لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

سازمان حج و زیارت ایران سفر حج عمره را به حال تعلیق در آورد


يك مقام سازمان حج و زيارت جمهورى اسلامى ايران روز يكشنبه اعلام كرد كه اين كشور به دليل «رفتار پليس عربستان» اعزام زائران عمره را به عربستان معلق كرده است.

عبدالله نصيرى، مدير روابط عمومى سازمان حج و زيارت ايران، خبرگزارى فرانسه گفته است: «تا زمانى كه ماموران مذهبى عربستان به رفتار منزجر كننده خود با زائران ايرانى پايان ندهد، اعزام زائران عمره به عربستان از سوى دولت ايران در شرايط تعليق باقى مى ماند.»

وى دليل اين اقدام دولت ايران را نوع رفتار هيئت امر به معروف و نهى از منكر عربستان با زائران ايرانی عنوان كرد و گفت كه اعزام زائران تعليق شده است، نه متوقف.

مقام هاى جمهورى اسلامى و رسانه هاى دولتى ايران در ماه هاى اخير از آنچه كه بد رفتارى با زائران ايرانى و آزار و اذيت آنها توسط ماموران امر به معروف و نهى از منكر اعلام كرده اند، بارها شكايت كرده و خواستار تغيير رفتار دولت عربستان شده اند.

روز شنبه، ۲۶ دى ماه، على ليالى، رييس سازمان حج و زيارت گفته بود كه بخش عمده بد رفتارى با زائران ايرانى در عربستان مربوط به «عوامل سطح پايين اين كشور در فرودگاه ‌ها و حوزه ‌هاى خدماتى سفر» است و افزوده بود: «ما اين بحث‌ها را احصا كرده ‌ايم و اگر با طرف سعودى در اين ‌باره به تفاهم برسيم، در كوتاه ‌ترين فرصت، عمليات عمره را آغاز مى ‌كنيم.»

سيد على قاضى عسگر، نماينده جديد آيت الله خامنه اى در امور حج و زيارت، نیز روز شنبه در مراسم معارفه خود عربستان را متهم كرد كه تمايل ندارد ايران از ظرفيت عمره استفاده نكند.

در حالى كه رييس روابط عمومى سازمان حج و زيارت هر گونه انگيزه سياسى در تعليق حج عمره براى ايرانى ها را رد كرده است ولى نماينده جدید ولى فقيه در اين سازمان، اذعان كرده است كه مشكلات سياسى سبب بروز تنش در مسائل مربوط به حج بين تهران و رياض شده است.

آقاى قاضى عسگر گفته است: «مسايلى كه بين دو كشور در بعد سياسى وجود دارند توسط مقامات مسؤول، دولت و وزارت امور خارجه پى‌ گيرى مى‌ شوند و ما هم در هماهنگى ‌هايى كه با رييس سازمان حج و زيارت و مسؤولان دولت عربستان داريم، تلاش مى‌كنيم، اين مسير باز بماند.»

تا پيش از توقف سفر حج عمره براى ايرانى ها، سالانه ۸۲۰ هزار نفر براى انجام اين مراسم به عربستان اعزام مى شدند.

روابط ايران و عربستان كه در دوران رياست جمهورى محمد خاتمى شاهد دوره اى گرم و دوستانه بود با روى كار آمدن محمود احمدى نژاد در سال ۱۳۸۴ و سياست هاى تندروانه دولت او در عرصه سياست خارجى به تيرگى گرائيده است.

عربستان و برخی از كشورهاى عربى، ايران را متهم مى كنند كه با حمايت از گروه هاى شيعه در عراق، لبنان و يمن و همچنين حماس در نوار غزه به دنبال افزايش ميزان نفوذ خود در جهان عرب است.

درگيرى هاى تازه ميان شورشيان شيعه در يمن كه «حوثى ها» خوانده مى شوند با دولت صنعا، تنش را در روابط تهران و رياض افزايش داده است.

هفته گذشته، محمود احمدى نژاد به انتقاد از حملات دولت عربستان به مواضع شيعيان در نوار مرزى خود با يمن پرداخت و گفت: «اگر گوشه اى از سلاح عربستان به نفع غزه و عليه صهيونيست ها به كار گرفته مى شد امروز اثرى از صهيونيست ها نبود.»

اين در حالى است كه يمن، ايران را به دخالت در امور داخلى خود متهم كرده و از ارسال مهمات و تجهيزات براى شورشيان از سوى تهران خبر داده است
XS
SM
MD
LG