لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

پيشنهاد ايران براى آموزش پليس افغانستان در مبارزه با مواد مخدر


فرمانده نيروى انتظامى ايران روز دوشنبه اعلام كرد كه ايران آماده است تا نيروهاى پليس افغانستان را براى مقابله با تجارت مواد مخدر آموزش دهد.

اسماعيل احمدى مقدم كه دبير كلى ستاد مبارزه با مواد مخدر را نيز بر عهده دارد به خبرنگاران در تهران گفت: ما اعلام آمادگى كرده ايم تا پليس افغانستان را آموزش دهيم.

وى هر گونه همكارى با نيروهاى ناتو در افغانستان براى مبارزه با تجارت مواد مخدر را رد كرد و گفت: ما در افغانستان تنها، دولت اين كشور را به رسميت مى‌شناسيم و تنها از دريچه دولت افغانستان در اين زمينه وارد مى ‌شويم.

آقاى احمدى مقدم سال گذشته نيروهاى ناتو را متهم كرده بود كه تنها نقشى سمبوليك در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان ايفاء مى كند.

افغانستان در حال حاضر بزرگترين توليد كننده و صادر كننده ترياك در جهان به شمار مى رود.

ايران كه مرزى يك هزار كيلومترى با افغانستان دارد و از مسيرهاى عمده قاچاق مواد مخدر از اين كشور است در جريان كنفرانس لاهه در روز ۳۱ ماه مارس پيشنهاد كرد كه در مبارزه با اين پديده آماده كمك به دولت افغانستان است.

در سال ۲۰۰۸ هفت هزار و ۷۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است که سه هزار تن آن به ایران وارد شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران
تخمين زده مى شود كه بيش از دو ميليون نفر در ايران معتاد هستند.

كشفيات مواد مخدر در ايران

دبير كل ستاد مواد مخدر ايران می گوید: در سال ۲۰۰۸، هفت هزار و ۷۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است که سه هزار تن آن به ایران وارد شده است.

وی درباره ميزان كشفيات مواد مخدر در سال ۱۳۸۷ مى گويد: «مجموع كشفيات انواع مواد مخدر با ۱۸ درصد افزايش نسبت به سال (قبل از آن) از ۶۳۰ تن به ۷۲۳ تن و ۶۰۰ كيلو رسيده كه اين رقم با احتساب منشا ترياك براى كليه مواد افيونى اعم از ترياك، هروئين و مرفين، به يك هزار و ۲۸ تن مى ‌رسد.»

اسماعيل احمدى مقدم اظهار داشت: «همه پاسگاه ‌هاى مرزى مشترك افغانستان و ايران توسط كشور ما ساخته شده و امروز ايران نه تنها در مبارزه با مواد مخدر ترانزيتى از اين كشور، بلكه در مواردى همچون آموزش مشاركت دارد.»

اين مقام پليس جمهورى اسلامى افزود: «تقويت ثبات در افغانستان و دولت آن مهمترين عامل براى جلوگيرى از كشت مواد مخدر در اين كشور است.»

ايران از دهه ۱۹۹۰ براى جلوگيرى از ورود مواد مخدر به اين كشور اقدام به ايجاد موانع مرزى با افغانستان كرده است.

به گفته آقاى احمدى مقدم، در درگيرى هاى ميان نيروى انتظامى با قاچاقچيان مواد مخدر طى سال گذشته ۱۴ پليس ايرانى كشته شدند. از زمان انقلاب بهمن ۵۷ تا كنون بيش از سه هزار و ۶۰۰ نيروى امنيتى در جريان درگيرى با قاچاقچيان جان باخته اند.

بر اساس گزارش اداره مواد مخدر و جنايات سازمان ملل در سال ۲۰۰۸، پنج ولايت جنوبى افغانستان از سوى گروه شورشى طالبان كنترل مى شود كه بخش عمده مواد مخدر جهان را توليد مى كنند.

به گفته دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران، «حاكميت دولت افغانستان بر نواحى كشت مواد مخدر در سطح حداقل يا صفر است.»
XS
SM
MD
LG