لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

اسرائیل: ایران دستگاه جاسوسی در سوریه نصب کرده است


به گفته مقامات امنيتی اسرائيل، اين کشور اقدامات احتياطی را انجام داده است. (عکس: AFP)
به گفته مقامات امنيتی اسرائيل، اين کشور اقدامات احتياطی را انجام داده است. (عکس: AFP)

مقام های امنيتی اسرائيل اعلام کردند که ايران در ماه های اخير ايستگاه های شنود پيچيده ای را در سوريه برای رديابی ارتباطات راديويی نظامی اسرائيل بر پا کرده است.


اين مقامات اشاره نکرده اند که چه تعداد از اين ايستگاه ها در سوريه تاسيس شده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين اطلاعات از افرادی گرفته شده است که خواسته اند نامشان فاش نشود چون فاقد مسئوليت برای انتشار اطلاعات نظامی هستند.


به گفته مقامات امنيتی اسرائيل، اين کشور به دليل وجود چنين ايستگاه هايی، اقدامات احتياطی را انجام داده است.


اين گزارش می افزايد: «افسران ارشد اجازه نخواهند داشت تا موبایل های خود را به اتاق هايی بياورند که در آنها مسائل حساس و طبقه بندی شده مورد بحث قرار می گيرد. ژنرال های ارتش نيز تنها در محيط هايی که امن تشخيص داده شده است می تواند مکالمه خصوصی داشته باشند.»


به گفته مقامات اسرائيلی، بدين ترتيب، ايستگاه های راديويی قادر نخواهند بود تا گفت وگوهای حساسی که در پس زمينه مکالمات ژنرال ها در جريان است را شنود کنند.


  • «افسران ارشد اجازه نخواهند داشت تا تلفن های همراه خود را به اتاق هايی بياورند که در آنها مسائل حساس و طبقه بندی شده مورد بحث قرار می گيرد. ژنرال های ارتش نيز تنها در محيط هايی که امن تشخيص داده شده است می تواند مکالمه خصوصی داشته باشند.»
مقامات نظامی اسرائیل

قواعد مربوط به مکالماتی که از طريق تلفن های ثابت صورت می گيرد، به گفته مقامات اسرائيلی، تغيير نخواهد کرد چون احتمال کمی وجود دارد که ارتباط از اين طريق مورد جاسوسی راديويی قرار گيرد.


مقامات نظامی اسرائيل ايران را متهم می کنند که به گروه حزب الله لبنان کمک کرده است تا ارتباطات راديويی اين کشور در جريان جنگ با اين گروه چريکی را در سال ۲۰۰۶ شنود کند.


گزارش آسوشيتدپرس حاکی است که افسران اطلاعاتی اسرائيل روز سه شنبه به يک کميته پارلمانی اين کشور گفته اند که گروه حزب الله لبنان، زرادخانه خود را با موشک های ميان برد و دوربرد بازسازی کرده است.


روزنامه اسرائيلی «ها آرتص» روز چهارشنبه نوشت که به گفته اين افسران، برآوردهای اطلاعاتی نشان می دهد که حزب الله ممکن است از طريق سازمان ديگری به اقدام تازه ای عليه اسرائيل در شمال اين کشور دست بزند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز سه شنبه در بازديد از مرز اين کشور با لبنان گفت که «حزب الله قدرتمند تر شده است» اما هشدار داد: «اسرائيل قوی ترين کشور منطقه به شمار می رود و به هيچ کسی توصيه نمی کنم که از آن سوی مرز بخواهد ما را محک بزند.»


جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل از سه دهه پیش که روابط میان دو کشور قطع شد ادبیات خصمانه ای را در برخوردهای خود حاکم کرده اند و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران نیز در چندین سخنرانی خود خواستار محو اسرائیل از نقشه جهان شده است.


اسرائیل با متهم کردن جمهوری اسلامی به تعقیب برنامه ساخت بمب اتمی خواستار مقابله بین المللی با اقدامات جمهوری اسلامی شده است.


XS
SM
MD
LG