لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

نخست وزير اسرائيل، ايران را به ارتکاب «جنايت جنگى» متهم كرد


آقاى نتانياهو می گوید: كشتى حامل صدها تن سلاح كه از سوى اسرائيل توقيف شده است قرار بود كه به دست گروه حزب الله لبنان برسد.
آقاى نتانياهو می گوید: كشتى حامل صدها تن سلاح كه از سوى اسرائيل توقيف شده است قرار بود كه به دست گروه حزب الله لبنان برسد.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز پنجشنبه ايران را متهم كرد كه با ارسال سلاح به گروه حزب الله لبنان «كه براى يك ماه جنگ كافى است مرتکب جنايت جنگى شده است.»

وى هدف ايران از اين اقدام را كشتن شمار زیادی از شهروندان اسرائيلى عنوان کرد.

آقاى نتانياهو گفت: كشتى حامل صدها تن سلاح كه از سوى اسرائيل توقيف شده است قرار بود كه به دست گروه حزب الله لبنان برسد.

نخست وزير اسرائيل گفت كه اين يك «جنايت جنگى» است و شوراى امنيت سازمان ملل متحد بايد به اين موضوع رسيدگى كند.

گروه حزب الله لبنان كه از سوى جمهورى اسلامى ايران و سوريه حمايت مى شود هر گونه ارتباطى با اين محموله را رد كرده است.

آقاى نتانياهو مى گويد: «هدف آنها يك چيز است، كشتن شمار زيادى از شهروندان تا جايى كه ممكن است.»

«ما مى دانيم كه رژيم ايران قصد داشت اين سلاح ها را براى حزب الله ارسال كند كه هزاران موشك به خاك ما شليك كرده است. اين موضوعى است كه جامعه بين المللى بايد امروز به طور ويژه بر روى آن تمركز كند.»

نخست وزیر اسرائیل
نيروى دريايى اسرائيل می گوید که روز چهارشنبه با توقیف یک کشتی در آب هاى نزديك قبرس، صدها راكت، موشك، خمپاره، گلوله هاى ضد تانك و ساير جنگ افزارهاى نظامى را كشف كرده است.

اسرائيل مدعى شده است كه اين سلاح ها از ايران بارگيرى شده و قرار بوده است كه به دست نيروهاى حزب الله برسد. با اين حال اين كشور هنوز سندى در اين زمينه منتشر نكرده است.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، مقام هاى اسرائيلى اميدوارند كه توقيف اين كشتى بتواند به آنها در مقابله با اتهام جنايات جنگى كه روز پنجشنبه عليه اين كشور در سازمان ملل مطرح شده است كمك كند و تحريم هاى جهانى را عليه تهران تشديد نمايد.

نخست وزير اسرائيل در تل آويو به خبرنگاران گفت: «اين يك جنايت جنگى است كه مجمع عمومى سازمان ملل در نشست امروز خود بايد در باره آن تحقيق كرده و آن را مورد بحث قرار دهد. اين يك جنايت جنگى است كه شوراى امنيت سازمان ملل بايد در باره آن نشست ويژه اى برگزار كند. اين نقض تصميمات شوراى امنيت است.»

به گفته بنيامين نتانياهو، «ما مى دانيم كه رژيم ايران قصد داشت اين سلاح ها را براى حزب الله ارسال كند كه هزاران موشك به خاك ما شليك كرده است. اين موضوعى است كه جامعه بين المللى بايد امروز به طور ويژه بر روى آن تمركز كند.»

اين گزارش حاكى است كه در جهان اسلام اين نگرانى بوجود آمده است كه اسرائيل قصد دارد از توقيف اين كشتى براى منحرف كردن توجه به مسائل منطقه اى استفاده كند.

تلويزيون دولتى ايران در برنامه تفسير خبر خود به اين موضوع اشاره كرده و آن را «تبليغات اسرائيلى» براى انحراف توجهات از اتهام هاى وارده به اين كشور در زمينه جنايات جنگى در جريان حمله زمستان گذشته به نوار غزه دانسته است.

يك مقام وزارت امور خارجه سوريه نيز ديدگاه مشابهى را ابراز كرده است.

حزب الله لبنان نيز روز پنجشنبه با صدور بيانيه اى اعلام كرد كه اساسا هيچ گونه ارتباطى با سلاح هايى كه «دشمن صهيونيستى» مدعى توقيف آن شده است ندارد.

اسرائيل در سال هاى اخير بر شدت حملات خود بر ايران افزوده است و عمده نگرانى اين كشور نيز حول فعاليت هاى اتمى تهران و همچنين حمايت از گروه هاى حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه دور مى زند.
XS
SM
MD
LG