لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

رای مجلس عراق به ادامه حضور نیروهای خارجی


راى گيرى براى ادامه حضور نيروهاى غير آمريكايى در عراق به دنبال مشاجره هاى طولانى در پارلمان این کشور و استعفاى رييس آن به مدت چندين روز به تاخير افتاد.(عکس: EPA)
راى گيرى براى ادامه حضور نيروهاى غير آمريكايى در عراق به دنبال مشاجره هاى طولانى در پارلمان این کشور و استعفاى رييس آن به مدت چندين روز به تاخير افتاد.(عکس: EPA)

مجلس عراق روز سه شنبه تصويب كرد كه نيروهاى نظامى بريتانيا، استراليا و ساير مليت هايى كه در عراق حضور دارند پس از پايان مجوز سازمان ملل در اين كشور باقى بمانند.


راى گيرى براى ادامه حضور نيروهاى غير آمريكايى در عراق به دنبال مشاجره هاى طولانى در پارلمان این کشور و استعفاى رييس آن به مدت چندين روز به تاخير افتاد.


خالد العطيه، معاون رييس مجلس عراق می گوید: به دولت اختيار داده شده است تا تمام اقدامات لازم را در ارتباط با ادامه حضور نيروهاى غير آمريكايى انجام دهد.


وى افزود كه بر اساس مصوبه مجلس عراق، نيروهاى خارجى مى توانند تا پايان ژوئيه سال ۲۰۰۹ در اين كشور حضور داشته باشند.


نيروهاى نظامى بريتانيا، استراليا، ال سالوادور، رومانى، استونى و ناتو در انتظار ترتيبات جديدى براى حضور قانونى خود در عراق به سر مى برند. مهلت قانونى حضور اين نيروها كه سازمان ملل آن را تصويب كرده است در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۸ به پايان مى رسد.


بر اساس مصوبه پارلمان عراق، دولت نورى المالكى مى تواند بدون نياز به تصويب مجدد مجلس با كشورهاى ياد شده براى تمديد حضور نيروهاى آنها به توافق برسد.


روز يكشنبه مجلس عراق پيش نويس لايحه اى كه به بريتانيا، استراليا و ساير مليت ها اجازه عمليات در ماه مه و حضور آنها تا ماه ژوئيه را مى داد، رد كرده بود.


نمايندگان خواستار آن شده بودند كه ادامه حضور اين نيروها در چارچوب يك معاهده امنيتى شبيه آنچه با آمريكا منعقد شد، تعیین شود.


مشاجره بر سر اين موضوع سبب شد، محمود المشهدانى، رييس مجلس عراق كه يك فيزيكدان سنى مذهب است از سمت خود استعفاء دهد.


نمايندگان كرد و شيعه از آقاى مشهدانى خواسته بودند تا از مقام خود کناره گیری کند. هنوز جانشين وى مشخص نشده است.


از سوى ديگر، رييس جمهورى ال سالوادور روز سه شنبه اعلام كرد كه نيروهاى نظامى اين كشور را پس از تاريخ ۳۱ دسامبر از عراق خارج خواهد كرد.


ال سالوادور تنها كشور آمريكاى لاتين است كه نيروهاى نظامى آن همچنان در عراق حضور دارند . از زمان اعزام سربازان اين كشور به عراق در سال ۲۰۰۳، پنج نفر از سربازان ال سالوادور كشته شده و بيش از ۲۰ سرباز ديگر مجروح شده اند.


پيشتر نيز گوردون براون، نخست وزير بريتانيا از خروج سربازان اين كشور تا پايان ماه مه خبر داده بود. اين كشور چهار هزار سرباز در عراق دارد.


XS
SM
MD
LG