لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

رسانه های اسرائیل: خرید بمب های هوشمند و احتمال حمله به ایران


جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که بمب های هوشمندی از نوع قاصد ساخته است.(عکس: AFP)
جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که بمب های هوشمندی از نوع قاصد ساخته است.(عکس: AFP)

رسانه هاى اسرائيل از خريد تسليحاتى جديدى ميان اين كشور و ايالات متحده، در مورد بمب هاى هوشمند خبر دادند. رسانه هاى اسرائيل اين خريدهاى تسليحاتى را با «احتمال حمله به تاسيسات اتمى ايران» مرتبط دانسته اند.


اين معامله ۷۷ ميليون دلارى شامل بمب هاى هوشمند، سكوهاى شليك و تجهيزات همراه مورد نياز آن است.


به نوشته روزنامه معاريو، «پنتاگون تاكيد دارد كه اين معامله با تلاش هاى آمريكا براى حفظ ثبات و صلح در خاورميانه تضادى ندارد.»


روزنامه هاآرتص نيز روز دوشنبه نوشت: «مى توان چنين ارزيابى كرد كه بمب هاى جديد براى اسرائيل به منظور حمله احتمالى عليه حزب الله لبنان، حماس در غزه و احتمالا عليه سايت هاى اتمى ايران در مناطقى كه غير نظاميان نيز در آن وجود دارند، خريدارى مى شود.»


بنا بر گزارش رسانه هاى اسرائيل، تاييديه پنتاگون، وزارت دفاع آمريكا، در مورد انجام اين معامله با اسرائيل در حالى است كه «پيشتر تاكيد شده بود كه بلندپايه ترين مقامات آمريكا از روى نگرانى از احتمال حمله اسرائيل به پايگاه هاى اتمى ايران، فهرست طولانى خريدهاى تسليحاتى عظيم اسرائيل را رد كرده و با آن مخالفت كرده بودند.»


به نوشته روزنامه هاى معاريو و هاآرتص، بمب هاى هوشمندى كه پنتاگون فروش آن را به اسرائيل تاييد كرده، از جديدترين نوع آن است و «توانايى تهاجمى نيروى هوايى ارتش اسرائيل و قدرت ضربه زدن به هدف ها را به ميزان زيادى افزايش مى دهد.»


هنوز معلوم نيست كه اين بمب هاى هوشمند چه هنگام به اسرائيل تحويل داده مى شود.


هاآرتص افزود: «معلوم نيست كه پس از دريافت بمب ها نيز چه هنگام طول مى كشد تا آماده استفاده شوند.»


به نوشته روزنامه هاى معاريو و هاآرتص، بمب هاى هوشمندى كه پنتاگون فروش آن را به اسرائيل تاييد كرده، از جديدترين نوع آن است و «توانايى تهاجمى نيروى هوايى ارتش اسرائيل و قدرت ضربه زدن به هدف ها را به ميزان زيادى افزايش مى دهد.»

به نوشته جروزالم پست، روزنامه ديگر اسرائيلى، عليرغم موافقت پنتاگون، كنگره آمريكا يك ماه براى مخالفت با اين معامله مهلت دارد.


«سه متر، احتمال خطاى بمب هوشمند»


بمب هاى هوشمند كه گفته مى شود به اسرائيل تحويل داده شده اند، ساخت كارخانجات بوئينگ است و جى.بى.يو- ۳۹ ناميده مى شود.


كارشناسان نظامى مى گويند: «اين بمب ها، از بهترين تجهيزات در نوع خود هستند و براى حمله به مناطقى كه ساختمان هاى مسكونى نيز در كنار اهداف معين وجود دارند، به كارمى روند و تنها به نقطه مورد نظر اصابت خواهند كرد و كمترين خسارت را به پيرامون وارد مى كند.»



اين بمب هاى هوشمند، در نتيجه درس هايى كه از حمله آمريكا در حمله به عراق و كوسوو گرفته شد، ساخته شده اند.


هر بمب ۱۱۳ كيلوگرم وزن دارد و وزن كلاهك آن، ۲۳ كيلوگرم است كه با جى.پى.اس، قدرت رهگيرى خودكار، با دقت زياد عمل مى كنند و راه خود را تا رسيدن به اهداف پنهان طى مى كنند.


مى توان بمب را از فاصله يكصد تا ۱۱۰ كيلومترى به سوى هدف رها كرد. هواپيماهاى اف- ۱۵ و اف- ۱۶ مى توانند اين بمب ها را حمل و رها كنند.


برخى گزارش ها حاكى است كه ارتش اسراييل صدها فروند جنگنده- بمب افكن اف- ۱۵ و اف- ۱۶ دارد.


يك مقام امنيتى اسرائيل به روزنامه معاريو گفته است: «اين توانايى ها همراه با هواپيماهاى اف- ۳۵، قدرت اسرائيل را به ميزان كاملا زيادى بالا مى برد.»


ايفتاح شپير، رييس پروژه نظامى «ماآزان» در مركز مطالعات امنيت ملى اسرائيل نيز به معاريو مى گويد: «بمب هاى جديد احتمال خسارت و تلفات به پيرامون يك هدف معين را به ميزان رضايت بخشى كاهش مى دهد.»


اين بمب مى تواند به بتون با ضخامت نود سانتى متر تا يك متر و نيم نيز نفوذ كند. قطر بمب ۱۹ سانتى متر و پنج صدم است كه بسيار ريز محسوب مى شود و توانايى نفوذ آن به اهداف در محيط هاى شهرى «فوق العاده بالا» برآورد شده است. احتمال خطاى آن نيز تنها سه متر است.


آمريكا در سال هاى اخير بمب هاى «سنگر كوب» از نوع جى.بى.يو- ۲۸ نيز به اسرائيل فروخته بود. آن معامله در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت، كه آن هم در ارتباط با «تهديدات ناشى از برنامه هاى هسته اى ايران» تعبير شده بود.


«رد فهرست قبلى خرید تسلیحات»


در يك ماه اخير دو گزارش مشروح در اسرائيل منتشر شد كه در آنها جزئيات تماس هاى يك سال اخير ميان نخست وزير و وزير دفاع اين كشور با جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا، دريا سالار مايكل مولن، رييس ستاد ارتش آمريكا و معدودى ديگر از بلندپايگان سياسى و نظامى آمريكا منتشر شد.


بر اساس اين گزارش ها، كه دولت اسرائيل در برابر آن سكوت كامل كرد، سران آمريكا هنگامى كه فهرست تسليحات مورد نياز اسرائيل را بررسى كردند به اين باور رسيدند كه اين تسليحات براى حمله به تاسيسات اتمى ايران درخواست شده، و لذا آمريكا اين درخواست را رد كرد.


در اين چارچوب، درياسالار مايكل مولن خود به اسرائيل رفت و جواب لازم را به مقام هاى ارشد اسرائيلى داد.


بسيارى از ناظران و رسانه هاى اسرائيلى سكوت كامل دولت اسرائيل در مورد اين دو گزارش مشروح را ناشى از «درست و دقيق بودن» اين گزارش ها دانستند. برخى ناظران گفتند: «سخنان اهود اولمرت كه هفته گذشته در حمله اى علنى به اهود باراك، وزير دفاع، او را فردى حراف و افشاء كننده راز لقب داد، بيهوده نبود.»


سناتور باراك اوباما، نامزد حزب دمكرات براى انتخابات رياست جمهورى آمريكا، در روزهاى اخير در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «فاكس نيوز» آمريكا گفت: «دستيابى ايران به سلاح هسته اى غير قابل قبول است و اين امر، بازى را تغيير مى دهد، و گزينه نظامى را بر روى ميز داريم.»


سارا پى لين، معاون انتخاباتى سناتور جان مك كين در حزب جمهوريخواه نيز هفته گذشته در مصاحبه با اى.بى.سى گفت: «اسرائيل دوست ماست. كسى نبايد در مورد گام هايى كه اسرائيل براى دفاع از خود بر مى دارد، ترديدى كند.»


گزارش خريد بمب هاى هوشمند اسرائيل در حالى منتشر مى شود كه آژانس بين المللى انرژى اتمى روز دوشنبه قرار است كه گزارش جديد خود را در باره ايران منتشر كند، و ايران نيز از دوشنبه رزمايش «مدافعان آسمان ولايت» را در نيمى از استان هاى كشور آغاز كرد.


XS
SM
MD
LG