لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

آوارگان عراقی؛ موضوع کنفرانسی در ژنو


روز سه شنبه و چهارشنبه، کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل ميزبان کنفرانسی در ژنو درباره آوارگان عراقی است.
روز سه شنبه و چهارشنبه، کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل ميزبان کنفرانسی در ژنو درباره آوارگان عراقی است.

کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمين می زند ۴۰ تا ۵۰ هزار عراقی هر ماه از خانه های خود فرار می کنند تا از درگيری های فرقه ای و قومی و خشونت های موجود در اين کشور، در امان باشند.


روز سه شنبه و چهارشنبه، کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل ميزبان کنفرانسی در ژنو درباره آوارگان عراقی است.


کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل می گويد تا امروز حدود ۷۵۰ هزار عراقی به اردن فرار کرده اند و بيش از يک ميليون نفر به سوريه گريخته اند.


به عبارت ديگر از زمان آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون حدود يک پنجم مردم عراق مجبور شده اند به خارج از عراق بگريزند.


در همين حال به گفته کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ ميلادی تا کنون حدود ۷۵۰ هزار عراقی تمام اعضای خانواده خود را از دست داده اند اما همچنان در داخل عراق باقی مانده اند.


تاکنون خيلی کم درباره وضعيت پناهندگان گفته شده است. درباره مردمی که به خاطر خشونت و نا امنی مجبور به ترک وطنشان شده اند. اين مساله پس از ماه مارس ۲۰۰۶، فروردين ماه ۱۳۸۵، بيشتر اهميت پيدا کرد چرا که بمب گذاری در سامره، موج جديدی از درگيری های قومی و مذهبی در عراق بر انگيخت.
سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل شاخه عراق

مارکو روگيا، سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل شاخه عراق در امان است. او به راديو اروپای آزاد، راديو آزادی می گويد با وجود اينکه اطلاعات زيادی درباره امنيت، سياست و مسايل نظامی عراق به جهان می رسد با اين حال هنوز توجه کافی به سرنوشت و وضعيت پناهندگان عراقی نشده است.



وی می افزايد:« تاکنون خيلی کم درباره وضعيت پناهندگان گفته شده است. درباره مردمی که بخاطر خشونت و نا امنی مجبور به ترک وطنشان شده اند. اين مساله پس از ماه مارس ۲۰۰۶، فروردين ماه ۱۳۸۵ بيشتر اهميت پيدا کرد چرا که بمب گذاری در سامره، موج جديدی از درگيری های قومی ومذهبی در اين کشور بر انگيخت.»



مارکو روگيا می گويد کنفرانس ژنو تنها تلاش برای جلب توجه جهان به مشکل پناهندگان عراقی نيست و می افزايد:« ما می خواهيم شرکت کنندگان در اين کنفرانس متعهد شوند و با همتايان بين المللی خود برای کمک به عراقی ها در داخل و خارج اين کشور و پناهندگان تلاش کنند. بنابراين ما واقعا اميدواريم که اين کنفرانس فرصتی باشد که شرکت کنندگان مختلف امکان اين را داشته باشند که خيلی صريح ديدگاه هايشان را بيان کنند و به دنبال راه حل بگردند.»


اين سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل در ادامه به فهرست شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو اشاره می کند و آن را تاثيرگذار می داند.



سازمان عفو بين الملل روز دوشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که خاورميانه در آستانه يک بحران انسانی جديد قرار دارد.

وی می گويد:« نخست هياتی از سوی دولت عراق در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد. اگر اشتباه نکنم مشاور وزير از کشور سوريه در اين جلسه خواهد بود. از سوی دولت ايالات متحده نماينده ای از وزارت خارجه در اين کنفرانس خواهد بود. وزير مهاجرت و امور پناهندگان سوئد نيز شرکت خواهد کرد. همچنين نماينده ويژه ای از سوی دبير کل سازمان ملل با معاون امور انسانی اين سازمان در جلسه شرکت خواهند کرد.»


ديگر بخش های سازمان ملل و سازمان های بين المللی نيز در اين کنفرانس حاضر خواهند بود. سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل می گويد نمايندگان حدود ۶۰ سازمان غير دولتی نيز در اين کنفرانس حاضر هستند.


سازمان عفو بين الملل روز دوشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که خاورميانه در آستانه يک بحران انسانی جديد قرار دارد.


سازمان عفو بين الملل به اتحاديه اروپا، ايالات متحده و ديگر کشورها هشدار داده است تدابير فوری و موثری را برای کمک به مردم عراق که به دليل درگيری، آشوب و ناامنی مجبور به ترک وطن خود شده اند، اتخاذ کنند.


XS
SM
MD
LG