لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

وزارت امور خارجه ايران سفر يك هيئت پارلمانى اروپا به تهران را لغو كرد


در حالى كه جمهورى اسلامى ايران از تعويق سفر يك هيئت پارلمانى اروپايى به اين كشور خبر داده است، رییس اين هيئت گفته كه مخالفت تهران با ديدار اعضاى آن با چهره هاى مخالف در ايران علت لغو این سفر است.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به نقل از سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گزارش داده كه برنامه سفر اين هيئت پارلمانى برای روزهاى هفتم تا يازدهم ژانويه برنامه ريزى شده بود ولى انجام آن به منظور آمادگى بيشتر به منظور تدارك مقدمات يك «سفر سازنده» به تعويق افتاده است.

رامين مهمانپرست گفته است: «در جهت بهره بردارى حداكثرى از همكارى ‌هاى پارلمانى متقابل و سازنده و ضرورت برنامه ريزى هاى لازم مقرر گرديد زمان سفر به فرصت ديگرى كه طرفين از طريق كانال‌هاى مربوطه هماهنگ خواهند كرد، موكول گردد.»

در طرف مقابل، باربارا لخ بيلر، رياست آلمانى اين هيئت اروپايى مى گويد كه از برگزارى نشست اعضای این هیئت با مقام هاى ارشد مجلس ايران و همچنين سياستمداران مخالف دولت محمود احمدى نژاد جلوگيرى به عمل آمده است و لذا انجام چنين سفرى بى معنى است.

وى به خبرگزارى رويترز گفته است: «اين هيئت علاقمند است تا تعامل را تقويت كند ولى زمانى كه انجام گفت و گو ميسر نيست چنين توقعى بى فایده است.»

به گفته خانم لخ بيلر، «هيئت اروپايى در نظر داشت تا همبستگى خود را با جنبش اعتراضى بيان كند، جنبشى كه از سوى دولت ايران بسيار خطرناك تشخيص داده شده است.»

جمهورى اسلامى ايران بارها سفر هيئت پارلمانى اروپا به تهران را به تعويق انداخته است و اين نخستين بار ظرف يكسال گذشته بود كه قرار بود يك هيئت غربى از ايران ديدار كند.

۱۵ عضو كنگره آمريكا روز ۲۲ دسامبر در نامه اى به همتايان اروپايى خود از آنها خواسته بودند تا سفر هيئت یاد شده به ايران لغو شود چرا كه به گفته اين نمايندگان، انجام چنين سفرى «به طور بالقوه زيانبار» است.

در اين نامه که به امضاى اعضاى كميته امور خارجى كنگره رسيده، تاكيد شده است: «ما بر اين اعتقاديم كه ديدار هيئت اروپايى (از ايران) پيام نامناسبى را به حكومت ايران مى فرستد و تلاش هاى بين المللى براى پايان دادن به برنامه هسته اى ايران را خنثى مى كند.»

در صورتى كه اين سفر لغو نمى شد انجام آن در يكى از بحرانى ترين شرايط سياسى ايران صورت مى گرفت. به دنبال برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى در ایران، معترضان به نتيجه آن در بيش از شش ماه گذشته بارها با ريختن به خيابان ها اعتراض هاى گسترده اى را صورت داده اند.

كشورهاى اروپايى در موضعگيرى هاى خود سركوب خشونت بار اين تظاهرات را محكوم كرده و از جمهورى اسلامى ايران خواسته اند تا آزادى بيان و اجتماعات را براى مردم خود به رسميت بشناسد.

اين در حالى است كه مقام ها و رسانه هاى دولتى ايران كشورهاى غربى را متهم كرده اند كه در بر افروختن نا آرامى هاى داخلى دست دارند و هدف آنها مترلزل كردن پايه هاى جمهورى اسلامى ايران بوسيله ابزارهاى «جنگ نرم» هستند. کشورهای غربی این اتهام ها را رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG