لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

«۸۷ هزار عراقی از سال ۲۰۰۵ در نتیجه خشونت ها کشته شده اند»


گزارش هاى منتشره تازه از سوى دولت عراق نشان مى دهد كه خشونت هاى اين كشور از سال ۲۰۰۵ بيش از ۸۷ هزار كشته بر جاى گذاشته است.

خبرگزارى آسوشيتدپرس كه مى گويد نسخه اى از اين گزارش را به دست آورده است با اشاره به آمارهاى منابع بيمارستانى عراق و گزارش هاى رسانه ها، اعلام كرد آمارها حاكى از آن است كه از زمان تهاجم امريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا كنون ۱۱۰ هزار عراقى جان خود را از دست داده اند.

جمع آورى آمار كشته شدگان در عراق از ۲۸ فوريه سال ۲۰۰۵ به طور رسمى از سوى وزارت بهداشت عراق آغاز شده است.

اين آمار بدون در نظر گرفتن افرادى است كه در شش سال گذشته مفقود شده و يا كشته شدگانى كه در بحبوحه جنگ بدون هيچ نشانه اى دفن شده اند.

اين گزارش مى افزايد: آمار منتشره تنها كسانى را در بر مى گيرد كه بوسيله تيراندازى، بمبگذارى، حملات خمپاره اى و گردن زدن جان خود را از دست داده اند.

اين خبرگزارى مى گويد كه آمارهاى دولتى مربوط به سال هاى ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ وجود ندارد. اما «شمارش اجساد عراق» كه گروهى غير دولتى و بريتانيايى است از زمان آغاز جنگ، شمار كشته شدگان را بر اساس گزارش رسانه ها و ساير منابع گرد آورى كرده است.

اين آمار حاكى است كه بيش از ۱۱۰ هزار نفر در جريان جنگ جان خود را از دست داده اند.

انتشار اين ارقام در حالى صورت مى گيرد كه روز پنجشنبه دو انفجار سهمگين در استان دياله عراق و شهر بغداد صورت گرفت كه در جريان آن ۷۸ نفر كشته شدند.

در اين انفجارها كه شديدترين آنها از ابتداى سال توصيف شده اند نزديك به ۴۵ زائر ايرانى جان خود را از دست دادند.

همزمان با اين انفجارها مقام هاى عراقى اعلام كردند كه ابوعمر البغدادى، رهبر القاعده در عراق را بازداشت كرده اند. مقام هاى آمريكايى هنوز اين خبر را تاييد نكرده اند.

كالين كاهل از مشاوران وزارت دفاع آمريكا روز پنجشنبه اعلام كرد كه احتمال دارد همزمان با عقب نشينى نيروهاى آمريكايى از عراق حملات شورشيان اين كشور افزايش يابد ولى برنامه اى براى تاخير در خروج ارتش آمريكا وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG