لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

روزنامه هاى پنج شنبه ایران؛ ۱۳ آبان ۱۳۸۹


روزنامه هاى تهران امروز، ابتكار و جمهورى اسلامى گزارش هايى درباره تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامى و نيز مهلت يك هفته اى كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به وزارت بهداشت براى « لغو انحلال دانشگاه علوم پزشكى ايران » منتشر كرده اند.

به نوشته روزنامه تهران امروز، براساس تغييرات جديد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامى كه سه شنبه شب از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به تصويب رسيد « اعضاى هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى از ۱۳ نفر به ۱۰ نفر تقليل يافته » و احكام اعضاى هيات امنا نيز كه پيشتر بايد به امضاى اكبر هاشمى رفسنجانى رييس هيات موسس اين دانشگاه مى رسد از اين پس « از سوى محمود احمدى نژاد رييس شوراى عالى انقلاب فرهنگى صادر خواهد شد. »

علاوه بر اين، در تغيير جديد اساسنامه دانشگاه آزاد، وضعيت مالكيت اين دانشگاه هم از عنوان « موسسه عمومى و غيردولتى » به عنوان « موسسه غير خصوصى و غير دولتى » تغيير يافته است.

تهران امروز نوشته كه اين تغيرات به دنبال نامه آيت الله خامنه اى درباره دانشگاه آزاد اسلامى صورت گرفته ، نامه اى كه در آن رهبر جمهورى اسلامى وقف دانشگاه آزاد از سوى هيات موسس اين دانشگاه را باطل اعلام كرد.

اين روزنامه با تاكيد براينكه تغييرات انجام شده در اساسنامه دانشگاه آزاد به « كاهش وزن هيات موسس » منجر شده ، نوشته است: « يك تغيير محسوس ديگر هم در ماده ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد صورت گرفته و بر اساس آن وزن هيات موسس دانشگاه كمتر شده » و بر اين اساس عضويت سه نفر عضو هيات موسسين دانشگاه در هيات امناى اين دانشگاه بايد « به تاييد شوراى عالى انقلاب فرهنگى » برسد.

تهران امروز همچنين نوشته با تغييرات انجام شده در اساسنامه دانشگاه آزاد « به نظر مى ‌رسد شائبه دولتى شدن اين دانشگاه به قوت خود باقى مانده است. »

روزنامه ابتكار نيز با انتشار گزارشى از « جزئيات تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد » مهمترين تغيير اين اساسنامه را جابجايى مرجع صدور حكم « اعضاى هيات امناى دانشگاه آزاد » از « رييس هيات موسس دانشگاه آزاد » كه هاشمي رفسنجانى است به «رييس شوراى عالى انقلاب فرهنگى» يعنى محمود احمدى نژاد، دانسته است.

روزنامه جمهورى اسلامى نيز در پيوند با تداوم اعتراضات به انحلال دانشگاه پزشكى ايران از «مهلت يك هفته‌اى مجلس به وزيربهداشت براى لغو انحلال دانشگاه علوم پزشكى ايران» خبر داده است.

اين روزنامه از قول رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراى اسلامى نوشته كه طى جلسه اعضاى اين كميسيون با مرضيه وحيد دستجردى براى بررسى انحلال دانشگاه علوم پزشكى ايران «اكثر اعضا به وزير بهداشت پيشنهاد لغو اين دستور را دادند و مسئولان وزارت بهداشت نيز اعلام كردند كه پس از بررسى هفته آينده نتيجه را اعلام مى كنند.»

على عباسپور تهرانى رييس كميسيون آموزش مجلس همچنين گفته است: «با تجربه آزمون دستيارى و مشكلاتى كه براى آن به‌وجود آمد، و بحث انحلال دانشگاه علوم پزشكى ايران، دوباره پرونده قديمى جداسازى و منفك شدن آموزش پزشكى از وزارت بهداشت و واگذارى دوباره آن به وزارت علوم در كميسيون آموزش باز شده است.»

بازداشت نازنين خسروانى، روزنامه نگار در تهران

روزنامه آرمان در شماره پنج شنبه ۱۳ آبان از بازداشت نازنين خسروانى، روزنامه نگار، خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، ماموران وابسته به نهادهاى امنيتى سه شنبه شب نازنين خسروانى را در منزلش بازداشت كردند و تاكنون مقام هاى مسئول «اتهام و نيز محل نگهدارى» اين روزنامه نگار را اعلام نكرده اند.

نازنين خسروانى در كارنامه روزنامه نگاريش عضويت در تحريريه روزنامه هاى نوروز، بهار، دوران امروز، كارگزاران، سرمايه و بسيارى از روزنامه هاى نزديك به اصلاح طلبان را دارد؛ روزنامه هايى كه اغلب از سوى هيات نظارت بر مطبوعات و نيز قوه قضائيه توقيف شده اند. بازداشت نازنين خسروانى چند روز پس آن صورت مى گيرد كه دو روزنامه كيهان و رسالت دور تازه اى از حملات به روزنامه هاى اندك شمار منتقد دولت را آغاز كرده و خواستار برخوردهاى بيشتر با مطبوعات منتقد دولت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در روزهاى اخير با انتشار بيانيه اى اعلام كرد كه شدت بخشيدن به بازداشت و محاكمه روزنامه نگاران ضمن آنكه تداوم «سركوب مطبوعات و روزنامه نگاران است كه از ۲۲ خرداد ۸۸ در ایران اوج گرفته»، واكنش مقام هاى جمهورى اسلامى به قرار گرفتن در رتبه ۱۷۵ رده بندى آزادى مطبوعات در دنيا در سال ۲۰۱۰ نيز هست.

بازداشت محمدرضا مقيسه روزنامه نگار در دوم آبان و نيز صدور حكم محكوميت يك سال زندان و ۳۰ سال محروميت از فعاليت روزنامه نگارى براى ژيلا بنى يعقوب پيش و البته بازداشت نازنين خسروانى تازه ترين موارد سركوب مطبوعات و برخورد با روزنامه نگاران در ايران است.

«تجمع بازنشستگان مقابل مجلس»

روزنامه جهان صنعت گزارش داده كه جمعى از بازنشستگان خانه كارگر غرب تهران و شهر رى روز چهارشنبه براى اعتراض به وضعيت معيشتى و درمانى كارگران بازنشسته ، تجمعى در مقابل ساختمان مجلس شوراى اسلامى برگزار كرده اند.

به نوشته اين روزنامه، تجمع ‌كنندگان با در دست گرفتن پلا‌كاردهايى مخالفت خود را با جدا شدن درمان مستقيم از تامين اجتماعى و انتقال آن به وزارت بهداشت اعلام كردند.

جهان صنعت همچنين نوشته كه كارگران بازنشسته «خواستار توجه مجلس به وضعيت معيشتى كارگران شده اند.»

كارگران بازنشسته در هفته هاى اخير با انتشار بيانيه و نامه هاى اعتراض آميز اعلام كرده اند كه سازمان تامين اجتماعى و دولت درحالى كه مى بايست متناسب با نرخ تورم، دستكم ۱۵ درصد حقوق شان را افزايش مى داد بر خلاف ماده ۹۶ قانون تامين اجتماعى تنها شش درصد نسبت به سال ۸۸ حقوق بازنشستگان را افزايش داده است.

همزمان روزنامه آرمان از « شكايت بازنشستگان تامين اجتماعى به سازمان بازرسى كل كشور » خبر داده و نوشته است: « كانون كارگران بازنشسته تامين اجتماعى استان تهران در نامه‌اى به مصطفى پورمحمدى خواستار ورود اين سازمان به بخشنامه غير قانونى افزايش شش درصدى مستمرى ‌ها در سازمان تامين اجتماعى شد.»

بازنشستگان در نامه خود اعلام كرده اند كه «صندوق تامين اجتماعى با صدور بخشنامه شماره ۵۹ مستمرى ‌ها حقوق كليه بازنشستگان و مستمرى بگيران مشمول قانون تامين اجتماعى را به ميزان شش درصد افزايش داده اما اين اقدام صندوق تامين اجتماعى به صراحت ماده ۹۶ قانون تامين اجتماعى را زير سوال مى ‌برد. »

در اين نامه با اشاره به بى جواب ماندن «مراجعه و پيگيرى مكرر بازنشستگان از سوى سازمان تامين اجتماعى» از رييس سازمان بازرسى كل كشور خواسته شده تا دستور بررسى و احقاق حقوق بازنشستگان را صادر كند.

صدور دستورالعمل و تشكيل كميته براى اسلامى كردن نماى ساختمان ها

روزنامه جمهورى اسلامى به نقل از معاون شهرسازى و معمارى شهردارى تهران از «تهيه دستورالعمل» و «تشكيل كميته» براى «اسلامى كردن نماى ساختمان ها» در تهران خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، هيربد معصومى با تاكيد بر اينكه «تهران ، شهرى نيست كه نشانى از اسلامى بودن در سيماى خود داشته باشد» گفته است: «دستور العملى براى نماى ساختمان‌هاى بالاتر از سه هزار متر مربع تهيه شده تا نماى مربوط به آن ها در كميته كارشناسى كه تركيبى از اساتيد دانشگاه و مديران مربوطه است، بررسى و تاييد شود و بعد از اين مرحله به اجرا درآيد.»

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى تهران در عين حال اعلام كرده كه اين كميته همان كميته اى است كه از دو سال پيش در اداره كل معمارى و ساختمان براى تطبيق نماى ساختمان هاى مساجد با معمارى اسلامى تشكيل شده، و از اين پس مسئوليت بررسى و تائيد نماى كليه ساختمان هاى بالاى سه هزار متر مربع در تهران را بر عهده خواهد داشت.

معاون شهردار تهران علاوه بر انتقاد از نماى عموم ساختمان ها در تهران، گفته است كه در تهران «در بسيارى موارد معمارى مساجد نيز گوياى كاركرد اين اماكن نيست و بايد چارچوب و الگويى براى آن مشخص شود.»

بررسى پرونده مرگ مبهم پزشك بازداشتگاه كهريزك در «روال عادى»

روزنامه ابتكار تازه ترين اظهار نظر فرمانده پليس آگاهى درباره سرنوشت پرونده مرگ مبهم رامين پور اندرجانى را منتشر كرده و از قول مصطفى رجبى نوشته است: «پرونده پزشك كهريزك در حال پيگيرى است و بين پليس آگاهى و دستگاه قضايى در يك روال عادى در حال بررسى است.»

رامين پوراندرجانى پزشك وظيفه اى بود كه به دليل معاينه از شمارى از بازداشت شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه كهريزك اطلاعات منحصر به فردى از جزئيات فاجعه و چگونگى شكنجه بازداشت شدگان از سوى ماموران اين بازداشتگاه داشت، شكنجه هايى كه دستكم به كشته شدن امير جوادى فر، رامين آقازاده قهرمانى، محمد كامرانى و محسن روح الامينى چهار نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات منجر شد.

رامين پوراندرجانى همزمان با افشاى جنايات بازداشتگاه كهريزك و گشوده شدن پرونده قضايى آن، شب ۱۹ آبان ۸۸ در محل انجام سربازی اش در بهدارى نيروى انتظامى به مرگى مشكوك و مبهم درگذشت.

مقام هاى نيروى انتظامى در اظهاراتى متناقض ابتدا مرگ رامين پوراندرجانى را بر اثر ايست قلبى در خواب و پس از آن بر اثر مسموميت اعلام كردند و به خانواده اش اجازه كالبد شكافى براى پى بردن به علت مرگ داده نشد، چنانكه تشييع و تدفين او نيز در ميان تدابير امنيتى شديد انجام گرفت.
XS
SM
MD
LG