لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

اسرائيل دفتر بررسی برنامه اتمی ايران را تعطيل می کند


بدنبال اعتراض آويگدور ليبرمن، وزیر امور استراتژیک، به اقدامات دولت اولمرت در زمينه دستيابی به صلح با فلسطينی ها، وی در ژانويه سال جاری از سمت خود استعفاء داد.(عکس: AFP)
بدنبال اعتراض آويگدور ليبرمن، وزیر امور استراتژیک، به اقدامات دولت اولمرت در زمينه دستيابی به صلح با فلسطينی ها، وی در ژانويه سال جاری از سمت خود استعفاء داد.(عکس: AFP)

وزارت امور استراتژيک اسرائيل که «تهديدات» جمهوری اسلامی ايران را در زمينه برنامه اتمی اين کشور زير نظر داشت، منحل می شود.


وزارت امور استراتژيک اسرائيل ۱۸ ماه پيش تاسيس شد و هدف از ايجاد آن نيز بررسی فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی و مقابله با اين برنامه ها بود. آويگدور ليبرمن، از سياستمداران وابسته به جناح راست افراطی اسرائيل در راس اين تشکيلات قرار داشت.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک رگف، سخنگوی دولت اسرائيل روز دوشنبه گفت که وظايف اين وزارتخانه به ساير بخش های دولت محول خواهد شد و تعطيلی آن تاثيری بر امنيت اسرائيل نخواهد گذاشت.


تاسيس وزارت امور استراتژيک در سال ۲۰۰۶ با انتقادات زيادی در اسرائيل روبه رو شد و دولت اولمرت متهم شد که اين تشکيلات را برای آقای ليبرمن به وجود آورده است.


به دنبال اعتراض آويگدور ليبرمن به اقدامات دولت اولمرت در زمينه دستيابی به صلح با فلسطينی ها، وی در ژانويه سال جاری از سمت خود استعفاء کرد و کابينه اسرائيل روز يکشنبه تصميم گرفت تا اين پست را «غير ضروری» اعلام کند.


وزارت امور استراتژيک اسرائيل ۱۸ ماه پيش تاسيس شد و هدف از ايجاد آن نيز بررسی فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی و مقابله با اين برنامه ها بود.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائيل، از هنگامی که وزارتخانه « اموراستراتژيک» بر پا شد، هيچ سند، ارزيابی يا گزارش رسمی از سوی آن در اختيار پارلمان اسراييل يا رسانه های اين کشور قرار نگرفته است.


روزنامه اسرائيلی ها آرتص، چندی پيش نوشت:«حدود هشت ميليون دلاری که برای سال اول کار اين وزارتخانه در اختيار آقای ليبرمن قرارگرفت، مورد استفاده واقع نشده و دست نخورده مانده است.»


بر اساس وظايف تعيين شده، اين وزارتخانه بايد برنامه نهايی را برای مقابله با طرح های هسته ای ايران تنظيم می کرد و آن را در اختيار دولت می گذاشت. ولی آنچه که اختلافات ميان آويگدور ليبرمن، وزير امور استراتژيک با مئير داگان، رييس موساد، سازمان جاسوسی اسرائيل، و همچنين مشکلات ميان احزاب سياسی تشکيل دهنده دولت ائتلافی اولمرت عنوان شده، باعث شد تا اين وزارتخانه در دستيابی به اهداف خود موفق نباشد.


آقای ليبرمن که به تندروی شهرت دارد، پيشتر در يکی از مصاحبه های خود گفته بود: «ما مجبوريم به تنهايی با ايرانی ها مقابله کنيم چرا که اسرائيل نمی تواند دست روی دست بگذارد و شاهد توليد سلاح های غير متعارف از سوی ايران باشد.»


به گفته اين مقام سابق اسرائيلی، «هر گونه کوتاه آمدن در برابر ايران، باعث تندتر شدن آنها می شود. آن هم کشوری که قصد دارد قدرت خود در منطقه را بالا ببرد.»


جمهوری اسلامی ايران و اسرائيل از زمان پيروزی انقلاب بهمن ۵۷، به صورت دشمن ديرينه يکديگر در آمده و در سه سال اخير ميزان برخوردهای خصمانه رسانه ای ميان طرفين به شدت افزايش يافته است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران از زمان روی کار آمدن بارها از نابودی اسرائيل و «محو آن از نقشه جهان» سخن گفته است و مقامات اسرائيلی نيز ايران را به برخورد نظامی شديد در صورت هرگونه حمله به اين کشور تهديد کرده اند.


XS
SM
MD
LG