لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

ايران خواستار بازداشت ۱۵ مقام سیاسی و نظامی اسرائيلى شد


دادستانى تهران روز يكشنبه از پليس بين‌الملل (اینترپل) خواست تا براى ۱۵ مقام سیاسی و نظامی اسرائیل كه در ميان آنها نام نخست وزير، وزير امور خارجه و وزير دفاع این کشور به چشم مى‌خورد، به اتهام مشاركت در جنگ ۲۲ روزه غزه برگ جلب و اخطار قرمز صادر كند.

بر اساس «اخطار قرمز»، پليس بين‌الملل از كشورهای عضو در خواست خواهد كرد تا در صورت مشاهده اين افراد، آنها را بازداشت كرده و احتمالا به كشور درخواست كننده تحويل دهند.

اخطار قرمز، بالاترين و مهم‌ترين اخطاريه‌اى است كه اينترپل براى دستگيرى افراد صادر مى كند.

سعيد مرتضوى، دادستان تهران به تلويزيون دولتى ايران گفته است: «اقدام قضايى دادستانى تهران در ارسال برگ جلب و درخواست صدور اخطار قرمز براى ۱۵ نفر از جنايتكاران نتيجه تحقيقاتى بوده كه ارائه مدارك و مستندات آن تكميل شده است.»

وى افزود: «اينترپول امروز (يكشنبه) در بخشنامه‌اى به بيش از ۱۸۰ كشور خواستار جلب اين جنايتكاران شد.»

آقاى مرتضوى مى‌گويد: «شناسايى كامل و اقدامات تحقيقى درباره ساير جنايتكاران (بيش از يكصد نفر ديگر) در جريان است و درخواست صدور اخطار قرمز براى آنان در مراحل بعدى پرونده انجام خواهد شد.»

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران اعلام کرد که اهود اولمرت کفيل نخست وزيری اسرائیل،‌ اهود باراک وزير دفاع، تسيپی ليونی وزير امور خارجه، راو الوف گابی (گابريل) ‌اشکنازی رئيس ستاد نيروهای مسلح، و آيدو نيوهاشتان فرمانده نيروی هوايی، يوا گالانت فرمانده عمليات موسوم به «‌سرب گداخته» در شمار افرادی هستند که ایران از اینترپل خواستار بازداشت و تحویل آنها شده است.

در فهرست منتشر شده توسط دادستانی تهران همچنین نام‌های آموس بادلين فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، رن آشرو معاون تيپ گيواتی در منطقه شمال نوار غزه، اورن کوهن فرمانده گروهان ۱۳ تيپ گولاتی (شرق شهر غزه)‌، يوا مردخای فرمانده گروهان سيزدهم پياده نظام در منطقه تل الهوی، يگال اسلويک فرمانده گروهان ۴۰۱ زرهی، آوای بلات فرمانده گروهان ۱۰۱ چترباز، آوای پلد فرمانده گروهان ۵۱ ارتش، هرتزی هالوی فرمانده گروهان چترباز در غزه، و تامر تيسر فرمانده گروهان تيپ گيواتی دیده می‌شود.

این در حالی است که بر اساس اعلام ایرنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، در مجموع علیه ۳۴ تن از سران و فرماندهان اسرائیل و ۱۱۵ تن از کسانی که متهم به مباشرت در جنگ ۲۲ روزه در غزه شده‌اند، اعلام جرم کرده است.

به گفته منابع فلسطينى، در جريان حمله اسرائيل به نوار غزه كه در دسامبر سال گذشته صورت گرفت بيش از ۱۳۰۰ فلسطينى كشته شدند.

۱۳ اسرائيلى نيز در جريان درگيرى ها و حملات راكتى گروه هاى حماس و جهاد اسلامى به خاک اسرائیل جان خود را از دست دادند.

اسرائيل مى گويد كه اين حملات را در واكنش به پرتاب موشك و خمپاره از سوى گروه هاى ستيزه جوى فلسطينى انجام داده است.

داستانى تهران مى گويد: «برخى مصدومان فلسطينى، سازمان هاى غير دولتى بين المللى و دفاع از قربانيان خشونت ، بيش از ۵۷۰۰ نفر از حقوقدانان ايرانى، جمع كثيرى از وكلاى كانون وكلاى دادگسترى مركز و جمع زيادى از پزشكان و متخصصان امداد و درمان از جمله شكات اين پرونده هستند.»

حملات اسرائيل با خشم مقام هاى ايران روبرو شد و آنها اسرائيل را به جنايات جنگى متهم كردند. شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز روز يکشنبه، هشتم بهمن ماه، خواستار توقف فوری خشونت در نوار غزه شد.

اسرائيل و آمريكا، جمهورى اسلامى ايران را به حمايت نظامى و آموزشى گروه حماس متهم مى كنند ولى تهران تاكيد مى كند كه اين حمايت ها، مالى، سياسى و اخلاقى است.

اسرائيل كه در غزه آتش بس يكجانبه برقرار كرده است مى گويد تا زمانى كه حملات راكتى حماس ادامه داشته باشد حق خود مى داند تا به آن پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG