لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

عراق ۳۶ عضو سازمان مجاهدین خلق را آزاد کرد


نمایی از اعتراض اعضای سازمان مجاهدین خلق مستقر در اردوگاه اشرف به حضور نیروهای امنیتی عراق
نمایی از اعتراض اعضای سازمان مجاهدین خلق مستقر در اردوگاه اشرف به حضور نیروهای امنیتی عراق
دولت عراق روز چهارشنبه ۳۶ نفر از اعضاى بازداشت شده سازمان مجاهدين خلق در جريان حمله به اردوگاه اشرف را پس از دو ماه، از زندان آزاد كرد.

گزارش خبرگزارى ها حاكى است كه افراد آزاد شده به اردوگاه اشرف انتقال داده شده اند.

شهريار كيا، از سخنگويان سازمان مجاهدين خلق، مدعى شده است كه اين افراد در طول ۷۲ روز بازداشت خود اعتصاب غذا كرده بودند و در هفت روز گذشته، دست به اعتصاب خشك زده بودند.

وى گفته است: «اعتصابيون كه در عراق به گروگان گرفته شده بودند، پيروزمندانه به اردوگاه اشرف بازگشتند.»

شهريار كيا افزود: «اين افراد به محض ورود، براى استراحت و درمان به مركز درمانى اردوگاه اشرف منتقل شدند.»

۳۶ عضو سازمان مجاهدين خلق در جريان درگيرى نيروهاى امنيتى عراق با اعضاى اين سازمان در اردوگاه اشرف و طى روزهاى ۲۸ و ۲۹ ژوئيه بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش هاى منتشره، در جريان اين درگيرى دو روزه، حداقل ۱۱ نفر كشته، زخمى و يا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

دولت عراق مى گويد كه قصد داشته است تا در اردوگاه اشرف پست بازرسى پليس مستقر كند ولی با مقاومت و خشونت اعضاى سازمان مجاهدين خلق روبرو شده است.

مسئولان قضايى عراق هيچ اتهامى را متوجه بازداشت شدگان نكرده اند و به گزارش خبرگزارى فرانسه، سه بار از نيروهاى امنيتى عراق خواسته بودند تا اين افراد را آزاد كنند ولى آنها از اجراى اين دستور سر باز زده بودند.

مقام هاى بغداد در واكنش گفته بودند كه اين افراد به طور غير قانونى وارد خاك عراق شده اند.

سازمان مجاهدين خلق از اواسط دهه ۱۳۶۰ در عراق به سر مى برند و از سوى صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق، به انواع سلاح ها مجهز و در اردوگاه اشرف مستقر شده بودند.

اين اردوگاه كه بيش از ۳۵۰۰ نفر در آن سكونت دارند از زمان حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ ابتدا در كنترل نيروهاى آمريكايى بود و از اول ژانويه سال جارى، اداره آن به دولت عراق سپرده شده است.

على الدباغ، سخنگوى دولت عراق گفته است كه بغداد در جستجوى كشور ديگرى به جز ايران براى پذيرش اعضاى بازداشت شده سازمان مجاهدين خلق است.

عراق و آمريكا سازمان مجاهدين خلق را يك گروه تروريستى مى شناسند ولى اتحاديه اروپا در سال جارى، اين سازمان را از فهرست سياه خود خارج كرد.
XS
SM
MD
LG