لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

ارتش آمریکا: نفر دوم القاعده در عراق کشته شد


پاتريك دريسكول، از سخنگويان ارتش آمريكا گفته است: ابوقشواره هدايت تروريست هاى خارجى را به داخل خاك عراق بر عهده داشت.(عکس: AFP)
پاتريك دريسكول، از سخنگويان ارتش آمريكا گفته است: ابوقشواره هدايت تروريست هاى خارجى را به داخل خاك عراق بر عهده داشت.(عکس: AFP)

ارتش ايالات متحده آمريكا روز چهارشنبه اعلام کرد: مرد شماره دو القاعده عراق كه تبار مراكشى دارد در جریان عملياتى در شهر موصل، در شمال این کشور كشته شد.




در بيانيه اين ارتش آمده است كه رهبر كليدى القاعده عراق به رغم تشديد تدابير امنيتى توسط نيروهاى آمريكايى و عراقى به استخدام و آموزش جنگجويان خارجى در اين كشور مشغول بوده است.

نام اين رهبر القاعده «ابو قشواره» يا «ابو سارا» اعلام شده است و بر اساس بيانيه ارتش آمريكا، وى در افغانستان آموزش ديده و براى هدايت هواداران القاعده، در عراق به سر مى برد.


ارتش ايالات متحده آمريكا مى گويد: ابو سارا در ژوئن سال ۲۰۰۷ به عنوان يكى از رهبران ارشد القاعده در شمال عراق كار خود را آغاز كرد و با اعضاى برجسته اين گروه در افغانستان و پاكستان ارتباط داشته است.


رهبر اصلى القاعده در عراق به نام ابو ايوب المصرى يا ابو حمزه المهاجر شناخته مى شود.


آمريكا اعلام كرده است كه ابو قشواره در جريان عملياتى كه روز پنجم اكتبر انجام شد به قتل رسيد و چهار عضو ديگر القاعده نيز در اين حمله كشته شدند.


پاتريك دريسكول، از سخنگويان ارتش آمريكا گفته است: ابوقشواره هدايت تروريست هاى خارجى را به داخل خاك عراق بر عهده داشت و بارها گزارش شده بود، وى افرادى را كه قصد داشتند به كشور خود باز گردند تا اينكه بمبگذارى انتحارى و يا به عراقى ها حمله كنند را به قتل رسانده است.


ارتش آمريكا و عراق در ماه هاى اخير سلسله عملياتی را براى نابودى هسته هاى گروه القاعده در شهر موصل انجام داده اند و گفته مى شود كه اين شهر از مهمترين پايگاه هاى القاعده در عراق به شمار مى رود.


ارتش آمريكا و عراق در ماه هاى اخير سلسله عملياتی را براى نابودى هسته هاى گروه القاعده در شهر موصل انجام داده اند و گفته مى شود كه اين شهر از مهمترين پايگاه هاى القاعده در عراق به شمار مى رود.

در صورتى كه مرگ ابوقشواره تاييد شود، اين دومين رهبر القاعده عراق است كه ظرف دو روز گذشته خبر مرگ آنها اعلام مى شود.


ارتش آمريكا دو روز پيش نیز اعلام كرد كه ماهر الزبيدى معروف به ابو اسد يا ابو رامى را كه از فرماندهان القاعده بوده است به قتل رسانده است.


آمريكا مى گويد كه مرگ ابوقشواره شكست سنگينى براى شبكه ترور به ويژه در شمال عراق محسوب مى شود.


خشونت هاى عراق بويژه در بغداد در سال گذشته به شدت كاهش يافت ولى ارتش آمريكا هشدار داده است كه القاعده و ساير شورشيان همچنان تهديد عمده اى براى امنيت اين كشور به شمار مى روند.


تحولات تازه در قرارداد امنيتى


در همين حال، اخبار منتشره در باره قرارداد امنيتى ميان عراق و آمريكا حاكى است كه اين معاهده براى اعلام نظر سياستمداران عراقى تسليم آنها شده است.


از سوى ديگر مقام هاى عراقى اعلام كرده اند ايالات متحده آمريكا موافقت كرده كه بر اساس قرار داد امنيتى با عراق، بغداد در مرحله نخست اين اختيار را داشته باشد كه نيروهاى آمريكايى و طرف هاى قرارداد پنتاگون را كه متهم به جرايم عمده هستند و در ماموريت به سر نمى برند را تحت تعقيب قرار دهد.


خبرگزارى آسوشيتدپرس اين خبر را به نقل از برخی مقام های عراقی اعلام كرده است كه نخواسته اند نامشان فاش شود.


واشينگتن و بغداد چندين ماه است كه در باره قرارداد امنيتى ميان دو كشور در حال مذاكره هستند و هر دو طرف اعلام كرده اند كه به نسخه نهايى آن نزديك مى شوند.


علت تاخير در تصويب اين قرارداد، اختلاف بر سر مسائل حساس سياسى از جمله تاريخ ترك عراق توسط نيروهاى آمريكايى و همين طور امكان محاكمه آنها در دادگاه هاى عراق در صورت تخلف و ارتكاب جرم بوده است.


على الدباغ، سخنگوى دولت عراق گفته است: بر اساس قرارداد امنيتى ميان دو كشور كه در حال بررسى است نيروهاى آمريكايى بايد تا سال ۲۰۱۱ عراق را ترك كنند، مگر اينكه از ارتش اين كشور خواسته شود كه در اين كشور باقى بمانند.


XS
SM
MD
LG