لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

«زمان اعمال تحریم های اساسی علیه ایران فرا رسیده است»


خانم لیونی می گوید که چین می تواند نقش موثری در فشار به ایران ایفاء کند.
خانم لیونی می گوید که چین می تواند نقش موثری در فشار به ایران ایفاء کند.

تزیبی لیونی، وزیر امور خارجه اسراییل، که با هدف اعمال تحریم های شدیدتر بر ایران به چین سفر کرده در تازه ترین اظهاراتش گفت که «اکنون زمان اعمال تحریم های اساسی بر ایران فرا رسیده است.»


بر اساس اظهارات خانم لیونی، اگر جامعه جهانی در مقابله با بحران هسته ای ایران سهل انگاری کند، دولت ایران این مسئله را نشانه ضعف قدرت های خارجی تلقی خواهد کرد.


وزیر امور خارجه اسراییل قبل از دیدار با ون جیابائو، نخست وزیر و یانگ جیه چی، وزیر امور خارجه چین، گفت: «ما باید تحریم های وسیعتر و جدی تری را بر ایران تحمیل کنیم تا پیام جامعه جهانی به گوش ایران برسد و دولت چین در این میان نقش سرنوشت سازی دارد.»


دیدار و گفت و گوی دو روزه وزیر امور خارجه اسراییل با دولتمردان چینی یک هفته پس از آن صورت می گیرد که اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، در جریان سفرش به لندن و پاریس از دو کشور بریتانیا و فرانسه خواست با اعمال تحریم های سنگین تر علیه ایران موافقت کنند.


تشدید فشارهای دیپلماتیک جهانی بر ایران بخشی از تلاش های گسترده قدرت های بزرگ دنیا علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است و گزارش های رسیده از اروپا حاکی است که هر دو کشور فرانسه و بریتانیا پشتیبانی خود را از اعمال تحریم های بیشتر بر ایران اعلام کرده اند.


در همین رابطه، وزیر امور خارجه اسراییل روز دوشنبه و در جریان سخنرانی در دانشگاه خلق پکن گفت که دولت چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (در مواجهه با برنامه های اتمی ایران) نقش کلیدی دارد و جامعه جهانی باید قبل از آنکه تهران به سلاح هسته ای دست یابد با این بحران مقابله کند.


به گفته خانم لیونی، تحریم موقعی کارساز است که همه کشورها در آن مشارکت کنند تا کشور تحت تحریم اهمیت و شدت آن را درک کند.


وزیر امور خارجه اسراییل همچنین از دولت چین خواست از نفوذش در خاورمیانه استفاده کرده و با دعوت از کشور های منطقه برای بازگشت به میز مذاکره نقش مثبت و سازنده ای را در روند صلح اسراییل و فلسطین به نمایش گذارد.


از پانزده سال پیش که روابط دیپلماتیک بین دو کشور چین و اسراییل آغاز شد، پکن همواره مناسبات خود را با تل آویو گسترش داده است.


دولت چین همچنین با کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران روابط و مناسبات گسترده ای دارد و ایران پس از آنگولا و عربستان سعودی، سومین کشور تامین کننده نفت چین محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG