لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

«مذاکرات صلح سوریه و اسرائیل از سر گرفته می شود»


آخرين دور مذاکرات صلح بين دو کشور اسرائيل و سوريه در سال ۲۰۰۰، در مورد سرنوشت بلندی های جولان، موفقيت آميز نبود.(عکس: AFP)
آخرين دور مذاکرات صلح بين دو کشور اسرائيل و سوريه در سال ۲۰۰۰، در مورد سرنوشت بلندی های جولان، موفقيت آميز نبود.(عکس: AFP)

مقام های اسرائيلی روز دوشنبه اعلام کردند که گفت وگوهای غير مستقيم اين کشور با سوريه هفته جاری در ترکيه از سر گرفته خواهد شد.


اين مقام ها که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند: اسرائيل علاقمند به گفت و گوهای مستقيم است اما هنوز مشخص نيست که اين اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.


مذاکرات غير مستقيم دمشق و تل آويو که با ميانجی گری ترکيه صورت می گيرد در زمانی برگزار می شود که اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در کشورش متهم به فساد مالی شده و زير فشار زيادی برای استعفاء از سمت خود قرار دارد.


مارک رگف، سخنگوی دولت اسرائيل اظهار داشت: انتظار ما اين است که هيئت اسرائيلی در مدت زمانی کوتاهی وارد ترکيه شود.


وی حاضر نشد تاريخ دقيق مذاکرات غیر مستقیم ميان مقام های سوری و اسرائيلی را اعلام کند ولی خبرگزاری رويترز می گويد که برخی از مقام های ارشد اسرائيل از انجام گفت و گو ها در هفته جاری خبر داده اند.


مارک رگف در ادامه اظهار نظر خود از بيان تاريخ مذاکرات مستقيم نیز خودداری کرد ولی گفت: زمانی که ما اين مذاکرات را آغاز کنيم اين نشانه پيشرفت قابل توجهی خواهد بود.


مقام های ترکيه و سوريه در خصوص از سر گيری اين گفت وگو ها اظهار نظر نکرده اند.


اسرائيل و سوريه ماه گذشته اعلام کردند که مذاکراتی غير مستقيم با يکديگر داشته اند که با ميانجی گيری مقام های ترکيه صورت گرفت.


اين نخستين گفت و گوی مقام های دو کشور پس از هشت سال است. آخرين دور مذاکرات صلح بين اسرائيل و سوريه در سال ۲۰۰۰، در مورد سرنوشت بلندی های جولان، موفقيت آميز نبود و نا تمام ماند.


سوريه که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود خواستار باز گرداندن بلندی های جولان است که در جريان جنگ سال ۱۹۶۷ خاورميانه به تصرف ارتش اسرائيل در آمد.


اسرائيل در مقابل گفته است که هر گونه قرار داد صلح ميان تل آويو و دمشق منوط به فاصله گرفتن سوريه از ايران، جنبش حزب الله لبنان و گروه اسلامگرای حماس است که کنترل کامل نوار غزه را در دست دارد.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در واکنش به اين درخواست گفته است که کشورش به روابط عادی خود با ايران ادامه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG