لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

«ایران و آمریکا با یکدیگر گفت وگو کنند»


آقای الربیعی می گوید که شش ماه پيش عراق در آستانه جنگ داخلی بود اما امروز هيچ کس از جنگ داخلی صحبت نمی کند.
آقای الربیعی می گوید که شش ماه پيش عراق در آستانه جنگ داخلی بود اما امروز هيچ کس از جنگ داخلی صحبت نمی کند.

دولت عراق از مشارکت جمهوری اسلامی در کنفرانس شرم الشيخ که در پايان هفته جاری برگزار خواهد شد، استقبال کرد.


«موفق الربيعی» مشاور امنيت ملی عراق با اعلام اين موضوع اظهار اميدواری کرد که برگزاری اين کنفرانس موجب پيشرفت و بهبود روابط ايران و آمريکا شود.


وی به خبرنگاران گفت: «برای عراق بسيار مهم است که باعث شود ايران و آمريکا با يکديگر گفت و گو کنند.»


از سوی ديگر، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در يک مصاحبه تلويزيونی، گفت: احتمال گفت و گوی رو در رو با منوچهر متکی، همتای ايرانی اش وجود دارد اما تاکيد کرد که اين گفت و گوی احتمالی تنها در باره موضوع امنيت عراق خواهد بود.


مشاور امنيت ملی عراق، تصميم جمهوری اسلامی برای شرکت در کنفرانس شرم الشيخ را گامی مثبت ارزيابی کرد و گفت: «بايد يخ روابط سرد بين دو کشور شکسته شود.»


آمريکا، جمهوری اسلامی را متهم به کمک به شبه نظاميان ستيزه جو در عراق کرده است اما موفق الربيعی می گويد که دولت عراق تاکنون مدرکی بدست نياورده است که اين موضوع را تاييد کند.


وی همچنين از لايحه قانونی کنگره آمريکا مبنی بر تعيين جدول زمانی برای خروج نيروهای ايالات متحده از عراق انتقاد کرد و آن را برگ برنده ای در دست تروريست ها و القاعده دانست.


مشاور امنيت ملی عراق افزود که هر اقدام شتابزده ای تاثيرات زيانباری نه تنها در عراق که در تمام منطقه خواهد داشت.


وی تاکيد کرد که تروريست ها خروج نيروهای آمريکايی از عراق را يک پيروزی بزرگ قلمداد خواهند کرد.


موفق الربيعی، همچنين به اوضاع امنيتی در عراق اشاره کرد و گفت که در جنوب و شمال عراق پيشرفت هايی در زمينه مسايل امنيتی ايجاد شده و خشونت ها در بغداد نيز کاهش يافته است.


وی افزود شش ماه پيش عراق در آستانه جنگ داخلی بود اما امروز هيچ کس از جنگ داخلی صحبت نمی کند.


آقای الربيعی گفت که شکست در عراق يک گزينه نيست چون در اين صورت تمام منطقه به آتش کشيده خواهد شد.


در همين حال، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که روز يکشنبه به بغداد رفته است پس از ديدار با معاون نخست وزير عراق گفت: «با وجود ابهام ها و ملاحظاتی که در مورد اجلاس شرم الشيخ داريم برای حمايت و پشتيبانی از دولت و ملت عراق در اين اجلاس شرکت می کنيم.»


نشست شرم الشيخ با هدف برقراری ثبات و امنيت در عراق و با حضور نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت و همسايگان عراق روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری (۱۳ و ۱۴ ارديبهشت) در اين شهر ساحلی مصر برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG