لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

«صدور مجوز تاسیس دفتر شورای ایرانی - آمریکایی در ایران»


شوراى ايرانى – آمريكايى كه براى بهبود روابط ميان تهران و واشينگتن تلاش مى كند اعلام كرد كه از دولت آمريكا براى تاسيس دفتر در ايران اجازه رسمى گرفته است.


بر اساس بيانيه اى كه اين شورا در وب سايت رسمى خود منتشر كرده است، اين اجازه از سوى دفتر كنترل دارايى هاى خارجى صادر شده و نخستين مجوزى است كه در سال هاى اخير براى يک تشكل غير دولتى در آمريكا برای حضور در ایران صادر مى شود.


شوراى ايرانى – آمريكايى از سوى هوشنگ امير احمدى تاسيس شده كه در سال هاى اخير بارها به ايران سفر كرده است و پس از اظهار تمايل واشينگتن به تاسيس دفترى در تهران براى رسيدگى به امور ايرانيان عازم آمريكا، نيز چندين بار به ايران سفر كرد.


وى مى گويد كه در جريان سفرهاى خود با مقام هاى ايرانى نيز ديدار كرده است ولى اين اظهارات به طور رسمى تاييد نشده است.


اين شورا در بيانيه خود اشاره كرده است كه « از اين فرصت بزرگ براى گشايش بيشتر در ماموريت خود در زمينه ارتقاء گفت و گو و تفاهم ميان مردم و دولت هاى ايران و آمريكا بهره مى گيرد.»


شوراى ايرانى – آمريكا مى گويد كه حضور اين نهاد غير دولتى در ايران به برنامه هاى مبادله آموزشى و دانشجويان كمک خواهد كرد و همچنين به ارتقاء گفت و گوها از طريق ميزگردها، كنفرانس ها و نشريات تحليلى و آموزشى یاری خواهد رساند.


به گفته اين شورا، دفتر آن در تهران مى تواند به امكان درک و شفافيت بيشتر در روابط ايران و آمريكا بيش از آنچه كه اكنون وجود دارد، کمک کند و زمینه را برای عادی سازی روابط دو کشور فراهم کند.


مقام هاى ايرانى هنوز به اين خبر واكنش نشان نداده اند و شوراى ايرانى – آمريكايى هم در بيانيه خود به اين موضوع اشاره نكرده كه آيا ايران با چنين درخواستى موافقت كرده است يا نه. ولى به نظر مى رسد با توجه به سفرهاى متعدد آقاى امير احمدى به تهران احتمالا ايران در جريان اين تحول قرار دارد.


آقاى امير احمدى اسفندماه گذشته در گفت و گو با نشريه اصلاح طلب «شهروند امروز» چاپ تهران اعلام كرد: « بعد از ۱۰ سال كه دولت آقاى خاتمى به بهانه هاى واهى مرا از حضور در ايران منع مى كرد، آقاى احمدى نژاد درخواستم براى حضور در ايران را پذيرفت و من به اين سفر آمدم.»


شوراى ايرانى – آمريكا مى گويد كه حضور اين نهاد غير دولتى در ايران به برنامه هاى مبادله آموزشى و دانشجويان كمك خواهد كرد و همچنين به ارتقاء گفت و گوها از طريق ميزگردها، كنفرانس ها و نشريات تحليلى و آموزشى یاری خواهد رساند.

وى افزود: «متاسفانه سياست ايران براى آمريكا و سياست آمريكا براى ايران، هيچ گاه شفاف نبوده است. وقتى مقام معظم رهبرى در يزد سخنرانى مى كنند و مى گويند كه ما هميشه نمى توانيم دشمن باشيم اما رابطه شرايطى دارد، اين سخن را در آمريكا آن گونه كه بايد تفسير نمى كنند. كار من بيان واقعيت اين ديدگاه ها و جلوگيرى از تفسيرهاى مغرضانه است.»


«تحولى تازه»


در صورتى كه دفتر اين شورا در ايران تاسيس شود اين اقدام تحولى تازه در مناسبات غير دولتى ميان ايران و آمريكا است كه در سه دهه گذشته شاهد فراز و فرودهاى زيادى بوده است.


تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ كه دانشجويان چپگراى موسوم به «پيرو خط امام» به سفارت آمريكا در ايران حمله كردند مناسبات سياسى با يكديگر ندارند و سفارت سوئيس در تهران نقش رابط ميان دو كشور را ايفاء مى كند.


دو كشور در طول سه دهه گذشته بر سر موضوعات مختلفى از جمله حمايت ايران از تروريسم بين المللى، مخالفت با صلح خاورميانه و برنامه هسته اى جمهورى اسلامى ايران با يكديگر چالش داشته اند.


آمريكا همچنين بارها از نقض حقوق بشر و حقوق اقليت هاى دينى و قومى در ايران انتقاد كرده است.


تيرماه گذشته، روزنامه «نيويورک تايمز»، از تمايل آمريكا به گشايش دفتر حافظ منافع خود در تهران خبر داد و نوشت كه موضوع گشايش اين دفتر، از دو سال پيش در وزارت امور خارجه آمريكا در حال بررسى بوده است.


اين روزنامه، هدف از راه اندازى چنين دفترى، سهولت در ارائه ويزا به ايرانيان عنوان كرد كه ناچارند براى دريافت رواديد سفر به آمريكا، به كشورهاى ديگر بروند.


وزارت امور خارجه آمريكا حاضر به رد يا تاييد اين گزارش ها نشده است ولى محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران و منوچهر متكى، وزير امور خارجه، در واكنش هاى جداگانه اى اعلام كردند كه «گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران قابل بررسى است.»


محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران، روز ۲۳ تير ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: « ايران از پيشنهاد بازگشايى دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران استقبال مى كند.»


XS
SM
MD
LG