لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

ايران از طرح ايجاد بانك سوخت هسته اى استقبال كرد


محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران، براى ديدارى رسمى به قزاقستان سفر كرده است.
محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران، براى ديدارى رسمى به قزاقستان سفر كرده است.
ايران روز دوشنبه از طرح بانك سوخت هسته اى كه بخشى از ایده آمريكا براى نظارت شديد بين المللى بر اورانيوم غنى شده در جهان است حمايت كرد.

محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران، كه براى ديدارى رسمى به قزاقستان سفر كرده است در اين زمينه گفت: «ما فكر مى كنيم كه ايده نور سلطان نظربايف (رييس جمهور قزاقستان) مبنى بر ايجاد بانك سوخت هسته اى در اين كشور پيشنهاد بسيار خوبى است و با توجه به سوابق قزاقستان مى توان به عملياتى شدن آن خوشبين بود.»

وى افزود: «هر كشورى كه معادن اورانيوم و توانايى توليد سوخت داشته باشد مى تواند بانك سوخت هسته اى نيز ايجاد كند.»

ايده بانك جهانى سوخت هسته اى به كشورها اجازه مى دهد تا از موجودى اين بانك استفاده كنند بدون اينكه نيازى به غنى سازى اورانيوم داشته باشند.

در صورت تشكيل چنين انبارى، سازمان بين المللى انرژى اتمى بر آن نظارت خواهد داشت ولى مسئله زمان اجرا و هزينه آن همچنان در هاله اى از ابهام قرار دارد.

ايران در گذشته اعلام كرده بود كه در صورت تضمين دريافت سوخت هسته اى از خارج موضوع متوقف كردن فعاليت هاى اتمى خود را بررسى مى كند. با اين حال اين كشور با عدول از اين موضع بارها تاكيد كرده است كه توليد سوخت هسته اى و غنى سازى اورانيوم حق مسلم اين كشور است.

غنى سازى اورانيوم كاربرد دو گانه دارد و از آن مى توان هم براى توليد سوخت نيروگاه هاى اتمى و هم با غنى سازى آن در مقياس بالا، براى ساخت بمب اتمى مورد استفاده قرار داد.

ايده بانك جهانى سوخت هسته اى به كشورها اجازه مى دهد تا از موجودى اين بانك استفاده كنند بدون اينكه نيازى به غنى سازى اورانيوم داشته باشند.
نور سلطان نظربايف كه كشورش يكى از بزرگترين توليد كننده هاى اورانيوم در جهان است روز دوشنبه گفت كه قزاقستان آماده است تا ميزبان بانك سوخت هسته اى باشد.

لزوم «تغييرات اساسى» در سياست هاى آمريكا

محمود احمدى نژاد روز دوشنبه در بخش ديگرى از سخنان خود با استقبال از ابتكارهاى باراك اوباما در قبال ايران گفت: تهران از ايجاد تغييرات اساسى و واقعى در سياست هاى آمريكا استقبال مى كند.

باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، با ايجاد چرخشى در سياست خارجى اين كشور خواستار مناسبات بهتر با تهران و آغاز نو در روابط ميان دو كشور شده است.

ايران در باره سياست تازه آمريكا تاكنون موضع محتاطانه اى گرفته است.

رييس جمهورى اسلامى ايران گفت: «اميدواريم رييس جمهور جديد آمريكا بتواند تغييرات اساسى ايجاد كند. وى گفته است كه مى خواهد سياست هاى جديد خود را به ويژه در خصوص منطقه ما اعلام كند و ما اميدواريم شاهد اين تغييرات اساسى باشيم.»

وى افزود: «ما قبلا اعلام كرده ايم كه منتظر اقدام عملى و تغييرات واقعى از سوى آمريكا هستيم، فعلا سخنرانى ها، سخنان خوبى است اما بايد ديد كه در عمل چه مى كند.»

به گفته آقاى احمدى نژاد، «اگر تغييرات اساسى اتفاق بيفتد ما به طور حتم استقبال مى كنيم.»

ايران و آمريكا از سال ۱۳۵۸ و به دنبال قطع رابطه ميان دو كشور سه دهه است كه مناسبات رسمى با يكديگر ندارند. روابط ميان تهران و واشينگتن در اين دوران همواره متشنج و خصمانه بوده است.

آمريكا بارها ايران را متهم كرده است كه در چارچوب برنامه هسته اى خود به دنبال توليد سلاح اتمى است ولى تهران اين ادعا را رد كرده و ماهيت فعاليت هاى هسته اى خود را صلح آميز دانسته است.

با اين حال، آقاى اوباما بر خلاف جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا، لحن ملايم ترى را در قبال ايران در پيش گرفته است و مى گويد اگر ايران مشت گره كرده خود را باز كند دست دوستى آمريكا به سوى اين كشور دراز خواهد شد.

آقاى اوباما روز دوشنبه در پارلمان تركيه با اشاره به اين كه «آينده از آن كسانى است كه خلق مى‌كنند، نه ويران» خطاب به ايران گفت: «رهبران ايران بايد بين داشتن تسليحات هسته‌اى يا ساختن آينده‌اى بهتر براى مردم خود يكى را انتخاب كنند.»
XS
SM
MD
LG