاى جندالله در خاك افغانستان به سر مى برند. كابل نیز اين اتهام را رد كرده است.

جمهورى اسلامى ايران همچنين آمريكا و بريتانيا را به دست داشتن در بمبگذارى روز يكشنبه متهم كرده است ولى هر دو كشور اين اتهام را رد كرده اند.

در سال هاى اخير استان سيستان و بلوچستان صحنه نا آرامى هایی بوده است و در جريان بمبگذارى ها و برخورد ميان نيروهاى امنيتى و نظامى با گروه جندالله، قاچاقچيان مواد مخدر و گروه هايى كه «اشرار» خوانده مى شوند، صدها نفر جان خود را از دست داده اند.

افزایش قدرت جندالله و قاچاق مواد مخدر

در همين حال، خبرگزارى رويترز به نقل از يك كارشناس برجسته غربى گزارش داده است: قدرت گرفتن گروه جندالله در استان سيستان و بلوچستان با افزايش قاچاق مواد مخدر كه منبع مالى اين گروه محسوب مى شود مرتبط است.

استفانه دودوينون، تاريخ نويس فرانسوى كه از كارشناسان برجسته منطقه سيستان و بلوچستان است مى گويد: «جندالله كه به احتمال زياد مستقل بوده و اساسا با گروه هاى القاعده و طالبان تفاوت دارد، احتمالا منابع مالى خود را از قاچاق مواد مخدر و سلاح هايش را نيز با حمله به پادگان هاى نظامى ايران تامين مى كند.»

وى مى افزايد: اين باور وجود دارد كه محل استقرار گروه جندالله در طول مرز مشترك ايران، افغانستان و پاكستان است.

دودوينون معتقد است: ايدئولوژى جندالله از اسلام «دئوبندى»، فرقه اى سنى در پاكستان و هند، گرفته شده است كه در قرن نوزدهم پا گرفت و از همان زمان در پاكستان و افغانستان گسترش يافت.

اين كارشناس فرانسوى مى گويد كه ارتباط ميان گروه جندالله با القاعده «كاملا ناشناخته است.»

به گفته وى، «از زاويه ايدئولوژيكى اگر به مسئله بنگريم، اين فرقه از جهان گرايى اسلامى القاعده بسيار دور است.»

تحليلگران مى گويند كه آينده فعالیت گروه جندالله بستگى به سياست ايران در قبال اقليت سنى هاى ساكن اين منطقه دارد.
XS
SM
MD
LG