لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

کیک زرد، پیتزای قورمه سبزی و رقابت یک ایرانی


حسین اربابی ابتكارات ديگرى هم دارد از جمله پيتزاى كله پاچه، پيتزاى سيراب شيردون يا مثلا پيتزاى زرشك پلو با مرغ!
حسین اربابی ابتكارات ديگرى هم دارد از جمله پيتزاى كله پاچه، پيتزاى سيراب شيردون يا مثلا پيتزاى زرشك پلو با مرغ!

شايد از ايران هواپيما، تكنولوژى يا نوآورى هاى بهداشتى و پزشكى به جهان صادر نشود اما دست كم قورمه سبزى به اقصى نقاط كره خاكى صادر مى شود.


صادراتى كه نه تنها جز فرآورده هاى غذايى و كشاورزى و خانگى به شمار مى رود، بلكه بايد آن را از انواع صادرات فرهنگى نيز دانست.


چون نه فقط در رستوران هاى رنگارنگ ايرانى در اروپا و آمريكا مى توان قورمه سبزى خورد، بلكه در يك رستوران كاملا سنتى ايتاليايى هم ديگر مى توان پيتزاى قورمه سبزى سفارش داد.


آوازه پيتزاى قورمه سبزى نخستين بار در ايران بالا گرفت. جايى كه تلويزيون دولتى جمهورى اسلامى اين نوآورى غذايى را در برنامه هاى خبری اش به همه شهروندان معرفى كرد.


پيتزاى قورمه سبزى حتى در آهنگ هاى روز ايرانى هم شنيده شد. البته معلوم نيست قبل، بعد يا همزمان با طبخ اين پيتزا روى ميز آشپزخانه سازنده آن يعنى حسين اربابى.


پيتزاى قورمه سبزى در كنار انواع چيزهاى ديگر سر از يكى از معروف ترين ترانه هاى گروه كيوسك به اسم «عشق سرعت» در آورد.


در كنار «توسعه به سبك چينى»، «دموكراسى دينى»، «دانشگاه شهر بازى» و «كيك زرد».


پيتزاى قورمه سبزى در كنار انواع چيزهاى ديگر سر از يكى از معروف ترين ترانه هاى گروه كيوسك به اسم «عشق سرعت» در آورد. در كنار «توسعه به سبك چينى»، «دموكراسى دينى»، «دانشگاه شهر بازى» و «كيك زرد.»

پيتزاى قورمه سبزى كه موادش از ايران به ايتاليا رفته بود توانست در سال ۲۰۰۷ ميلادى، براى سازنده خود يعنى حسين اربابى يك ديپلم افتخار همراه بياورد. آن هم در ميان ده ها پيتزا زن معروف از سراسر جهان كه در مسابقه پيتزا زنى در ايتاليا شركت كرده بودند.


احمد رافت همكار راديو فردا در رم براى ديدار با اين آشپز ايرانى به شهرى كه آقاى اربابى در آن ساكن است يعنى لچه رفت و او را در خانه اش پيدا كرد.


حسين اربابى قبل از هر چيز مى گويد خوشحال است كه توانسته نام ايران را بر سر زبان ها بياندازد و براى آن كشور افتخار كسب كند. آقاى اربابى كه ايتاليا را سرزمين دوم خود مى داند، در ضمن خوشحال است كه توانسته دو فرهنگ را به هم وصل كند.


شايد امروز براى بسيارى در شهر لچه ايتاليا، اسم ايران فقط تداعى كننده اورانيوم و اختلافاتش با غرب نيست.


ولى نه فقط در ايتاليا، چه بسا كه به زودى در لاس وگاس آمريكا هم نام ايران با پيتزاى قورمه سبزى گره بخورد. جايى كه حسين اربابى به زودى به آن سفر خواهد كرد تا در مسابقات جهانى پيتزا شركت كند، آنهم با پيتزاى معروف قورمه سبزی اش.


و نه فقط پيتزاى قورمه سبزى... چون حسين اربابى تنها از قورمه سبزى پيتزا نمى سازد و آن طور که وی مى گويد: ابتكارات ديگرى هم دارد از جمله پيتزاى كله پاچه، پيتزاى سيراب شيردون يا مثلا پيتزاى زرشك پلو با مرغ!

آقاى اربابى آرزو مى كند بتواند پيتزاهاى مخصوص ايرانى را جهانى كند. اما به هر حال بايد منتظر ماند و ديد در رقابت ميان كيك زرد و پيتزاى قورمه سبزى كدام يك بالاخره جهانى خواهند شد.


XS
SM
MD
LG